friværdi

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87799
    AnonymForfatter

    Er det rigtigt at folketing har drøftet friværdi og at det kan gost ske at den kan blive beskattet om nogle år????

    Jeg har cirka 1300 i friværdi . og jeg kunne tænke mig at låne
    nogle penge..
    Hvad er den bedste lån …fast rente 30 år 6%..??
    afdragsfrit 10 år fast rente, eller flekslån..f1 , f3 ,..
    eller er der en bedre ide..???

    tak og m.v.hilsen

    #113922
    AnonymForfatter

    Det kommer så sandeligt an på om du har tænkt på at spendere alle pengene på en gang.
    Hvis ikke du har det er det bedste et prioritetslån.

    Jeg har ikke hørt om den regel – og jeg tror heller ikke på den kommer da det ville være svært at fastsætte værdien på alle landets boliger med en reel pris.

    For mange år siden kunne man ikke låne i sin friværdi med mindre lånet gik til forbedring af huset og det kan da godt ske at det sker igen – hvem ved – tror det nu ikke…..

    #113924
    NultopskatForfatter

    Har ikke hørt forslaget, men det bringer minder om tidligere tiders formuskat, næsten lige så grimt ord som topskat..

    #113944
    AnonymForfatter

    Der er altid misundelse omkring friværdien, og der vil altid være partier (specielt til venstre for midten, men også ‘Retsforbundet’ hvis de lever endnu) der vil have den beskattet, fordi de opfatter den som ‘samfundsskabt’. P.t. beskattes gevinsten hvis en bolig (der ikke har været anvendt som bolig for ejeren) sælges med avance.

    Man kan tænke sig at beskatte løbende (som værditilvækst på pensionsopsparinger) eller ved salg.
    Man kan tænke sig at beskatte avancen fra købstidspunktet eller fra lovens indførelse.

    Hvis det blir til noget, så vil det blive en beskatning ved salg af avancen siden lovens iførelse. Det blir dog hverken i dag eller i morgen. Jeg vil ikke love at det ikke blir om 10 år, men jeg tror det nu ikke.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.