Pensionsopsparing for at undgå topskat?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88031
    AnonymForfatter

    Hej!

    Min kæreste og mig har været for nylig i banken for at snakke med bankrådgiveren. Han forslog at flytte beskatnigen af topskatten ved at indbetale på en ratepension. Hermed skal opnås fradrag i topskatten til 60%, og når pensionen udbetales er beskatningen af afkastet kun 15%.
    Men er det virkelig til at anbefale???

    Derudover kigger vi på hus og vi regner med at skal låne ca. 50% af købesummen. Her mener bankrådgiveren at vi skulle vælge et afdragsfrit, fastforrentet lån. Fastforrentet er ok. for os, men afdragsfrit??
    Hvad siger I til det? Hvor er evt. fordele/ulemper ved det? Er det virklig bedre at spare penge op på en anden måde end at afdrage på huset?

    Jeg ville være taknemmelig for jeres kommentarer. På forhånd tak!

    #116880
    AnonymForfatter

    Ratepension: Du opnår fradrag for indbetalingen. Hvis du betaler topskat, så sker fradraget i topskatten. Når beløbet udbetales igen, så betales ‘almindelig’ skat. Der er altså tale om at udskyde skatten, hvilket gør at du har et større beløb at forrente. Desuden kan du jo håbe at skatten (fordi arbejdsindkomst er blevet erstattet med pension) er kommet ned under topskattegrænsen. Så jo, normalt er det en fidus med en ratepension.
    Det med de 15% har du nok misforstået, men det er en anden forskel som normalt også vil være en fidus for dig. Pensionsmidler beskattes (PAL-skat) ikke som normal kapitalindkomst, men med 15% af ‘det hele’: Kursgevinst, renter, udbytte. Det er altså ikke sådan som normalt at visse kursgevinster er skattefri. Til gengæld er skatten kun 15%

    Afdragsfri: Jeg har ikke meget forstand på det, men det er rigtigt at det i visse tilfælde kan betale sig. Umiddelbart ville jeg nok tjekke det grundigere, for måske er det bare bedre for bankens økonomi.

    #116886
    AnonymForfatter

    Jeg er selv en glad amatør, der forsøger at blive dygtigere…

    Hvis man er til fastforrentede lån, og det er jeg selv, da jeg er meget risikoavers, m.h.t. min privatøkonomi, og da jeg ikke mener at lange variabelt- og fastforrentede lån er umiddelbart sammenlignlige m.h.t. risikoprofilen.

    Og hvis man mener, at det nuværende (lave) rentenivau ikke er naturgivent eller normalt, set i et historisk perspektiv.

    Mener jeg, at man bør vælge konvertible fastforrentede realkreditlån, m.h.p. evt. kursgevinst ved evt. førtidig tilbagekøb (i egen obligationsserie) / indfrielse.

    Jeg har desuden forstået at de afdragsfrie lån skulle være mere kursfølsomme, og det er jo interessant, hvis det spil man spiller er på den lange bane og handler om en evt. fremtidig kursgevinst, d.v.s. tilbagekøb af ens restgæld til en mindre kurs end man oprindelig optog lånet til.

    #116902
    AnonymForfatter

    Her er et par forslag til en utraditionel løsning:

    Medmindre du forventer et rentefald, bør du optage et afdragsfrit obligationslån, men ikke til at finansiere pensionsopsparingen.
    Det sparede afdrag skal du i stedet spare op til at lave et ekstraordinært afdrag, for hvorfor skal man afdrage til kurs 100, hvis man f.eks. kan afdrage til kurs 90?

    Din friværdi kan du i stedet stille som sikkerhed for en lånefinansieret pensionsopsparing i Københavns Andelskasse. Her kan du finansiere opsparingen til 2,25% i rente.

    På andelskassens hjemmeside, kan du selv lave overslag.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.