Bolig lån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87730
    AnonymForfatter

    Jeg er netop færdig som ingeniør og vil gerne købe en bolig i københavn. Umiddelbart er jeg lidt i vilrede om hvad jeg og min kæreste eventuelt vil kunne sidde for. Min kæreste tjener 22000 før skat jeg selv 32000 før skat. Hvad vil i vudere vi vil kunne låne til maksimalt, priserne er jo lidt pebret i københan..

    #112568
    BluntZForfatter

    Hej.

    Det er lidt svært at beregne ud fra de sparsomme oplysninger du kommer med. For at kunne give en korrekt beregning, ville det kræve lidt mere omkring jeres udgifter, eksisterende lånforhold, samt jeres og bankens krav til ønsket rådighedsbeløb. Der er dog et par pointers der kan fortælle dig lidt om hvordan man bliver kreditvuderet i et penge institut omkring boligkøb.

    Bank/realkreditinstitut har den generelle tommelfingerregel, at du kan købe for 3 – 3,5 gange købers brutto indtægt (før skat), minus gæld.

    I jeres eksempel ville det blive maksimalt 22.000 + 32.000 = (64.000 x 12 måneder) x 3,5 = 2.268.000 kr. heraf skal fratrækkes nuværende gæld samt/eller tillægges eventuel bolig indskud.

    Håber det kunne hjælpe lidt.

    #112586
    AnonymForfatter

    Helt fint. Jeg har snakket med tre banker + en til imorgen, og har afleveret de rette papire. Jeg er selv lidt interreseret i at se hvordan bankerne udregner dette og hvor forskellige tal de finder frem til. Rent matematisk burde de lande på samme tal +/- et par procent men nu får vi at se.

    Hvorledes udregner de reelt disse bolig lån? Der er en masse tommelfinger regler men der må vel være en eller to metoder de “skal" bruge ellers bliver det jo meget et skøn..?

    #112596
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Den bedste tommelfingerregel er at dig og din kæreste/ægtefælle sætter jer ned og ser hvad I rent faktisk har til jer selv. Rådighedsbeløbet skulle ikke gerne ændre sig synderligt efter købet…..
    Bare et lille råd…….

    #112604
    AnonymForfatter

    Vi har regnet med et rådighedsbeløb på 10.000 kroner

    Hvor kan jeg nemt se om det banklån jeg bliver tilbudt er godt?

    Jeg skal tale med Roskilde bank inden så længe og har også aftalt at snakke med nordea, sparekassen sjælland og jydske. Jeg vil gerne kunne sammenligne men aner ikke så meget om banklån da vi er første gangskøber. Nogle ting jeg kan læse, eller nogle gode råd?

    #112606
    AnonymForfatter

    En ting du skal sammenligne er omkostningerne på lånet – omkostninger kan du ikke trække fra i skat – det kan du med renter…..

    Hvor stort skal banklånet være????

    #112614
    AnonymForfatter

    Omkring 2.6M roskilde banken har regnet udfra et rådigheds beløb på 10.000. Mangler at høre fra 3 andre banker som jeg får svar fra i løbet af et par dage.

    Nu har jeg surfet en del forskellige bankers hjemmesidder igennem og er blevet meget lidt klogere.

    #112628
    AnonymForfatter

    Der er jo forskel på om det er banklån eller realkreditlån…..
    Du skal også være opmærksom på om banken kan hjemtage lånet til overtagelsesdag eller om du skal ud i en dyr mellemfinansiering.
    Derudover – hvad tager de i gebyr for hjemtagelse af lån, garanti, papirarbejdet osv.

    Held og lykke

    #112686
    AnonymForfatter

    Kan du prøve at forklare mig forskellen? Sorry er lidt dummie inden for bank verdenen.

