Råd om BoligLån i bank

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87707
    AnonymForfatter

    Hej.
    Vi har lige “købt" en ejendom i den absolut overkommelige prisklasse (1100000), men mangler at afklare den endelige financiering på boliglånet(fastforentet eller flex) jeg har bedt min bank lave et udkast af begge former og vil så tage en beslutning på baggrund af deres udkast.
    Men, hvad er fornuftigst for nuværende?. Det er ca. 380000kr og handlen er 100% financieret ved lån.
    Deres oprindelige udkast var et 7.35% Flex med 20 års løbetid, hvilket jeg syntes lød ret dyrt for et lån med variabel rente. (Jeg ved godt at belåningsprocentet er ret høj, meeen med en længerevarende husstands indkomst på 730000+ og ingen nævneværdig gæld så må det da være til at snakke om)

    Mvh
    Rasmus

    #112250
    fk2001Forfatter

    At du tjener en masse penge betyder ikke nødvendigvis en bedre rente, hvis du ikke kan levere en fed udbetaling. Til gengæld kan du få en bedre rente hvis du afdrager hurtigt, hvilke en indkomst på 730K gerne skulle være i stand til. Hvor meget vil du afdrage pr. md?

    #112252
    fk2001Forfatter

    Jeg bliver lige lidt i tvivl om, hvilken del af lånet der er til 7,35%. Er det hele lånet eller er det de sidste 380.000?

    #112258
    AnonymForfatter

    Det er kun de 380000.

    Mvh
    Rasmus

    #112260
    AnonymForfatter

    de 7,35 bør du kunne få med fast rente som en pantebrev over 20 eller 25 år. Et boliglån op til 100% med variabelrente bør ligge på max 6,75 %

    #112270
    fk2001Forfatter

    Så betyder det da ikke så meget med renten. I øvrigt synes jeg da at 7.35% er billigt når det er toppen af et lån op til 100%. Det tror jeg ikke engang jeg kunne forhandle mig til i dag, og jeg plejer da ellers at kæmpe mig frem til nogle gode priser.

    Da jeg stod i samme situation for to år siden lavede jeg en aftale med banken om en 160.000 kr kassekredit fremfor et boliglån, for en højre rente men uden stiftelsesomk. eller tinglysning. Herefter gik min løn direkte ind på kontoen, og hvad vi ikke brugte på forbrug og andet, afbetalte lånet. Det kan du også gøre med din løn, med mindre du har et andet stort forbrug du ikke har omtalt. Tinglysinng for sådan et lån ville have kostet 3900. Det svarede faktisk til hvad jeg betalte i rente for lånet – rentefradrag hos skat inkl. Så jeg lånte faktisk pengene gratis.

    Så hvis du kan afbetale hurtigt, så betyder een procent ikke så meget.

    #112272
    fk2001Forfatter

    Jeg ville være lidt forsigtig med et fastforrentet lån, med mindre du får en garanti for indfrielse til kurs 100. Ellers, hvis renten falder, skylder du lige pludselig mere end da du startede.

    #112436
    AnonymForfatter

    Optog 4 kvartal 2005 boliglån hos BRF-bank til 5.75 % fast forentet, med mulighed for indfrigelse til kurs 100. Lånet er sat til at løbe over 10 år, hvilket blev kombineret med et 30 årigt realk. lån med indledende 10 år afdragsfri.

    Hvis boliglånet “kun" løber over 10 år vil i helt sikkert kunne opnå en lavere rente, og kombinerer i dette med afdragsfihed på realkriditlånet. Da boliglånet falder bort efter 10 år, vil det være tid til at betale afdrag på kreditlånet, og jeres samlede månedlige ydelse vil derfor forblive stort set ens i hele lånets løbetid. Jeres låns størelse taget i betragtning et udsvin på ca 300 kr månedligt efter 10 år.

    Med lidt held “og fastforentet obl. lån", kan i jo håbe på stigning i renten og kursfald på RK lånet. Så kan i jo overveje at gamble lidt. Men den tid den ….

    #112450
    AnonymForfatter

    Nu er renten jo også steget knap 2% siden 4 kvartal 2005….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.