Topskat

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87842
    AnonymForfatter

    Er der nogle læsere af Mybankers debatforum, som kan vejlede omkring fradrags muligheder vedr.topskat? Jeg kan læse, at man skal ikke tjene mere end max. 325.000 om året – så skal man betale topskat.
    Har ikke noget imod at betale skat, men finder at grænsen er for lav, idet 27.000 om måneden ikke er en speciel stor indkomst.
    Så – er der nogle som kan vejlede lidt her?

    #114426
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Man kan indbetale på en ratepension og få fradrag i toppen. Man kan trække det fra nu i toppen og få det udbetalt til indkomstskat når man går på pension.

    Derudover kan man få underskud i udlejning af boliger og trække det fra her….

    Der er desværre ikke noget hvor du kan slippefor at betale skat og samtidig kunne bruge pengene nu på forbrug…. ;o/

    Eller har jeg glemt noget? ;o) Hvad siger du NULTOPSKAT?

    #114428
    NultopskatForfatter

    Hej begge

    Topskat er en underlig størrelse, som kun har et politisk formål: At få lavtlønnede til at tro at de ”rige” bliver flået i skat. Havde det været et andet forum ville jeg nok diskutere det politiske, men her nøjes med hvad du selv kan gøre:
    Det vigtige med topskat er at afgøre, om det er et irritationsmoment eller penge af betydning. Kunne du f. eks undgå topskatten ved en uges ferie for egen regning, eller maksimalt tilladt indbetaling på ratepension.

    Desværre GODE RÅD, underskud på boligudlejning går desværre ikke, medmindre du anvender virksomhedsordningen. Så snakker vi ikke en bolig, men en eller flere boligblokke.

    Derimod kan du overveje:

    Erhvervsejendomme, hvis du har erfaring, ellers
    10 mands projekter. Enten ejendomme eller vindmøller, forskellen er at ejendomme må afskrives med 4 % årligt og vindmøller med 25 % årligt, effekten er at ejendomme giver langt bedre udbytte på sigt, og vindmøller giver penge i hånden de første par år. En vindmølle er næsten værdiløs efter 20 år, hvorimod en ejendom sandsynligvis er steget i værdi. (Ejendomme giver typisk kun penge i hånden 1. år)

    Arbejdsgiver administreret ratepension, her er der sjovt nok ingen begrænsning på indbetaling.

    Kunne du evt. blive selvstændig, og udføre dit arbejde som konsulent, eller kan du få noget af din løn som medarbejder aktier/obligationer ?

    Du kan også selv optage lån eks 1.000.000 og indbetal på ratepension, beløbet skal så fordeles over de næste 10 år med 100.000 pr. år. Her får du penge til forbrug, da du ikke nødvendigvis behøver at afdrage lånet på 10 år, banken anser pensionsopsparingen som rigelig sikkerhed.

    Mht. pension så må du endelig ikke vælge et pensions selskab, vælg en bank og invester selv.
    Pensions selskabet forrenter med 4-5 % og mener at det er flot. Du kan sagtens opnå det dobbelte selv ved lidt defensiv blanding af aktie og obligations portefølje.

    #114434
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg må lige korrigere dig:

    Man kan godt anvende virksomhedsskatteordning på en lejlighedhed eller et hus….

    #114442
    NultopskatForfatter

    Ja, OK du kan godt anvende virksomhedsorningen på boligudlejning, men formålet med boligudlejning skulle gerne være at tjene penge, ikke at spare skat. Forstået som at ejendommen/boligen bør give overskud, og det er jo kun underskud, der kan trækkes fra i skat ;o)

    Du får ikke lov at anvende virksomhedsordningen, såfremt du ikke kan overbevise skatteforvaltningen om at dit projekt vil give overskud på sigt. Du skal nok få lov at blive beskattet, men dit underskud må du dække af egen lomme.

    #114452
    AnonymForfatter

    Enig i at udlejningen skal give overskud men det kunne også være at grunden til at benytte virksomhedsskatteordningen er at man kan trække renteudgifterne fra i topskatten fremfor til 33%…….

    #114466
    fk2001Forfatter

    Grænsen for topskat ligger på 327.200 (år 2007) men det er den personlige indkomst, dvs. efter man har fratrukket ATP, Arbejdsmarkedsbidrag og visse pensionopsparinger,

    Arbejdsmarkedsbidraget er jo obligatorisk og på 8%. Dvs. beløbsgrænsen mindst bliver på 355.652, svarende til en månedsløn på 29.637.

    Negativ kapitalindkomst kan ikke fratrækkes lønindkomsten men kun positiv kapitalindkomst, mht. til beregning af topskat.

    #114468
    AnonymForfatter

    Hej FK

    Ved ikke om det var en rettelse til mig, men hvis man kører en ejendom i virksomhedsskatteordning så kan man trække renterne fra i topskatten….

    #114506
    fk2001Forfatter

    Ok, det vidste jeg ikke. Mit indlæg var mere bestemt for den “alm." skatteborger med blot en lønindkomst.

    Det var nu heller ikke ment som en rettelse til nogle bestemte, blot har jeg set flere indlæg hvor folk spørger efter hvordan de kan undgå topskat, og hvor beløbsgrænsen pr. md. var angivet til ca. 27.000. Grænsen ligger faktisk et par tusinde højere pga. arbejdsmarkedsbidraget + div. ting skal fratrækkes først.

    #114514
    AnonymForfatter

    Ja, der er mange der glemmer 8%……

    #121486
    AnonymForfatter

    Hej Gode Råd, er du helt sikker på det? Sidder selv og kæmper med en udlejningsejendom for første gang – og såvidt jeg kan se skal over/underskud indgå i personlig indkomst FØR renter. Se feks:

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=86007&vId=201188&i=2#i86007

    Det er jo lidt skidt at man marginalbeskattes på overskud (kun med nedslag for ejendomsskat og den slags), mens renter kun giver kapital fradrag.

    NB – er der iøvrigt nogen der ved hvordan man får en udvidet selvangivelse hvis skattevæsnet ikke selv fandt ud af det. Kan man bestille online eller skal det ske ved personlig henvendelse eller brev? Mvh

    #121502
    AnonymForfatter

    Jeps – hvis du benytter virksomhedsskatteordningen….

    #121532
    NultopskatForfatter

    Er du sikker på at virksomhedsordningen er den rigtige at bruge ?

    Hvis du har overskud fra år 1, hvordan så med kapitalafkastordningen ?

    Jeg fik selv min første S10 for 20 år siden, så hvordan man får en første gang har jeg lykkelig glemt, men prøv at ringe til skat.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.