at eje 2 boliger

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87790
    AnonymForfatter

    Hej ,
    Må man godt ejer 2 boliger….et hus og en ejerlejlighed..??
    d.v.s
    Må man godt bo i et sted og , har en ejerlejlighed tom ???
    er det nogle særlige regler…???
    Tak..titou

    #113780
    AnonymForfatter

    Boligreguleringsloven der gælder i de fleste kommuner (men vist ikke i alle) forbyder dig at have en lejlighed du ikke bor i, forstået på den måde, at du kun kan bo eet sted ad gangen.

    Men en ejendom i udlandet er OK

    #113784
    NultopskatForfatter

    Den er lidt mere tricky. Henrik har ret, som hovedregel må boliger ikke stå tomme, der er dog undtagelser f.eks gælder ved mange nyopførte boliger, at der ikke er bopælspligt. Derudover har du lov til at leje den ene bolig ud.

    #113788
    AnonymForfatter

    Ja, du kan leje den ud og lave en kapitalafkastordning, eller personskatteordning…. (virksomhedsskatteordningen er kun god hvis du har lån i lejligheden) Så kan du få lidt flere penge til dig selv om måneden….

    #113808
    AnonymForfatter

    Hej igen og tusind tak for at I svarede mig..

    Ejerlej er købt kontant ..og jeg bruger den når jeg ikke kan klare
    at være hjemme hos familien..og mine smerter er uudholdelige nogle gange at jeg er nød til at være væk fra børnene ..Jeg stresser dem og jeg bliver umulig at holde ud ….
    Må jeg godt skfite adressen til ejerlej, kun mig ,mens mine kone og børn bor i huset og beholder adressen der..??

    m.v.hilsen

    #113816
    AnonymForfatter

    Formelt er det OK at du bor eet sted og din kone + børnene et andet sted. Det ses jo (desværre) ofte, dog kun for en kort bemærkning.

    Er formålet at omgå boligreguleringsloven (d.v.s. at du ‘reelt’ bor sammen med familien), så er det jo forbudt, men bor du ‘reelt’ for dig selv så er det OK, og det er også tilladt at besøge familien og overnatte.
    Det er jo kommunen der SKØNNER hvor du reelt bor. Jeg synes du skal flytte folkeregister-adresse og samtidig anmode om et møde med kommunen. Du beder på forhånd kommunen om efterfølgende at sende dig et referat fra mødet, hvor de samtidig konkluderer om du reelt bor et andet sted end familien. Hvis der er tale om to forskellige kommuner, så sender du blot kopi af referatet til din nye kommune.

    Ud fra det du siger tror jeg kommunen vil acceptere at du ikke kan dele folkeregisteradresse med resten af familien, men du må ikke skyde mig, hvis jeg tar fejl.

    #113826
    AnonymForfatter

    Tusind tak Henrik fordi du svarede mig.
    Jeg er ikke uvenne med familien , og jeg er gift og er ikke sapareret.
    Men jeg kan være meget meget utålmodig og meget irriteret , og jeg er nød til at være alene med de smerter jeg får..
    Jeg kan ikke sige at jeg er flyttet for altid ..men jeg kan ikke undvære den lejlighed…jeg har holdt sidste week end der og da jeg kom hjem mandag ..kunne jeg se at de har haft det godt, det er ikke fordi de hader mig.., nej..men de ku slappe af i hele week end ..de ringede til mig for at være sikker på at je er ok..
    Jeg vil gerne få lov til at have min adresse der , og jeg kan bruge den når jeg har det skidt.

    Jeg er ikke separeret og jeg tænker ikke på at gøre det..
    Jeg tænker meget på dem og jeg ved at jeg kan være forfærdeligt..

