F5 skal refinansieres i dec 2007

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88072
    AnonymForfatter

    Hej allesammen.

    Jeg har et F5 lån der skal refinansieres i dec 2007 , og jeg tænkte

    meget på hvad det skal være : et fastforrentet lån , et F1 , et

    F3 ., eller igen et F5….

    Jeg har skrevet herinde før men mange forskellige rådgivninger har

    ikke hjulpet meget, derfor holdt jeg til min intuition og

    besluttede jeg til at fortsætte med et F5 igen ,

    ( Trichet og Bernancke kunne ikke enes desværre ..:-) )

    Men mit problem er : skal jeg kurssikre renten nu ..eller skal jeg

    bare lade være….( kan det være at renten på F5 stiger i denne

    måned d.v.s. december 2007 ???)

    Banken siger at jeg skal lade være fordi det er umuligt at den kan

    stige meget i de 30 dage…!!!

    Men jeg tror kun på min intuition…fordi banken er dårlig til at

    rådgive mig.

    #117334
    AnonymForfatter

    Det er DYBT TÅBELIGT at vælge en F5 på nuværende tidspunkt (3. december 2007). Lånerenten er ved at toppe, så det eneste du får sikkerhed for med F5 er en højere rente de næste 5 år.

    Du bør helt klart vælge enten at tage et 5% fastforrentet lån eller et F1 flekslån. Mellemformen er kun interessant, hvis der er betydelig risiko for renteglidning opad på mellemlang sigt, og det er der ikke p.t.

    Et fastforrentet lån er kun marginalt dyrere end F5 lånet, og her får du mulighed for at score en kursgevinst i tilfælde af renten stiger. Et F1 flekslån giver dig omvendt mulighed for rentefald og en øjeblikkelig rentebesparelse i kraft af renten på F1 er lavere end F5 og 5% lånet. Bagsiden er som sagt risikoen for rentestigninger i fremtiden, men under indtryk af at bolig- og subprime kriserne har bidt sig fast i USA, samt at boligmarkedet er i stagnation eller direkte fald i mange Eurolande, så forekommer rentestigningsrisikoen ubetydelig på kort og mellemlang sigt.

    Du kommer ikke til at se markante rentestigninger de nærmeste år, og derfor kan du lige så vælge F1 lånet.

    #117336
    AnonymForfatter

    For i øvrigt at svare direkte på dit spørgsmål om kurssikring.

    Det er endnu mere tåbeligt at kurssikre lånet en måned frem. Den eneste der har en reel økonomisk fordel af det er din bank/realkreditinstitut. Den lille kursrisiko der måtte være har du sagtens råd til at bære selv.

    #117412
    AnonymForfatter

    Hej allesammen og tusind tak fordi du svarede ,"General Prier"

    Vedr. min beslutning om at vælge F5 fremfor et 5% fast forrentet lån, er at 5% har en dårlig kurs og hivs jeg vælger et 6% så er renten høj og jeg får en højre anuitet ( rente + afdrag+ adm)

    Jeg valgte F5 fordi det er det billigste lån ligenu med en billig rente og en høj kurs..

    Jeg ved ikke mere om renten stiger eller falder…og der er ikke en der ved noget endnu….og jeg har haft 5 år hvor jeg betalte kun 3.05% i rente dvs et billig anuitet og med F5 igen kommer jeg til at betale cirka 1000 kroner om måned mere ..men i 5 år..og så ved jeg hvad jeg betalet i de næste 5 år…istedet for at tage et f1 og være usikker på næste år , eller tage et 6% og lige pludselig flader måske renten igen også skal jeg omlægge ..etc…

    Jeg ved hvad jeg har i 5 år igen…og min restgæld fortsætte som den er lignu..såååå…

    men tak fordi du svarede mig vedr. kursikring af renten af F5 ..

    m.v.hilsen.

