Omkonvertering af fast forentet 5% lån – hvornår ?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Lars K.Forfatter
    Indlæg
  • #87738
    Lars K.Forfatter

    For 3 år siden blev huset her købt via Nykredit med fastforentede 5%-obligationslån (husker ikke lige kursen).
    Husker at jeg fik at vide, at det på et eller andet tidspunkt ville kunne betale sig at omkonvertere når renten var steget så & så meget.
    Hvordan det helt hænger sammen, har jeg ikke styr på. Er der nogen, der ved lidt mere om det end jeg gør, så ville det være rart.
    Hvornår vil det være en fordel (o.s.v) ?
    (På forhånd TAK for hjælpen :-))

    #112752
    AnonymForfatter

    Hej Lars K

    Normalt siger man at det skal være 2 kurspoint….
    Der er dog den forskel at hvis lånet er større skal kursforskellen være mindre…
    Den rente der bliver lavet lån i i øjeblikket er stadig 5% (omkring kurs 94,5) så der er ingen fordel for dig at omlægge lånet – endnu. Det skulle da være hvis du nu ønsker afdragsfrihed.
    Det er således at når renterne stiger så falder kurserne på dit lån – det betyder at hvis nu man har en hovedstol på 1.000.000 og renten stiger fra 5 til 7 % så kan man indfrie lånet til feks kurs 80, derfor har man “tjent" 200.000 da man kun skal låne 800.000 + omkostninger for at indfrie lånet. Man betaler nu 7 % på lånet, og derfor er det kun en god ide hvis renten falder igen og man så her lægger om.
    Det der bestemmer hvor meget kursen falder er lånets varighed – hvis et lån har en varighed på 7 så falder kursen 7% hvis renten stiger 1% og omvendt (der er dog forskel på om lånet er over eller under kurs 100)

    Håber at det hjalp…
    Ellers kontakt nykredit og få nogle beregningseksempler.

    #112784
    Lars K.Forfatter

    Tak for det fine svar Gode Råd 🙂

    Ka` i øvrigt se, at der faktisk nu også begynder at “ske noget i pressen", dog kun for dem, som har 4%-lån:
    http://epn.dk/privatokonomi/din_bolig/article963809.ece

    #112792
    AnonymForfatter

    Ja, det ser det ud til…. Men man skal kun gøre det hvis man forventer at renten falder igen – ellers er det ikke en fin ide… Hvis man skal gøre det på de helt rigtige tidspunkter skal man vælge “toppen" og “bunden" at konvertere…..

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.