Hjælp mig med at lægge en plan

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87988
    AnonymForfatter

    Det er bare noget rigtig lort det her !!!
    Har et forbrugslån på 200000 kr 13 % i rente billån på 50000 7 % i rente boliglån på 250000 kr ved ikke renten og et huslån på 940000 kr 5 % i rente .
    Huset er købt for 2 år siden , vi har fjernet bygninger , renoveret huset fuldstændig udvendig ,nye vinduer ,kloak osv osv det er en gård fra 1887. indvendig er det renoveret i 1980 så det er ok til os 🙂
    men spørgsmålet er stiger et hus overhovdet så meget , at man kunne være så heldig at låne til sit forbrugslån i sin fri værdi?
    det er ved at gøre os sindsyge , har kontaktet banken som vi har haft de sidste 20 år for at få lidt rådgivning , der må da kunne gøres noget , men det eneste svar er jeg skal nok kigge på det det samme svar det sidste halve år.
    Vi er 6 personer i husstanden , min mand arbejder for os begge , da vi ikke kan se os ud af at betale for at for børnene passet.. han får så mit fradrag osv osv
    Har prøvet at kontakte andre banker , men de vil ikke have os pga forbrugslånet 🙁
    Jeg føler at vi har fået mega dårlig rådgivning i vores bank , da hverken min mand eller jeg har forstand på økonomi og det ved de godt , det er jo så nemt at sige nå men så låner i bare lidt flere penge HVORFOR sætter man ikke skoen for døren og siger STOP !!!!!
    20 år i det samme penge institut det betyder ikke en skid , vi betaler alt vores gæld til tiden !!
    Vi har 7000 kr i mdr til forbrug dvs , mad, tøj,benzin, hygge,mobil regninger…
    Da jeg klagede til min bank rådgiver over renten på forbrugslånet var svarret bare , en trøst er da at hvis du skulle låne dem i et finanserings selskab ville renten være på 24 % hvad kan jeg bruge det til ….
    DUMME KOMMENTAR FRABEDES !!!!
    Håber der sidder en “derude" der har forstand på økonomi , om som kan forstå eller vil sætte sig ind i vores situation !!!!
    Skriv her eller på min mail nynajoja@yahoo.dk

    #116336
    AnonymForfatter

    Iøvrigt vil jeg lige tilføje at vi aldrig tager i biffen , ud og spise, vores tøj bliver købt i genbrug, vi er aldrig på ferie allehøjest et telt i haven, har ip telefoni, billig internet , køber ind billige steder som Aldi.Alta og Fakta alligevel syntes jeg at omkring 7000 kr er meget svært at få til at række , jeg ved ikke hvad der er normalt at have for 6 personer pr mdr

    #116338
    MichaelForfatter

    Først og fremmest: Det er jer og kun jer der skal tage ansvaret for jeres egen økonomi og selv sige stop for nye lån – det er ikke bankens opgave. De foretager blot en kreditvurdering og siger den OK, ja så kan I få et lån. De må selvfølgelig ikke låne jer mere end jeres økonomi kan bære.

    Det er meget tænkeligt, at jeres hus er steget i værdi pga. forbedringerne, så prøv da at kontakte kreditforeningen direkte og bed dem lave en vurdering af huset. Én ting ligger dog lige for medmindre I allerede har udnyttet den mulighed: Afdragsfrihed på realkreditlånet. Besparelsen kan I bruge til at nedbringe den dyre forbrugsgæld først. Hvis I eksempelvis kan låne 100.000 ekstra i realkreditten, så brug disse 100.000 som afdrag på forbrugsgælden.

    Og et godt råd: Hold følelserne udenfor når I kontakter bank/realkreditinstitut. De er ikke interesserede i historier fra de varme lande, men kigger udelukkende på de hårde økonomiske fakta, så det skal I også gøre.

    #116340
    AnonymForfatter

    jeg ved godt det er vores eget ansvar , det må du ikke misforstå 🙂
    vi har ikke brugt afdrags frit lån , for vores bank sagde at det var lige som at pisse i bukserne , så det ville de ikke anbefale

    #116344
    MichaelForfatter

    Desværre endnu et eksempel på dårlig – måske endda misvisende – rådgivning fra en bank. Når I overgår til afdragsfrihed og bruger besparelsen på den dyre gæld, så betaler I færre renter = banken tjener mindre.

    Ærgeligt at der bliver ved med at dukke historier op som denne. Omlæg til afdragsfrihed hurtigst muligt og slip så af med den dyre gæld. Det er simpelthen direkte usandt, at det er som at p…. i bukserne. Gæld er gæld og den dyreste skal altid nedbringes først. I gør det modsatte: Betaler af på den billige gæld og beholder den dyre.

    Tip: Afdragsfriheden behøver ikke vare i 10 år, som er maksimum lige i øjeblikket (indtil omkring nytår vistnok med SDO-lån). Afdragsfriheden behøver ikke løbe længere end det tager at komme af med forbrugsgælden.

