overtag gæld mod at slip for børne bidrag

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • søren77Forfatter
    Indlæg
  • #87846
    søren77Forfatter

    Hej jeg vil høre om det holder juridisk at overtag vores fælles gæld, så det kun bliver min, mod at slippe for at betale børne bidrag, da min eks kone ikke kan betale?
    da min bank gerne vil have det er mig som står for det, fordi det kun er mig der betaler af, og så får jeg jo også hele rente fradraget for det.

    og er det nok med et stykke papir hvor der er en underskrift på fra os og en ekstra person.

    mvh søren og christina

    #114458
    NultopskatForfatter

    Du og din snart X-kone kan aftale fordelingen af jeres fælles bo som I har lyst.
    De eneste begrænsninger er hvis aftalen “lugter af skattesnyd" F.eks At kompensationen for at du overtager fælles hus er at du betaler 10 dobbelt børnepenge.

    #114460
    søren77Forfatter

    det er ikke for at tjene på det, det er bare fordi jeg ikke har lyst til at betale hendes gæld helt gratis.

    mvh søren

    #114462
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg ville være meget forsigtig med at lave en sådan ordning. Risikoen kan meget nemt være at eks-konen senere kan påstå at du ikke betale børnebidrag og derigennem hive dig i retten og tvinge dig til at betale igen.

    Jeg kunne godt forestille mig at selvom i laven en skriftlig aftale herom så kan denne aftale blive afvist….

    Børnepenge er også fradragsberettigede op til det beløb som stamtsamtet ville kunne tvinge dig til at betale.

    Banken vil naturligvis foretrække at gælden overtages at den der har størst chance for at betale, men hvis jeg var dig ville jeg stritte voldsomt imod.

    #114464
    NultopskatForfatter

    Som du stiller det op overtage gæld mod at undlade at betale børnepenge, bør du efter min vurdering gå ind på aftalen. Især da du under alle omstændigheder, som den der kan betale, hænger på gælden.
    Såfremt det aftales skriftligt og begge underskriver bliver den svær at løbe fra.
    Nu kender vi her i forummet hverken gældens størrelse, hvordan den er opstået eller børnenes alder. Er det gæld i fast ejendom eller forbrugslån.
    Er det større beløb eller små børn var det nok en god investering at ofre de par tusinde til en advokat.

    #114476
    AnonymForfatter

    Kære Søren

    Den aftale skal du ikke indgå. Hvis din eks. bliver sur på dig, så kommer du til at betale børnebidrag. I følge § 17 i lov om børns forsørgelse (se LBK nr 352 af 15/05/2003), kan aftalen blive omstødt af Statsamtet, og så hænger du på den.

    “§ 17. Aftaler om bidrag til barnet er ikke til hinder for, at der træffes anden afgørelse af statsamtet, såfremt aftalen skønnes åbenbart ubillig, eller når forholdene væsentligt har forandret sig, eller aftalen strider mod barnets tarv".

    Hun kan sige, at aftalen er urimelig, for det er børnene, det går ud over (børnebidraget betaler man jo til børnenes underhold).

    Du skal ikke slette din eks. fra gælden i banken. Hvis du betaler, så har du i øvrigt regres mod hende for halvdelen af de beløb, du har betalt. Du skal heller ikke aftale, at børnebidraget indsættes på lånet – det skal hun gøre selv. Ellers kommer du til at hænge på beløbet igen. Jeg har gennem hele mit liv via mit arbejde mødt mange “dumme" mænd, som er kommet til at hænge på det hele økonomisk. De troede, at bare de var flinke ved skilsmissen, så gik det nok. Men senere så bliver det anderledes, når konen/manden får kærester, nye børn osv. Så ender tingene i “ragnarok". Så hvis du ikke skal være med i den statistik, så vær sikker på, at du får lavet en aftale, så du ikke hænger på hele “tabet".

    MVH
    Nuser

    #114634
    søren77Forfatter

    vores gæld er på 244000 kr efter en dur skilsmisse så det er et forbrugs lån med med 14 i rente:(.
    vi betaler 7000kr af på det om måneden,
    min bankrådgiver siger at de du kan sætte afdraget ned til 6000kr, fordi det er et forbrugs lån og så bliver løbe tiden for lang, ville ellers ha sat det ned til 4000 kr så hun kunne sætte de 2000 kr ind som hun fik i børnebidrag af mig, kan det passe?

    Må sige at de er rigtig dårlig rådgivning jeg har fået i jyskebank, at jeg skulle overtag lånet og så lave en aftale med at ikke betale børne penge mere ?

    mvh søren

    og tak for hjælpen ind til vider.:)

    #114638
    AnonymForfatter

    Det lyder som et meget dyrt lån. Hvis du virkelig betaler 14% i rente, så skal du finde en anden långiver.

    Som jeg ser det, så skal du betale børnebidraget til din eks. Hvordan hun så betaler af på sin del af gælden, må jo være hendes sag.

    Det bedste ville være, hvis I kunne optage hvert sit lån, så du kun hæfter for din andel af gælden og hun for sin andel.

    Mange banker deler ikke gerne gælden – da de jo har 2 debitorer at gå mod, hvis der ikke betales. Men måske din eks. kan få et lån for sig sig, og så kan hun indbetale provenuet herfra direkte på det lån, som I pt. er fælles om. Og du kan jo gøre det samme, og så står I begge 2 med hvert sit lån. Der er faktisk mange finansieringsselskaber og banker, hvor renten er lavere end 14%.

    Jeg håber, at du kan få delt gælden – det gør det også meget nemmere at forblive? venner, hvis man ikke er afhængig af den anden part. Og by the way. Hvis man optager et lån på 130.000 kr., og renten er 10% pr. md (med månedlig rentetilskrivning) og man betaler 2.000 kr. pr. md, så tager det 95 mdr., og så er lånet væk.

