Udenlandske obligationer

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • KFJForfatter
    Indlæg
  • #87717
    KFJForfatter

    Vi er af bank blevet fortalt at vi kan få 7% i garanteret rente, ved køb af ovenstående, eller 12-14% i Tyrkiske obligationer, er der nogen der kender til disse produkter?

    Mvh
    KFJ

    #112310
    NultopskatForfatter

    Der findes flere højtforrentede udenlandske obligationer, problemet er at det typisk er i valutaer, der falder i forhold til euro. Hvilket typisk er afstemt i renten med en risikopræmie.
    Så du skal overveje om Tyrkiske Lira falder mindre end 8-10 % årligt overfor euro.
    Jeg tør ikke give noget bud.

    #112316
    KFJForfatter

    Tak for svaret,–det er blot når banken der vil garantere de 7 %

    #112322
    AnonymForfatter

    Nu skal man ikke blande begreberne. Det som banken gerne vil sælge dig som ‘udenlandske obligationer’ er enten:

    1. Investeringsforeningsbeviser i bankens egen investeringsforening (det tjener de mest på) baseret på udenlandske obligationer.
    + Rimelig høj rente
    +/- Middel valutarisiko
    – Der fragår flere omkostninger til banken end hvis du selv investerede direkte.

    2. ‘Strukturerede produkt’ – En slags obligation udstedt typisk af en dansk virksomhed (Fx kommunekredit), hvor de garanterer mindst ‘pengene tilbage’ men muligvis (afhængig af udviklingen af et eller andet, fx kursen på tyrkiske lire) et væsentligt større resultat
    – Stor risiko for tab af renter (som man kunne have fået ved at placere pengene i mere sikre papirer
    + Lille chance for en betragtelig gevinst
    – Der fragår flere omkostninger til banken end hvis du selv investerede direkte.

    Men du kan da også købe obligationen direkte:

    3. Udenlandsk (erhvervs-)obligation. Jeg har fx selv en mindre post i en Sweitzisk 1-årig obligation udstedt i Tyrkiske lire til 18%. De har en god garanti for betalingen (men ingen garanti for kursen på lire ved udløbet). Jeg forstår ikke at man skulle nøjes med 12-14%. Desuden har jeg et par erhvervsobligationer i danske virksomheder, men udstedt i EUR. De giver lidt mere end obligationer udstedt i danske kroner.
    + Rimelig eller meget høj rente
    – Stor valutarisiko (i lire. Mindre i EUR)
    + Der fragår ikke andre omkostninger til banken end sædvanlige depotomkostninger.

    Jeg synes generelt du skal holde dig fra 2’eren ovenfor. 1’eren kan være en mulighed, men som det fremgår har jeg en forventning (håb) at den tyrkiske lire falder højst 13% så jeg får mindst 5% af den investering. Jeg tør dog heller ikke sige noget sikkert, så derfor er det ikke nogen stor post.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.