Vildledt ved kredit-renter – eller lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87700
    AnonymForfatter

    Er der nogen, der har prøvet at ringe til banker eller andre lånudbydere, der ikke fortæller jeg alle renter eller gebyrer, når I hører om tilbuddet over telefonen?

    Altså at bankerne kun oplyder kvartalsrenten, når I spørger, hvad det koster?

    Eller andre tilfælde.

    Vil meget gerne i kontakt med jer.

    Er i gang med at skrive en opgave, og mangler en case, der har været udsat for at blive vildledt i rådgivningen, og endda endt med at tegne lån eller kassekredit på baggrund af ukomplette mundtlige oplysninger.
    Jeg er klar over alle informationer står i kontrakterne, men sidste år blev der lavet en lov, der medfører, at alle oplysninger også skal fremgå i de mundtlige tilbud.

    Så hvis du er blevet villedt eller snydt vil jeg meget gerne i kontakt med dig.

    Det betyder selvfølgelig at lånet, aftalen eller tilbuddet skal være siden d. 12 juni sidste år, da det var der loven kom.

    Venlig hilsen Linda

    #112192
    MichaelForfatter

    Kan ikke lige lade være med at kommentere den her. Du søger altså i virkeligheden nogen, som skriver under på et gældsbrev uden at læse det igennem? Yes… så kvalificerer da til prisen for tåbelighed istedet for en anklage mod en bank.

    Kan du iøvrigt være sikker på, at vedkommende ikke HAR fået oplyst alt i telefonen, men som ikke har hæftet sig ved det? Tror helt ærligt, at du skal finde en historie med mere kød på for den her er noget søgt.

    #112208
    AnonymForfatter

    Kære Linda

    Du skriver

    “Det betyder selvfølgelig at lånet, aftalen eller tilbuddet skal være siden d. 12 juni sidste år, da det var der loven kom".

    Hvad er det for en lov? Hvis du refererer til forbrugeraftaleloven, så er den fra en helt anden dato. Det kan heller ikke være markedsføringsloven (som også har en helt anden dato), da den ikke gælder for banker, når der er fastsat regler for banker i anden lovgivning. Så hvad er den for en lov, der fra den 12. juni 2006?

    Det mundtlige oplysningskrav om ÅOP vil dog blive et krav på SDO-lån, hvis loven om SDO-lånene vedtages – (men det forventes at ske ultimo maj 2007), og det nye udkast til god-skik-bkg. for pengeinstitutter bliver vedtaget (udkastet findes på Finanstilsynets site). Men du spørger jo ikke til SDO-lån, så det
    er reelt ligegyldigt i denne sammenhæng.

    Med venlig hilsen
    Nuser

    #112212
    AnonymForfatter

    Ja, har fået lidt mere styr på det hele nu.

    Loven er blevet vedtaget på et ministerrådsmøde i mandags.
    Så det er ikke en lov i Danmark endnu. Ved ikke hvornår den gælder fra.

    Men det handler om, at man når man ringer om et tilbud på en kassekredit, at bankerne også skal oplyse enten den nominelle rente eller ÅOP på lånet.

    Men som sagt er det ikke en lov endnu.

    Er der deriomd nogen, der har en idé om hvorfor sådan en lov tager så lang tid at komme igennem i eu – første forslag kom i 2002 og så tager det fem år før det bliver vedtaget.. ja ja ved godt de skal have 2/3 flertal.
    Men er der nogen der har viden om eks. banklobbyisme?
    og evt. kompetence til at udtale sig om det.

    #112214
    AnonymForfatter

    Ja. EU er et mekka for lobbyisme.
    Nej. Der er sikkert heller ikke kød på den historie.

    Det tager heldigvis lang tid at få lovgivning igennem EU systemet, fordi medlemslandene, europaparlamentet osv først skal have tygget det på kryds og tværs.

    Helt almindelig dansk lovgivning er normalt også en langstrakt affære – 12.juni, er det iøvrigt ikke midt i folketingets sommerferie?

    #112216
    AnonymForfatter

    Kære Linda

    Det er EU-forbrugerkreditdirektivet, som du omtaler. Som jeg ser det, så mangler det stadig lige at blive vedtaget af EU-parlamentet, jf. dette link: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/687&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

    (Og det i øvrigt er så hamrende træls, at alt vedr. EU altid stort set kun er på engelsk og fransk – og af og til på tysk, og man skal gennemlede flere sites (Parlamentets, EF-tidendes, Rådets, Pre-lex og også vores egen EU-oplysningens site, osv) for at finde noget om et emne, og det er så hamrende rodet, at man nærmest er ved at tude af arrigskab over, at det er så uoverskueligt. Og man finder sjældent det man leder efter).

    Jeg har kigget på EU-Parlamentets site, og synes ikke at kunne se, at det er blevet vedtaget endnu (men måske jeg bare skal lade være med at pudse briller i leverpostej :-)).

    Men som jeg har læst mig til, så træder direktivet i kraft 20 dage fra direktivet er blevet offentliggjort i EF-tidende, dog således at direktivteksten først skal have virkning 2 år efter direktivets vedtagelse. Det betyder i Danmark f.eks. at kreditaftaleloven skal ændres. Der kommer også nogle flere rettigheder i forbindelse med reklame – og ikke som nu, hvor lovgiver i Danmark (Forbrugerstyrelsen og Finanstilsynet) har bestemt, at man stort set ikke skal have oplyst noget som helst i forbindelse med reklame på et lån, og det man får oplyst, kan man ikke bruge til en pind.

    Men direktivet omhandler som sådan ikke mundtlige oplysninger – det er mere for oplysninger i anledning af reklame og lånedokumenters indhold.

    Og så er jeg i øvrigt helt enig med Morten. Det tager bare tid, og af og til, så forekommer EU ret overflødig. Og det tager nok også tid, fordi EU-s medarbejdere skal flytte fra og tilbage mellem Frankrig og Belgien 2 gange om måneden (førnævnte er den velkendte franske tåberegel). Så inden medarbejderne får tømt en flyttekasse og behandlet en sag, så skal medarbejderene jo flytte tilbage. Og tænk hvis EU var som en privat virksomhed – så ville de beslutte tingene lidt hurtigere. Man behøver jo ligesom ikke 7 år (5 år fra fremsættelse + 2 år til endelig implementering) – for det er reelt ikke specielt mange ændringer, der er gennemført med f.eks. dette nye direktiv. Men så er sags-medarbejderne jo i såvel de enkelte medlemslande og EU jo sikret solide indtægter, mens de forhaler sagsbehandlingen.

    Mange venlige hilsner
    Nuser

    MVH/Nuser

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.