    Og du må endelig ikke kautionere for din. eks’ lån, for betaler hun ikke, så går långiver mod dig, og så kommer du til at hænge på den.

    MVH/Nuser

    #114640
    AnonymForfatter

    Ups. Det er selvfølgelig en pålydende rente på 10% pr. år. Og i øvrigt fås der fradrag for renteudgifterne, som beløber sig til i alt før skat 58.017 kr. og 38.697 kr. efter skat (ved 33,3% fradrag for renteudgifterne). D.v.s. at skattevæsenet “tilbagebetaler" 19.320 kr. i alt i perioden – og dem kan man jo bare ektraordinært indsætte på lånet.

    MVH/Nuser

    #114642
    AnonymForfatter

    Overtage gæld mod at slippe for at betale børnebidrag?
    Den konstruktion tror jeg ikke på. Du betaler IKKE din kone børnebidrag. Dem betaler du til barnet (v/ den af forældrene der har de daglige udgifter til barnets underhold). Iøvrigt skal du huske at du har skattefradrag for børnebidrag – det overstiger væsentligt skatteværdien af renterne.

    Det nærmeste du kan komme det er at aftale med din eks at indbetale børnebidrag på en speciel konto som banken så kan hæve af.

    Iøvrigt tror jeg – i al fald hvis du kun skal betale normalbidraget – at det giver langt færre konflikter hvis du henviser hende til at hæve børnebidraget i kommunen. Så sender kommunen dig en regning (dog uden at kræve ekstra for at administrere det), men du undgår bøvl med din eks.

    #114690
    søren77Forfatter

    vi har prøvet at skift bank, men hendes bank vilikke slippe hende for hun har lavet et lån på 50000 kr da vi blev skilt i sydbank som hun har, og de vil have sine penge først fordi hun fik lånet til 7 procent i rente, og de vil heller ikke overtage det halve af lånet.

    hun har kun ca 220000 kr om året i løn. men jeg har 425000kr, har snakket med flere banker men de er ikk glade for hendes løn plus det store lån, men nykredit ville gerne men hendes bank vil ikke slippe hende desværre.

    overvejer at lave en løn konto i northernrock, så min bank ikke bare kan trække mig i løn, og så bare betale min andel af lånet?

    fordi jeg ikke synes de gør nok for at få nogle penge fra hende når de bare kan tage dem fra min konto, har sent en mail til jyske banks Afdelingsdirektør i odense, og spurt omkring jyskebanks låne politik.

    mvh søren

    #114692
    søren77Forfatter

    har fået svar for chefen i banken og han vil kigge på sagen og svare i næste uge, så er lidt spændt.

    mvh søren

    #114730
    AnonymForfatter

    Kære Søren

    Din eks. er ikke tvunget til at være i Sydbank – og der er ingen bank, der kan holde på én.

    Hvis din eks. vitterligt gerne vil finde en løsning og hun ikke er i RKI, så få hende til at søge et lån på f.eks. Handelsfinans site, Pengeautomatens site o.sv. – og jeg er sikker på, at hun så får lånet på de 130.000 kr., om jo er ca. halvdelen af jeres gæld. Måske din eks. ikke vil det – og bare har til hensigt at tørre jeres fælles gæld af på dig, så du skal betale det hele? Måske hun skal søge om lån 3 forskellige steder, men så må hun gøre det. Måske hendes rente er mere end 14% – men hvad rager det dig. Hun er vel sel ansvarlig for sit eget liv og sin økonomi.

    Jeg synes, at mange kvinder (jeg er selv en kvinde)- i den grad er til ren klynk – når der kommer til, at der skal betales. Og de tror, at manden bare kan skal betale det hele fremfor at være sammen om at knibe ballerne sammen. Og det kan da godt være, at du tjener ca. det dobbelte af hende, men hun får børnebidraget, det ekstraordinære, boligsikringen og børnechecken og boligsikringen. Så hvis man gjorde disse beløb til bruttobeløb, så vil du se, at din eks. har en langt højere “løn" end dig. Og du skal tilmed betale alt for dine børn, når du har dem. Din eks. skal ikke bidrage med penge til transport og mad. Jeg synes, at du skal sige til hende, at hun skal betale sin andel af jeres fælles gæld – og selvom hun så skal søge lån hos diverse finansieringsselskaber, så er det ikke dit problem. Og hvis hun synes, at det er for hårdt, så foreslå hende, at du får børnene. Dermed kan du erholde de tusindevis af kroner, som det offentlige udbetaler og du får også børnebidraget – og du vil opdage, at det faktisk er en “god forretning" i forhold til din nuværende situation. Så kan hun jo passende tage et ekstrajob, så hun kan betale sin andel. Og hun må jo have masser af tid, så hun kan jo bare tage et ekstra rengøringsjob – det er der masser af mennekser, der gør. Men hun er måske for fin på den?

    Hvis du nogensinde skal have et tåleligt liv – og dit eget liv, så skal du sørge for, at du ikke på nogen måde er “fedtet ind" i eks. økonomi. Så måske du skal holde op og lege “far" for din eks., og lade hende tage ansvaret selv for sit eget liv. Hvorfor skal du tale med hendes bank? – det må da være hendes eget ansvar.

    Jeg ved godt, at det var en større opsang, men den er fra hjertet. Jeg synes bare, at det er så træls, når gode og velmenende mænd kommer til at hænge på alle trængslerne, mens deres eks’er sidder og “feder den i flæsket". Og jeg håber ikke, at du vil have den rolle, for så bevarer du næppe din egen selvrespekt.

    MVH/Nuser.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.