Nettoydelse

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86826
    AnonymForfatter

    Jeg sider og roder med et regnark for at kunne efterligne de beregninger min bank har lavet til mig. Formålet er at se hvad der sker når jeg ændre på nogle af forudsætningerne og sådan.

    Mit spørgsmål er hvordan man beregner nettoydelsen for en given termin. Den må afhænge af bruttoydelsen, størrelsen af rentebetalingen og skatteprocenten. Nogen der kan give en formel eller bare et link?

    #103796
    AnonymForfatter

    Bruttoydelsen – (rentebeløb x værdi af rentefradrag ca. 33%)=nettoydelse

    #103798
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar. Det var faktisk også det jeg selv var kommet frem til, men problemet er, at dette tal ikke stemmer overens med tallet fra min bank.

    Efter jeg har kigget yderligere på tallene, så kan jeg se, at de passer, hvis bidraget også giver fradrag.

    Er det rigtigt?

    #103800
    AnonymForfatter

    Bidrag er også fradragsberettiget.

    #109986
    AnonymForfatter

    Er afdrag på BANKLÅN også fradragsberettiget? Eller afhænger det af banklånstype?
    Afdrag er måske kun fradragsberettiget ved boliglån (hvor der er tingslyst sikkerhed i boligen)?

    Jeg kan forstå der er fradrag ved både renter og afdrag ved kreditforeningslån. Dvs. at hele ydelsen er fradragsberettiget(?)

    #109988
    MichaelForfatter

    BW

    Alle slags lån er fradragsberettigede, men det er kun renterne der kan trækkes fra (for realkreditlån også bidragssatsen, som der skrives her). Afdrag på gælden kan ikke trækkes fra. For lån med en løbetid på max. 2 år kan stiftelsesomkostninger iøvrigt også trækkes fra.

    #109990
    AnonymForfatter

    Bidragssatsen? Er det det jeg kunne finde på at kalde afdrag (afdrag + rente = ydelsen).

    Hvad er det der afgør om afdrag/bidraget er fradragsberretiget?
    Er det at det er obligationsfinansieret eller lånet er givet med tinglyst sikkerhed i ejendommen, det er vel ikke selskabsafhændigt (kreditforening/pengeinstitut).?

    #110004
    AnonymForfatter

    Nej, bidrag og afdrag er ikke det samme.

    Rente+Bidrag+Afdrag=ydelse.

    Afdraget er det beløb du faktisk betaler af på gælden (ikke fradragsberettiget, da du jo for så vidt blot betaler ind til dig selv)

    Bidraget er det beløb kreditforeningen tager sig betalt for administrationen af lånet – typisk 0,5-0,8% (fradragsberettiget på realkreditlån).

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.