Bolig lån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87730
    AnonymForfatter

    Jeg er netop færdig som ingeniør og vil gerne købe en bolig i københavn. Umiddelbart er jeg lidt i vilrede om hvad jeg og min kæreste eventuelt vil kunne sidde for. Min kæreste tjener 22000 før skat jeg selv 32000 før skat. Hvad vil i vudere vi vil kunne låne til maksimalt, priserne er jo lidt pebret i københan..

    #112568
    BluntZForfatter

    Hej.

    Det er lidt svært at beregne ud fra de sparsomme oplysninger du kommer med. For at kunne give en korrekt beregning, ville det kræve lidt mere omkring jeres udgifter, eksisterende lånforhold, samt jeres og bankens krav til ønsket rådighedsbeløb. Der er dog et par pointers der kan fortælle dig lidt om hvordan man bliver kreditvuderet i et penge institut omkring boligkøb.

    Bank/realkreditinstitut har den generelle tommelfingerregel, at du kan købe for 3 – 3,5 gange købers brutto indtægt (før skat), minus gæld.

    I jeres eksempel ville det blive maksimalt 22.000 + 32.000 = (64.000 x 12 måneder) x 3,5 = 2.268.000 kr. heraf skal fratrækkes nuværende gæld samt/eller tillægges eventuel bolig indskud.

    Håber det kunne hjælpe lidt.

    #112586
    AnonymForfatter

    Helt fint. Jeg har snakket med tre banker + en til imorgen, og har afleveret de rette papire. Jeg er selv lidt interreseret i at se hvordan bankerne udregner dette og hvor forskellige tal de finder frem til. Rent matematisk burde de lande på samme tal +/- et par procent men nu får vi at se.

    Hvorledes udregner de reelt disse bolig lån? Der er en masse tommelfinger regler men der må vel være en eller to metoder de “skal" bruge ellers bliver det jo meget et skøn..?

    #112596
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Den bedste tommelfingerregel er at dig og din kæreste/ægtefælle sætter jer ned og ser hvad I rent faktisk har til jer selv. Rådighedsbeløbet skulle ikke gerne ændre sig synderligt efter købet…..