Udlejning af sommerhus.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87859
    AnonymForfatter

    Hej alle.
    Jeg har et nyt sommerhus som jeg har tænkt mig at udleje, jeg vil selv bruge det en gang imellem når det ikke er lejet ud.
    Jeg har hørt at hvis jeg bruger det selv, kan jeg ikke trække el, vand og varme fra. hvad med slitages/vedligehold og ting der blive ødelagt kan det trækkes fra….?

    #114604
    AnonymForfatter

    Det er desværre lidt mere nuanceret, end du beskriver det.

    Afgørende for om du kan fratrække de faktiske udgifter til sommerhuset er, om sommerhuset udelukkende anvendes erhvervsmæssigt.

    En forudsætning for at udlejningen af sommerhuset anses for udelukkende erhvervsmæssig, er at du har fraskrevet dig rådigheden over sommerhuset. Det er altså ikke nok, at du ikke anvender sommerhuset. Den eneste måde at opfylde denne betingelse på er enten, at sommerhuset har været udlejet samtlige 365 dage om året, eller at du indgår aftale med et udlejningsbureau om at udleje sommerhuset hele året, og at der ikke er mulighed for at du på nogen måde selv kan benytte sommerhuset.

    Hvis ikke denne betingelse er opfyldt, kan du ikke trække nogen af udgifterne fra overhovedet. Du kan dog i stedet vælge at foretage et såkaldt standardfradrag.

    #114606
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit svar..
    Hvad er et standardfradrag….?

    #114610
    NultopskatForfatter

    Der er da noget, du har totalt misforstået MWL.

    Der er 3 muligheder :
    1. Standard fradrag på 7.500 kr. og 40 % af brutto indtægten, også benævnt 40 % reglen
    2. Den regnskabsmæssige metode, indtægter og udgifter opgøres og overskud beskattes.
    3. Erhvervsmæssig, som beskrevet af MWL, men hvis du bruger den bliver du meldt til Skov & naturstyrelsen, da det ikke er tilladt at udleje sit sommerhus erhvervsmæssigt. Af samme årsag er der begrænsning på hvor mange udlejningssommerhuse du må eje.

    Hvilken af de 2 metoder, der egner sig bedst for dig, må du selv regne på. Der kan være meget stor forskel.

    #114732
    AnonymForfatter

    Hej Nultopskat,

    Jeg er bange for du desværre har misforstået reglerne om erhvervsmæssig udlejning – særligt de skattemæssige konsekvenser.

    Det er korrekt, at det ikke er lovligt at erhverve et sommerhus med henblik på erhvervsmæssig udlejning. Dette har dog intet at gøre med den skatteretlige kvalificering af erhvervsmæssig udlejningsvirksomhed. Der er udelukkende muligt at anvende den metode som du beskriver som metode 2, hvis udlejningen kvalificeres som erhvervsmæssig – og det gør den kun, hvis du er afskåret fra selv at råde over sommerhuset.

    Jeg ved ikke helt hvor du har dit kendskab til skatteret fra, men du har i hvert fald misforstået reglerne.

    #114740
    NultopskatForfatter

    Nu kan vi så være enige om at være uenige.

    Jeg lejer selv sommerhus ud og har mine oplysninger fra SKAT, idet jeg betragter skat som en udgift, der bør minimeres mest muligt, undersøger jeg de forskellige muligheder. Der er, som du måske er bekendt med, flere eksempler på folk der bliver pålagt at sælge udlejningshus nr. 2

    Anonym spørger om reglerne for udlejning, der er de 3 jeg nævner. Hvoraf den erhversmæssige er udelukket, da Anonym selv vil benytte sommerhuset. Hvorfor er det så den eneste du nævner ?

    #114742
    AnonymForfatter

    Må jeg ha’ lov til at bidrage til uenigheden?
    Metoden vedr. standardfradrag er vi enige om.
    Opgørelse af indtægter og udgifter og beskatning af overskuddet kan vælges, men er fremgangsmåden én gang valgt, kan man ikke vende tilbage til standardfradrag. Da sommerhuset ikke må udlejes hele året, skal de faste udgifter reduceres forholdsmæssigt, så der kun fratrækkes udgifter svarende til det forholdsmæssigt antal udlejede dage. For eksempel: udlejes sommerhuset i 30 uger om året, skal udgiften til ejendomsskat reduceres til 30/52.

    #146420
    AnonymForfatter

    Vi har i 2007 købt sommerhus nr. 2. Prisen var 550.000 kr. Det er meningen at huset udelukkende skal bruges til udlejning, når vi om et år eller to er færdig med at sætte det i stand. Vi forventer at bruge ca. 200.000 kr på at sætte nyt gulv, tag, vinduer, køkken og badeværelse ind i det.

    Hvis vi får Skov og Naturstyrelsens accept af udelukkende at bruge det til udlejning, og har det til udleje hele året, kan vi så trække udgifterne fra i skat som vi ahr brugt på husets istandsættelse ?

    Vi er godt klar over at vi i så fald skal benytte virksomhedsskatteordningen.

    Huset er fra 1974, og på 44 m2 i to plan (BBR registrerede).
    Med venlig hilsen

    #146426
    AnonymForfatter

    Selv om man får lov til erhvervsmæssig udlejning, må sommerhuset fortsat kun udlejes fuld tid i sommerhalvåret og periodevis i vinterhalvåret. Den officielle begrundelse er at skåne miljøet, da sommerhusområder typisk er naturskønne områder.

    Erhvervsmæssig udlejning med beskatning efter virksomhedsordningen betyder, at en evt. fortjeneste ved salg af sommerhuset skal beskattes – huset vil ikke være omfattet af “parcelhusreglen". Omkostninger til istandsættelse kan ikke fradrages i driften, men kan tillægges købsprisen ved opgørelse af ejendomsavancebeskatningen. I kan altså få fradrag for udgifterne, men først i forbindelse med salg.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.