Irriterende “myg” presser storbankerne

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #87741
    fk2001Forfatter

    De er som myg en lun sommeraften. Nærgående, irriterende og noget nær umulige at få has på. De udenlandske banker fylder stadig mere på det danske bankmarked, men er ikke nogen alvorlig trussel, vurderer bankeksperten Bjarne Jensen.

    Læs resten her:

    http://fpn.dk/penge/bank_forsikring/article71392.ece

    Ganske interessant læsning. Eller måske morsom læsning…. Døm selv

    #112914
    AnonymForfatter

    Interessant – og godt med konkurrence……. ;o)

    #113008
    AnonymForfatter

    Nej truslen er ikke stor nok til at de danske banker tager sig sammen endnu, det viser Konkurrencestyrelsens redegørelse igen, hvor bankerne for 7. år i træk er med, med manglende konkurrence.Utroligt at de danske banker vil være ude for den kritik år efter år og dermed sjofle kunderne til. Men 4 store aktører og en række sammenspiste mindre kan alt åbenbart lade sig gøre. Man må dog give Finansrådet ret i, at kunderne stiller for små krav og dermed er medskyldige i den manglende konkurrence. Kun 1 ud af 10 skifter bank – helt uroligt. Jeg begyndte selv af skifte bank når de ikke passede mig for 8 år siden og det har været en fornuftig disposition, og jeg har skiftet 3 gange i den periode med stor fortjeneste. Så jeg kan kun sige, at det er ikke så svært at skifte bank som nogen går og tror, selvfølgelig alt efter hvordan ens økonomi er skruet sammen .

    #113010
    AnonymForfatter

    nkp.

    Nemlig, men man kan da håbe på at konkurrence situationen med tiden ændrer sig endnu mere.
    Godt at NR er kommet på banen, men de Danske banker har nok raget så meget til sig de sidste mange år, at de ikke umiddelbart lider nød.

    Man kan ihvertfald være sikker på, at f.eks DB’s rentestigning på indlån fra 0.125 til 4 procent, fra den ene dag til den anden, ikke skyldes tilsvarende hurtige ændringer i hverken diskontoen, eller bankernes indtjening iøvrigt, men derimod konkurrence udefra.
    Man kan så bare være ærgerlig over, at den generelle konkurrence i den danske bankverden åbenbart er så ringe.

    Råderummet var der jo.

    #113012
    AnonymForfatter

    Helt enig

    #113014
    AnonymForfatter

    Under vidste du:

    http://www.finansraadet.dk/danish/menu/faktaomsektoren/sektorenital/regnskabstal/

    Meget interessant at de ikke tjener mere end andre erhvervsdrivende….

    #113020
    AnonymForfatter

    Jeg er opmærksom på at Finansrådet ikke er enig med konkurrencestyrelsen. Nu var det jo sådan at der var flere brancher der havde for høj indtjening, så det at den skulle ligge på linie fritager jo ikke at man ikke tjener for meget.
    Nu er det jo også sådan at der er “løgn, forbandet løgn, og statistik" og man kan vel ikke sige at Finansrådet i denne sag er uvildig. Som kunde føler jeg i alt fald at jeg hælder mere til Konkurrencerådet. Tal er noget taknemmelig noget, man kan næsten få det til at se ud som man ønsker.

    #113024
    AnonymForfatter

    Hvem bestemmer om man tjener for meget??

    Det er jo ikke en velgørenheds organisation – du vil vel også stige i løn???

    Jeg kan ærligt talt ikke se problemet – jeg ville selvfølgelig selv gerne have billigere lån og ingen gebyrer – men så vidt jeg ved kan man faktisk selv bestemme om man vil have lån osv. De er jo ikke pirater….

    #113030
    AnonymForfatter

    Nej du har fuldstændig ret i at bankerne ikke er en velgørenhedsorganisation – det fremgår jo tydeligt af en anden tråd her i forummet med henvisning til
    http://www.business.dk/article/20070608/finans/106091013
    “Danske banker nærige med velgørenhed."

