Højrentekonto -2% obligation

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87752
    AnonymForfatter

    Jeg har 500.000 kr. på en højrentekonto hvor jeg får 4,4%, desværre er pengene bundet til år 2010, jeg kan få dem udbetalt, men skal betale en dekort på 1,0%. Jeg tænker om det det vil være en fordel for mig at hæve dem og betale dekorten, og i stedet købe 2% obligationer der udløber 2009?
    Stine

    #113110
    AnonymForfatter

    For at kunne svare på det spørgsmål er det vigtigt at vide hvad du betaler i skat…..
    Har du samlet negativ kapitalindkomst?

    #113114
    AnonymForfatter

    Jeg har positiv kapitalindkomst, og min trækprocent er 40%!
    På forhånd tak.
    Stine

    #113118
    AnonymForfatter

    Det er min også, og jeg betaler topskat – det kommer an på hvor meget fradrag du har…

    Tjener du mere end 29600 om måneden så betaler du topskat af dine renteindtægter så er din rente efter skat (1,76%) 8.800 pr. år, og mere end 24600 så betaler du mellemskat og så er din rente (2,42%) 12100 pr. år.
    Hvis du istedet køber obligtioner så er din rente hvis du betaler topskat 15600 (med 495.000 * 3,16%), dvs næsten dobbelt så meget og de 5000 er hurtigt tjent ind.

    Dertil kommer selvfølgelig omkostninger til handlen…..

    #113120
    NultopskatForfatter

    Øh det gik vist for stærkt for “Gode råd" Udbytte fra obligationer er kapitalindkomst, hvorimod kursgevindst er skattefrit, såfremt obligationerne er blåstemplede, dvs pålydende er over mindste renten, som enten fornylig, eller meget snart er 3 %.
    Jeg er bange for at forskellen er meget lille, noget helt andet er hvordan finder du dog på at anbringe så mange penge, så længe på en højrente konto, her burde du tænke aktier, spredt på forskellige KFX selskaber og evt. nogle investeringsforeninger.
    Aktier beskattes “kun" med 28 % af de første 43.600 kr/år

    #113124
    AnonymForfatter

    Når obligationerne er udstedt med en sats over mindsterenten så er de blåstemplede – så dem hun taler om er…. Forskellen er som jeg har beskrevet – den effektive rente efter skat er 3,16 på dem der udløber i 2009 (60% skat) Der er ikke noget der hedder udbytte på obligationer – kun rente og udtrækninger (kurs 100).

    Om man skulle have investeret i aktier er jeg enig i – men her er der også en kursrisiko, dete er der ikke på obligatioenerne hvis man holder dem til udløb…….

    #113126
    NultopskatForfatter

    OK, så kalder vi udbyttet “rente" ;o), men det er stadig skattepligtig kapitalindkomst (60 %) hvorimod kursgevindsten (100) er skattefri.

    Mht. Aktier så ville jeg foreslå nogle store stabile selskaber, Danske Bank, Danisco, Novo. Der har begrænsede kursudsving, Horisonten er trods alt 3 år, så det burde være muligt med disse at sælge til fornuftig pris. Danske bank er eks. steget 9,38 % over de seneste 12 mdr. og ja den har været endnu højere oppe, men 9 % beskattet med 28 % er dog væsentlig mere end 3,18 %

    #113128
    AnonymForfatter

    HELT ENIG I AKTIERNE…..

    Men i min beregningen har jeg trukket skatten ud……

    #113130
    AnonymForfatter

    Jeg betaler bundskat! Jeg er klar over at det var en dumhed at binde så mange penge i så lang tid! min situation er nu, at hvis jeg hæver dem, skal de ikke bindes længere end højst til 2009.
    Stine

    #113152
    AnonymForfatter

    Så kan det umiddelbart ikke betale sig, så får du 2,684% i rente efter skat dvs. 13.420 om året. Hvis ikke du skulle betale kunne det sikkert godt have batalt sig, men det er ærgerligt at du har dem bundet på den måde – hvor der det? Alm. Brand?

    #113156
    AnonymForfatter

    Det er Vestjysk Bank!
    Stine

    #113158
    AnonymForfatter

    Står det i aftalen at du skal betale 1%? Ellers kan du være heldig at de “glemmer" det……

    #113166
    AnonymForfatter

    Vent til september og se hvordan renten udvikler sig og om det så kan betale sig med obligationer eller Northern Rock eller lign.
    Jeg har desværre bundet penge i Alm Band Bank til 3.33 %, men de bliver fri til august, og så skal den hen og Rocke til 5 % uden bindinger.

    #113172
    AnonymForfatter

    Ja, jeg har det desværre sort på hvidt!
    Stine

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.