Tvivl om lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87796
    AnonymForfatter

    Hej, jeg er da lige blevet forvirret vedrørende opkonvertering, SDO, SDRO og ilikvid. Har fulgt med i debatten både her og i aviserne. Og lige som jeg troede, at jeg havde fattet pointen, blev jeg usikker igen.
    Fakta er, at vi har et 4% fastforrentet obl.lån samt et mindre 5% fastforrentet obl.lån. Vi kan ved en opkonvertering til 6% fastforrentet nedskrive restgælden med ca. 175.000 kr. Dette vil medvirke til, at gælden kommer under de 70%, som jo er grænsen ved de ny SDO-lån p.t. (75% i 2009), hvis dette skulle vise sig at være interessant på sigt.Samtidig kan vi se, at ved en opkonvertering til 6%, bliver fordelen ved den nedskrevne restgæld hurtigt “spist op".
    P.g.a. pensionering om ca. 5 år, er vi interesserede i til den tid at få så lav en “husleje" som muligt.. dvs en kombination med afdragsfrihed.
    Vi er nu blevet i tvivl om, hvad der sker med vores 4 og 5% lån til årsskiftet, når SDRO starter op. Har læst, at 6% kan blive ilikvid…hvad betyder egentlig det ?? og kan det også ske med vores 4 og 5% lån…
    Er der nogen, der har et kvalificeret bud på om vi skal handle nu eller vente.. falder 4% mere i kurs. Forventet kurs på SDO og SDRO.
    På forhånd tak

    #113912
    AnonymForfatter

    Hejsa

    ilikvid – hvis den obligation i tager lånet i skal lukkes ned den 31.12 er der risiko for at serien bliver lille – derved har investor større magt over obligationen og kan påvirke kursen i negativ retning for dig.

    Vente eller handle – hvis jeg vidste det så ville jeg sidde i sydspanien og drikke sangria med 100.000.000 på bankbogen ;o)
    Jeg ville dog vente med at omkonvertere til renten igen begynder at falde (hvorfor ikke få hele gevinsten med)

    #113934
    AnonymForfatter

    Hej…
    Tak for dit svar..men mener du ikke vente med at konvertere til kurserne falder yderligere…eller hvad ???

    #113936
    AnonymForfatter

    Jo det gør jeg….

    Kursfølsomheden er større på 4% end på 6%, derved tjener du mere på rentestrigninger…. Og hvem siger ikke at renten stiger til 7?
    Overvej dog kraftigt om I vil gøre det, for det er kun en god ide hvis renten falder igen……

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.