    #112694
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan jeg det:

    Realkreditlånet er på max 80 % af den handlede værdi, op til 100% kan man enten få pantebrev eller banklån.
    Der er nogle der vælger at handle finansieret gennem ejendomsmægleren (sælgeren) men langt de fleste vælger en kontanthandel “så giver du bare sælger en check"

    De 80% kan være mange forskellige lån f.eks. obligationslån, rentetilpasningslån, garantilån, prioritetslån – og det er stort set ens i alle realkreditinstitutter der er dog en lille forskel på bidraget men det står i lånetilbuddet.

    Op til de 95% kan man få et pantebrev kurs 100 fastrente og jeg ved at nogle banker kan lave pantebreve op til 110%. Alternativt et kan man tage et boliglån.

    Om man vælger et boliglån eller et pantebrev er et temperamentsspørgsmål – hvad ønsker man fast rente eller variabel rente…. En fin rente på variabelt ville være 7,5% – 8% (efter rentestigningen)

    En fordel kunne være at tage afdragsfrihed på realkreditlånet og så afvikle besparelsen på det dyrere forrentet banklån.

    Håber at du kom lidt videre…. (ellers spørg bare igen)

    #112702
    AnonymForfatter

    Så jeg kan enten vælge et real kredit lån på 80% og eksempelvis et pantebrev, eller en løsning med et banklån.

    Men er real kredit lån ikke lidt billigere end bank lån, det har jeg læst i boligbogen (http://www.pengenyt.dk/bolig/info.php).

    Jeg er mest til livrem og seller, og vil også gerne havde et fint fradrag over hele låne perioden. Jeg forventer min løn vil stige en del i de kommende år. Omvendt er jeg ikke så meget til afdrags frie lån eller andre lign konstruktioner. Jeg kommer som sagt lige fra studiet så det er fint for os at sidde lidt hårdt i det starten, heller det end at sidde hårdt i det senere.

    Real Kredit lånet det får jeg ikke igennem banken? Jeg er total forviret 😉

    #112704
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Ja, du kan få det hele gennem banken.
    80% bliver et realkreditlån
    20% bliver enten pantebrev eller banklån (forudsat at man ingen udbetaling har)

    Der kan være fornuft i at tage Realkreditlånet afdragsfrit HVIS man betaler besparelsen af på et dyrere forrentet banklån eller indbetaler på pensionsordning. Man skal ikke bruge besparelsen på forbrug….

    #112706
    AnonymForfatter

    Ok, mange tak for at havde gjort mig bare lidt klogere!

    Jeg har ikke noget dyr gæld, jeg har lidt su lån men det fås vidst ikke meget billigere.

    Så tror jeg vælger et 80% real kredit lån og om det bliver pante brev eller bank lån til det resterende er jeg ikke helt sikker på endnu. Hvad er en god “rente" (hvis det kan siges så simpelt) på real kredit lånet, mere fordi jeg skal snakke med to banker imorgen og en anden mandag 😉

    Så er det bare om real kredit lånet skal være et annuitets lån eller et serie lån? Jeg hælder lidt til et serie lån grundet fradraget til senere brug.

    #112708
    AnonymForfatter

    Når jeg skriver at du skal vælge afdragsfrihed på Realkreditlånet og bruge besparelsen til at afvikle på dyrere forrentet banklån så er det boliglånet jeg mener. Typisk vil renten ligge på 5-6% på et realkreditlån (inkl. bidrag) og renten på et boliglån vil ligge på 7 – 8%.

    Jeg har ikke hørt om nogen der tager eller kan tage serielån i realkredit….. (i hvert fald ikke i vore dage, det var engang i 80’erne) Tror ikke du kan få det….

    #112712
    AnonymForfatter

    Ok, det har du ret i er en god ide.

    Men for en gennemsnits ingeniør (gamle og nye) ligger måneds lønnen på cirka 44.000, for en helt frisk ligger det vidst på 30.000 eller lidt under. Jeg starter på 32.000 og synes måske det er lidt ærgeligt at æde mit fradrag i starten. Er der en vej udaf dette?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.