    Jeg har ikke spor imod at virksomheder tjener penge – det er jo nødvendigt for at de kan udvikle sig, og jeg vil også tjene penge, men jeg vil også gerne kunne se mig selv i spejlet med hensyn til min opførsel. Så der er altså en grænse. Men heldigvis kan man frit gå hen og vælge – sådan da – for her er det jo den manglende konkurrence kommer ind – så valgmulighederne er små.

    Hvis du tager udtalelser fra bankerne så er de jo lige glade med deres image. Se f.eks i sidste uge ved renteforhøjelsen med overskrifter som “Danske Bank provokeres ikke af Northern Rock" med efterfølgende udtalelse fra en vicedirektør i Danske Bank- “Det har vi ikke tænkt os at gøre noget ved" det er temmelig arrogant efter min mening.
    Men som sagt vi lever i et frit land, og jeg kan kun opfordre borgere der ikke er tilfreds med deres bank at skifte til en anden, vhis de kan.

    #113034
    fk2001Forfatter

    Lige glade – yep – og det er, set i et business perspektiv, også den rigtige holdning at have når de har kunderne alligevel. Enhver business har det formål at skrabe så mange penge sammen til investorende som muligt, og bedømt ud fra aktiekursenes himmelflugt de seneste år, lykkedes det jo udover al forventning for bankerne i DK.

    Det er kundernes mangel på løsrivelse fra ægteskabet der forhindre konkurrencen i Danmark. Det er til bankernes fordel. Hvorfor skulle bankerne ændre frivilligt på dette, så længe det dårligere image ikke giver færre kunder?

    #113038
    AnonymForfatter

    Men hvis de danske banker ikke ønsker at konkurrere indbyrdes, men behøver konkurrence udefra, før der sker noget, så er det sandelig et problem, måske endda ulovligt.

    Det er jo et faktum, at indtil NR/Skandiabank kom på banen, var der ikke noget incitament til at skifte bank, da vilkårene jo stort set var ens.

    #113042
    AnonymForfatter

    Hehe – ja jeg læste godt den artikel. Som jeg i øvrigt finder helt overflødig – hvorfor skal en journalist begynde at prøve på at give bankerne dårlig samvittighed fordi de ikke giver nok i velgørenhed?? Det er vel op til firmaet selv? At Danske Bank giver 80.000.000 i velgørenhed er vel flot, og det samme er Nordeas 35.000.000 vel også? Journalisten kunne jo ligeså godt skrive en artikel om hvor meget Slagtermester Olsen nede på hjørnet gav i velgørenhed – eller måske hvor meget journalisten selv giver…… ;o)
    Danskere har det vel ikke på samme måde som amerikanerne – bare se på de to programmer “Fra skrot til slot" kontra “Extreme housem makeover" (med forbehold for stavefejl)

    #113068
    AnonymForfatter

    Om artiklen er overflødig ved jeg ikke. CSR er jo meget inde i billedet i øjeblikket, og Danske Bank har jo åbenbart ligefrem ansat en CSR-chef, og har udgivet en CSR-rapport om virksomhedens resultater og mål. Normalt vil virksomhederne da gerne have omtale om det de gør også på dette område. At det så måske ikke passer dem så godt i denne sammenligning er måske en anden sag. Men synes man artiklen er overflødig så gå videre og læs noget andet stof i avisen, det er jo ikke det hele der interesserer alle.

    #113076
    AnonymForfatter

    Det er ikke fordi jeg finder CRS overflødig, men at en journalist skal “score" på at bankerne ikke GIVER NOK er lidt latterligt. Næste uge har journalisten en artikkel om hvor dårlige danskere er til at give til velgørende formål :o)
    Hvornår er nok nok, og hvem skal “bestemme" det?

    #113100
    AnonymForfatter

    Det er jo journalistik og vi lever jo i et frit land. Jeg læser flere aviser dagligt, hører radio ser TV og går på nettet for at få indput og så skal jeg nok danne mig min mening ligesom du formentlig gør det. Til det har vi vel brug for oplysniger og sammenligninger m.v. så jeg finder omhandlede artikel relevant.
    Når jeg går på mybanker.dk er det også for at få tips og indput. Jeg føler mig i de flere tilfælde ikke kompetent nok til at give råd, men evt. til at give en kommentar.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.