Nye regler for andelslejligheder pr. 1.1.2005

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86853
    AnonymForfatter

    Jeg ejer en andelsbolig, og vil gerne spørge om gamle kreditorer kan tage pant i min lejlighed pr. 1.1.2005, når der kommer nye regler. Eller er det kun pengeinstitutter der tilbyder at låne mod pant i lejligheden? Er der nogen der tilfældigvis ved det?

    #104006
    AnonymForfatter

    Samtidig med at man frivilligt kan give pant i andelene, bliver det muligt for alle kreditorer at få fogeden til at gøre udlæg i lejlighederne, som efterfølgende kan sælges på tvangsauktion.

    Så mon ikke der bliver indgået nogle afdragsordninger på “glemt" gæld efter årsskiftet.

    #104010
    MichaelForfatter

    Desværre er det jo kun offentlige instanser (f.eks. skattegæld), som kan få fogeden til at gøre udlæg. Private kreditorer, som de utallige finansieringsselskaber, har ingen mulighed for dette. Her skal det foregå via inkasso som hidtil.

    #104060
    AnonymForfatter

    Michael, Hvorfor skriver du i dit indlæg desværre?? Jeg mener da også at private kan gå i fogedretten og få en foged til undersøge om en given skyldner ejer noget som man kan gøre udlæg.

    Jeg er godt klar over at det er lettere og hurtigere for kommunernes pantefogeder at inddrive skattegæld, børnepenge m.v.

    Vedr. privat gæld: Så overvejer folketinget på ny, om det skal være muligt for private firmaer m.v. at foretage udlæg i en skyldners løn, som man kan i faktisk talt alle andre lande som f.eks. Norge, Finland, Sverige og Tyskland.

    Jeg tror det nok skal komme på et tidspunkt, da mange ikke kan lide at man i princippet kan slippe godt fra at stifte gæld, og så måske undlade at betale, selvom mange har indkomster langt over eksistensminimumsgrænsen på ca. 4000 kr. efter faste udgifter er betalt.

    Hovedparten er selvfølglig interesseret i af få afviklet sin gæld, især hvis de vil købe fast ejendom, men en pæn del vil påstå er ikke interesseret, måske ikke engang i at overholde en evt. gældsanering, herunder mange konkursryttere.

    Nå, men det var bare min mening, og jeg ikke personlig noget i mod nye regler på området, da disse sikkert også kan begrænse pengeinstitutternes tab på debitorer, hvilket igen kan give bedre priser på ind- og udlån samt gebyrer.

    #104118
    AnonymForfatter
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.