    Tip 2: Skift bank når forbrugsgælden er væk

    Hvilken bank taler vi egentlig om her?

    #116346
    AnonymForfatter

    hejsa

    vi bruger den jyske sparekasse

    #116348
    AnonymForfatter

    Jeg kan sige dig så meget at HUN intet absolut INTET gør for at få os ud af gælden , vi har arbejdet og arbejdet for at bringe gælden ned , men det er jo en skrue uden ende når der hvert kvatal ryger renter på på 7000 kr eller der omkring på¨gælden

    #116350
    AnonymForfatter

    Aller først – jeg kender udemærket den jyske sparekasse, og ikke for det gode. De er generelt alt for dyre.

    Med de oplysninger du giver har I muligheder for at gøre noget, men pas på – for når I omlægger til afdragsfrit lån, så er det absolut sidste skud i bøssen! Derfor bør pengene gå ubeskåret til at betale dyre lån ud. I skal ikke starte en forbrugsfest!

    Hvis vi antager at I erhvervede boligen i 2. kvartal 2005 til ca. 1.100.000 og hvis vi ydermere antager, at boligen ligger i Billund kommune, så kan I med rimelighed antage, at ejendomsværdien er steget ca. 19,6% jf. realkreditrådets tal.

    Altså er ejendomsværdien steget ca. 200.000 kr siden I belånte huset. Dermed kan I med en låneomlægning bringe jeres forbrugslån ud af verden.

    Derudover vil jeg anbefale jer, at I omlægger jeres realkreditlån til et afdragsfrit flekslån (med 5 årig rentetilpasninger). Det vil frigøre et meget stort månedligt beløb, som jeg i jeres sted ville bruge til at aggressive ekstraordinære afdrag på jeres bolig- og billån, således det kan afvikles over en 5-10 årig periode.

    Dermed har I reduceret jeres boliglån ganske betydeligt når I om 5 år har rentetilpasning på det nye flekslån, hvilket gør at I kan klare en rentestigning.

    Grunden til jeg synes I skal gå uden om et fastforrentet lån er at kursen på 5% lånet i øjeblikket er meget dårligt samt at der ikke er meget pointe i at konvertere det eksisterende lån fra 5% til 6%.
    Med et F5-flekslån får i en rimelig sikkerhed og en bedre kurs.

    Lige en advarsel: Et 5 årigt flekslån er inkonvertibelt, så hvis I ikke har en horisont på 5 år, så skal I se bort fra mit forslag.

    #116352
    AnonymForfatter

    I øvrigt vil man med 4 børn ifølge en normal lånevurdering skulle have mindst

    = 8200 + 1×2000 + 3×1000 = 13.200

    til privatforbrug når de faste udgifter er betalt, så der er ikke noget at sige til I føler det er stramt.

    Sandheden er nok at banken aldrig burde have lånt jer til huset i første omgang.

    #116354
    KFJForfatter

    Hej
    Var det ikke een mulighed for Pernille med Amagerbanken (har også filial i Jylland) med deres boliglån, med 25 års afdragsfrihed til 7%, ved fra egen erfaring at denne rente kan forhandles ned
    Held & Lykke

    Er ikke “verdensmester", men måske det kan hjælpe

    #116356
    AnonymForfatter

    tak for gode råd flere modtages med TAK

    #116358
    AnonymForfatter

    Menelaos
    hvor har du alt den viden fra ?? spørg bare af nysgerrighed 🙂

    #116364
    AnonymForfatter

    Hej Pernille

    Step 1.

    Ned i banken og bede dem om at vurderer jeres ejendom på ny, husk at fortælle vurderingsmanden når han kommer fra Kreditforeningen alle de forbedringer i har gjort ved ejendommen.

    Step 2.

    Skriv vurderingen i dette indlæg, så bliver det nemmere at hjælpe jer videre når vi har noget konkret på jeres ejendom.

    #116404
    AnonymForfatter

    Hvilken kredit forening har de bedste muligheder.
    Vi har pt DLR kredit men jeg syntes ikke rigtigt de har nogen kombinations muligheder

    #116408
    AnonymForfatter

    Hmm….DLR-kredit er det ikke næsten udelukkende kredit til landbrug?

    Hvis der på en eller anden måde er en personejet erhvervsvirksomhed flettet ind i jeres privatøkonomiske overvejelser, så er situationen en helt anden, idet kreditvurderingen vil blive kædet sammen med hvordan det går i virksomheden!

    Men som det klogt er blevet sagt, så skal I simpelthen få vurderet jeres ejedom. Når I ønsker at belåne ejendommen mere end 80% af den nuværende offentlige vurdering (som jo er baseret på standardfremskrivninger og ikke medregner forbedringer I har lavet på huset) så kan det IKKE ske uden der foretages en vurdering.

    Konklusionen er: Uden vurdering kan I lige så godt lade være med at spekulere på omlægninger i jeres økonomi.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.