    #117548
    AnonymForfatter

    Hej.
    Har du overvejet et P33-lån i stedet for et F-lån eller fastforrentet lån?
    P33-lånet er “delt op" i tredjedele, således at den første tredjedel har en løbetid på eet år, anden tredjedel en løbetid på 2 år og sidste tredjedel en løbetid på 3 år.
    Ved at vælge en sådan lånetype med årlig refinansiering af 1/3 af det samlede lånebeløb, vil en rentestigning først slå fuldt igennem efter 3 år. Det vil give en langsommere stigning i månedsydelserne fra år til år.
    Ulempen ved denne låneform er naturligvis, at en eventuelt rentesænkning også først slå fuldt igennem efter 3 år, når de tre tredjedele af det samlede lånebeløb er blevet refinansieret.
    Jeg har selv valgt et P33-lån til finansiering af min lejlighed, og jeg er fuldt tilfreds med denne låneform. Efter drøftelse af eventuel ændret låneform med kreditforeningen har jeg besluttet at fortsætte med P33-lånet.

    #117570
    AnonymForfatter

    Hej Jensen og tak fordi du svarede mig.

    Jeg har nu snakket med banken om at beholde F5 , fordi banken har ikke ringet eller skrevet til mig , jeg er ikke blevet orienteret om lånet i de 5 år der er gået..

    Jeg selv har set at lånet skal refinansieres i Januar 2008 , og da jeg ringede og talte med ( en bankrådgiver )blev jeg oplyst om at hende der har sagen er på orlov og jeg fik et chok da jeg fandt ud af at hende jeg talte med anede ikke noget om nordeakredit og lånet.

    Hun sagde til mig at hvis jeg ikke gør noget så fortsætter jeg med et F1 og ikke F5?????????????

    Jeg insisterede på at jeg har et F5 og det kan umuligt være rigtigt
    det her og at normalt fortsætter jeg med at et F5 og så talte hun med andre i banken og ringede senere og sagde at det var rigtigt hvad jeg sagde..!!!

    Hvordan vil du have at jeg stoler på disse mennesker.

    Jeg havde 500000 kroner på min konto sidste år og jeg spurgte banken om en fornuftig rentabel investering så blev jeg rådgivet til at købe en bolig ….og ja ..jeg er blevet henvist til en ejendomsmæglere og jeg købte faktisk en ejelejlighed …og det var i marts måned 2007,tja..jeg fik ikke noget ud af den handel, kun at ejelejlighed står stadigvæk tomt og jeg betaler endnu udgifterne til Grundejerforening..

    Jeg hader den bank , og jeg kan ikke koncentere mig til at det her på grund af sygdom..
    Og for 3 måneder siden blev jeg også rådgivet til at omlægge mit F5 og gæt til hvilket lån ??..svar er : til et F1 der slutter i januar 2008, JO TIL ET F1 DER SLUTTER I JANUAR 2008!!!
    Jeg plejer at stole på banken og jeg troede på at F1 slutter i januar 2009 , men da jeg læste handelspapier blev jeg meget skuffet og jeg ringede straks til banken og klagede, og jeg beordrede dem til at annulere handlen, og de gjorte..

    For 5 år siden var jeg i banken og sagde at jeg gerne vil købe Novo aktier for 200000 kroner, men så sagde de at det ikke var en god ide og at jeg nok skal nøjes med 10000 kroner. og igen hørte jeg efter på deres latterlige rådgivning og jeg købte kun for 10000 kroner…tja ..

    Men ok, jeg lærer at det her.

    Tusind tak til dem der svarede mig, og jeg kunne tænke mig at spørge nogle af Jer vedr.den ejelej, må den godt stå tomt i en periode uden problemer , fordi jeg ved ikke om jeg skal leje den ud eller sælge den igen.

    Banken er uprofessionel og jeg er træt af deres rådgivning.

    m.v.hilsen

    #117578
    KFJForfatter

    Hej

    Udfra hvad jeg forstår på denne debat, ville jeg “Lytte" til Generalen, samt finde ny bank plus ny kred.forening
    Held og Lykke

    #117584
    AnonymForfatter

    Du kan have din ejerlejlighed stående tom så længe det passer dig, og du kan fradrage alle omkostninger. Skulle Skat mene noget andet, så tager du det bare helt roligt, for du får medhold i ankenævnet.(har selv prøvet). Men det er jo nok ikke den bedste måde at forvalte dine investeringer på. !!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.