    Må jeg ikke blive ved på den måde men der står tom ??…
    Det er mærkeligt at den ikke må stå tom når jeg ejer den…
    på forhånd tak og m.v.h

    #113838
    AnonymForfatter

    Jeg blander mig ikke i dine familieforhold – henviser blot til at ‘een familie – to boliger’ er ganske almindeligt, selvom det hyppigst er uoverensstemmelse og kommende seperation/skilsmisse der er baggrunden. Altså et eksempel på (helt legal) ‘een familie – to boliger’
    En anden ‘een familie – to boliger’ – situation er en forældrekøbsbolig hvor sønnen/datteren er fraflyttet og den ene af forældrene pro forma flytter folkeregisteradresse til lejligheden for at undgå ejendomsavancebeskatning. Det er ulovligt både mht boligreguleringsloven og skattelovgivningen.
    En tredie ‘een familie – to boliger’ – situation er den hvor en stinkende rig mand synes det kan være bekvemt med et antal lejligheder rundt omkring. Vi har boligmangel (sir kommuner der har valgt at boligreguleringsloven skal gælde i deres kommune), og det er ikke rimeligt at denne mand ‘sidder på’ ekstra boliger bare for sin fornøjelses skyld.

    DERFOR er det vel OK at kommunen vurderer om jeres families to boliger er rimeligt.

    #113852
    AnonymForfatter

    Hvis Boligreguleringsloven gælder i kommunen – og det gør den i de fleste større byer – er det, som SDO styrer vildt gør, ikke lovligt uden tilladelse fra kommunen. I §47 står der:
    “Uden kommunalbestyrelsens samtykke er det ikke tilladt personer, der hører til samme husstand, at benytte mere end en bolig i samme kommune."
    I praksis anses et par, der er gift med hinanden, som hørende til samme husstand. Det er heller ikke tilladt at lade boligen stå tom – den skal hurtigst muligt udlejes.
    Jeg har stor forståelse for, at det er hensigtsmæssigt at have en ekstra bolig til “aflastning" i krisesituationer. Men køb et sommerhus eller fritidshus i stedet for, så undgår man at komme i konflikt med Boligreguleringsloven.

    #113854
    AnonymForfatter

    Hej Anonym
    Tak for dit svar..
    det er 2 forskellige Kommuner det drejer sig om..
    Og jeg kendte ikke reglerne…
    Jeg købte en lille ejerlej. på 32 kvm og det er et roligt sted…
    og jeg valgte præcis denne type ejerlejl..fordi for det første prisen var under ejendomsvudering og for det andet er et plan og har en lille have foran og bagved ..og den er ideel for mig…og jeg ved ikke hvad skal jeg gøre hvis jeg sælger den ..

    Og jeg ved ikke hvad skal jeg gøre …??
    Jeg vil ikke leje den ud hvis jeg finder en anden løsning…

    Jeg har en søn der er 20 år gammel ..men han er ikke interresseret til at bo der ..sååå…………..

    dilemma……………

    m.v.h

    #118108
    AnonymForfatter

    Hej .

    Er du opmærksom på, hvordan din fortjeneste ved salg af ejerlejligheden vil beskattes samt dit hus?

    Du skal være meget opmærksom på ejendomsavanvebeskatningslovens regler og bestemmelser (specielt § 8, parcelhusreglen).

    Ved at eje disse to ejendomme i samme kategori som helårsbolig, kan du ikke sælge dem begge skattefrit.

    Samtidig kan der, som tidligere nævnt, nås konflikt i forhold til boligreguleringsloven § 47 (mener jeg det er). Reglen kan undgås ved at leje lejligheden ud, men dette går imod dine ønsker.

    Blot en kommentar.

    #145012
    AnonymForfatter

    Utroligt hvad de blander sig i.

    Hvad så hvis det er en person som noget af tiden er det ene sted, og noget af tiden er det andet sted? Så er der jo ikke en fast husstand, men en husstand som flytter frem og tilbage.

    #145016
    AnonymForfatter

    Jeg tror problemet med en “tom" ejerlejlighed opstår – hvis du ikke betaler ejendomsværdiskat af lejligheden.
    Enten skal du udleje – eller betale ejendomsværdiskat.

    #145020
    HalliHalloForfatter

    I nogen tilfælde kan man godt få tilladelse til at disponere over 2 lejligheder, jfr. retspraksis.

    Hvis du f.eks bor i Jylland og arbejder i København i nogle dage og overnatter der, må du godt råde over en ekstra lejlighed.

    Hvis dette ikke er tilfældet går den ikke medmindre der ikke er bopælspligt, som f.eks. i nogle af de meget dyre ejerlighedskvarterer i Kbhvn. med godbeliggenhed.

    #145022
    HalliHalloForfatter

    Skulle have stået:

    Nogle dage om ugen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.