Efterløn eller ej?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88038
    AnonymForfatter

    Jeg bliver 30 år og skal derfor beslutte om jeg vil betale til efterløn? Umiddelbart ville jeg melde den fra, mest fordi jeg i forvejen betaler til en pensionsordning og en ratepension, og synes det ligger lidt langt ude i fremtiden. Hvad mener I ? Er der noget bestemt man skal kikke på for at vurdere om det ville være en god ide?

    #116948
    fk2001Forfatter

    Tja, hvis du mener at Danmark er så politisk stabil at efterlønnen forsætter til du bliver 60, så kunne det være en god ting. Men husk, at med den nuværende ordning så kan du hverken spare op til efterløn eller modtage den hvis du flytter uden for de 43000 km2 du pt. befinder dig på.

    #116950
    AnonymForfatter

    Politikerne vil alle sammen bevare efterlønnen som det ser ud lige nu, men du kan være næsten 100% sikker på den ikke eksisterer om 15-20 år. Alle politikere ved efterlønnen bliver afskaffet, og alle lyver om det!

    Hvis man tager befolkningsprognoserne/fremskrivningerne så er det ganske tydeligt, at vi om 15 år ikke diskuterer hvordan vi kan bruge de 80 mia. i overskud på statsfinanserne, men derimod hvordan vi fjerner underskuddet på omkring 100-150 mio på statsfinanserne.

    Sandheden, som ingen politikere vil forholde sig til, er at ældrebyrden vokser så markant i fremtiden, at der uanset hvordan man vender og drejer det skal foretage nogle meget hårde prioriteringer.

    Det er nemt at bruge engangsindtægterne nu, for danskerne interesserer sig ikke ret meget for nationaløkonomi, og vi skal på den anden side af 2015 før underskuddet viser sig. Men når der først er store underskud på statsfinanserne, så opstår der en krisebevisthed bland politikerne og i befolkningen, og så er det man forener sig i et nationalt kompromis om afskaffelse af efterlønnen.

    Så hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om efterlønnen, for om 15 år risikerer du at dine indbetalinger bliver konfiskeret og fyldt i det blødende hul i statsfinanserne af den VK eller SR regering der sidder til den tid. Lav en privat pensionsordning i stedet!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.