belåning af endnu ikke opført sommerhus

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Henrik (2)Forfatter
    Indlæg
  • #87963
    Henrik (2)Forfatter

    jeg skal til at bygge nyt sommerhus (medbyg) hvori jeg skal bo hele tiden. Det bliver bygget som alm. hus, idet kommunen stillede krav om at sommerhuset opfyldte de nye bygningskrav for helårshuse, hvilke iøvrigt er rimelig skrappe krav. Huset ligger i landzone og ikke i sommerhusområde.

    Projektet incl. grund er beregnet til at koste 1,6 mil. Der er ingen tvivl om, at når huset står færdigt vil værdien absolut også være en hel del højere. men nu kommer spørgsmålene.

    Hvilken mellemfinansering ville I foretrække?

    Jeg har et rigtig godt forhold til min bank, og der er ingen problemer med at låne på mit navn. indtil videre har jeg selv stillet 100.000 som udbetaling på projektet. (Ej betalt, står på en konto, som jeg ik kan røre, hvilket jo er fair nok.)

    Men nu skal jeg jo til at låne penge for køb af materialer mm. indtil videre har min bank blot flyttet penge over på min konto, men de gør det jo ikke gratis, så igen hvilke mellemfinansering vil i foretrække??

    og hvordan vil I finansere det efterfølgende. jeg kan oplyse følgende om det rent økonomiske.

    Grunden kostede 400.000 og alle pengene er lånt igennem banken.

    Byggefirmaet skal på en gang have 570.000 når de aflevere råhus, som er færdiggjort udvendigt. Pengene er pt. stillet som garanti til byggefirmaet.

    Man kan desværre kun låne med 60% realkreditlån, hvorfor jeg tænkte at tage et afdragsfrit lån, for så at betale mere på selve banklånet. Men er det overhovedet en god ide?? hvad med et samlet lån, som sagt bliver værdien på huset højere når det står færdigt.

    Nu ved jeg godt, at banken kun er min “ven" så længe jeg er en god kunde og betaler ved kasse et, hvilket heller ikke er noget problem, men har nogen erfaringer med at man kan trække mere end de 60%??

    Kan det betale sig at låne i Schweizèrfrank eller er den “kvote" opbrugt??

    Har i nogen ide om hvad vej renten vil gå?? Nu ved jeg godt ingen kan spå om fremtiden, men med tanke på den rente nedsættelse som USA lige har gjort, så tror jeg ikke der kommer rentestigninger foreløbig, ihvertfald ik før foråret, men hvad tror i??

    Ved godt det er langt indlæg, men vil have alle aspekter med.

    Så kort sagt så er der disse spørgsmål:

    Hvilken mellemfinansering??

    Kan man låne mere end 60% hvis man presser banken lidt? eller måske et samlet lån?

    Schweizfrank eller ej?

    Renten.. op eller ned

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.