Lån til huskøb?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87937
    AnonymForfatter

    Vi er et ungt gift par som bor til leje. Vi har gennem det sidste års tid kigget lidt på ejerboliger (lidt for sjov :-), og nu har vi så fundet et lille hyggeligt ældre land hus som lige er os. Men vores bankrådgiver synes ikke det er smart for os at købe et ældre hus… Vi er begge fastansatte elever i en kommune, og har en bruttoindkomst på 217.176 kr. tilsammen. Huset vi er faldet for koster 630.000 kr. med en udbetaling på 35.000 kr. Vi har i forvejen lån på ialt 209.000 kr. som er et billån i Skandia Bank og det man kalder et forbrugslån i Nykredit Bank. Vi betaler altid vores regninger til tiden, har en fast løn hver mdr. og aldrig har underskud på kontoerne, men de vil ikke låne os pengene til det lille hus… Bruttoydelsen på huset er kun 400 kr. mere om mdr. end vores nuværende husleje alt inkl.! Vores såkaldte bankrådgiver regnede kun overfladisk på tallene da vi kom med papirene, og sagde bare at det jo var et ældre hus, og hun ikke synes at 3500 kr. om mdr. til husholdning efter alt andet er betalt er nok! Så kommer vi til at leve “kedeligt" som hun udtrykte det… I vores nuværende budget er der kun sat 2500 kr. af til husholdning, og vi bruger ikke engang de 2000 kr.! Hun synes prisnevauet på 630.000 kr. var rigtig fint, men det er jo et ældre hus, og 3500 kr. til to mennesker efter alt er betalt er åbenbart ikke nok … (Vi er ikke interesseret i et nyt top moderne hus, vi vil gerne have et gammelt hus vi selv kan gå og lave lidt på når vi synes der er råd til det!)Er der nogen med lidt bedre viden end min der kan forklare mig hvorfor vi ikke kan låne penge til et lille hus (for bankrådgiveren kunne ikke!), og kan det evt. betale sig at kontakte andre banker? Vi har Nykredit Bank… Der finansere “alt du kan eje"… ja det skal jeg da love for…… Vi har salv lavet et budget med tallene fra salgsopstillingen, og har regnet os frem til at det godt kunne lade sig gøre efter vores meninger, og ønsker om levevis. En ven af familien som har stor viden indenfor sådan noget her hjalp os med at regne på det hele, og han sagde at det kunne godt lade sig gøre, men vores bankrådgiver synes ikke om det… Hvad kan vi gøre? Håber på hurtigt svar!

    #115798
    NultopskatForfatter

    Med de to banker du nævner, er jeg ikke overrasket over svaret…

    Som flere gange nævnt er hovedreglen at du kan låne 3 x din brutto indkomst, altså i Jeres tilfælde 3 x 217.000 = 651.000 kr
    Desværre har I jo noget gæld ved siden af. Omvendt bliver I jo nok ikke ved med at være elever.
    Noget helt andet er Jeres rådigheds beløb. 3000 kr/md er ikke meget hvis der skal påregnes istandsættelse, men det der ikke haster kan jo vente til elevtiden er udstået og indtægten er mere passende.

    Hvis dette bare ER HUSET, så prøv at spørge en anden bank eller kreditforening. Ellers så vent og betal gælden ned.

    #115800
    AnonymForfatter

    Sådan en gammel knaldhytte er en skatkiste af uforudsete udgifter, og ved den første større, uforudsete regning, som helt sikkert kommer, er i på skideren.

    Boligen koster over 3 gange jeres husstandsindkomst, og I har tilmed gæld på 209.000 kr i forvejen. Kan godt forstå bankrådgiveren er skeptisk.

    Om nogle år når I er udlært kommer I hver især til at tjene mere, end I tjener tilsammen nu, og hvis I så ikke har stiftet yderligere gæld, er I uendeligt meget mere kreditværdige, og kan købe et hus i bedre stand, og stadig have overskud til uforudsete udgifter.

    Selv om det hus I har fået øje på er “drømmehuset", så stol på mig, når jeg siger, at der ALTID kommer et hus igen.

    I kan sikkert godt gennemtvinge det, hvis I render realkreditinstitutterne på dørene, tager hurtiglån til bolig lånet eller lignende, men spørg jer selv ærligt: Er det det værd?

    #115804
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar… Jeg tror desværre det ender med at vi venter, men du har lige tydelig gjort nøjagtig hvad vi tænker… Vi bliver ikke ved med at være elever – faktsik kun et års tid endnu – og vi vil jo selvfølgelige ikke begynde at renovere noget før der er penge til det…. Tak for dit svar!

    #115810
    AnonymForfatter

    Ja det er jo ikke for at slå skår i glæden, men der er ikke noget som en ødelagt økonomi der virkelig kan ødelægge ens livskvalitet, parforhold, venskaber o.m.a., og det er ekstra surt, hvis man selv er skyld i det, fordi man vil fremskynde f.eks. et hus- eller bilkøb. Og med den generelle boligsituation skulle det nok være muligt at finde et hus om et års tid også, følg evt. debatten på http://www.boliga.dk

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.