Foreningslån – er det fordelagtigt nok

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • KristianESForfatter
    Indlæg
  • #96357
    KristianESForfatter

    Kære Forum

    Undskyld først, hvis dette ikke er rette forum at stille spørgsmålet i, men jeg vover mig ud i det alligevel:

    I min ejerforening står vi over for en stor renovering af vores fælles ejendom med 30 lejligheder. Vi har fået et tilbud på totalentreprise og har i budget budgetteret med uforudsetudgifter på 15% plus honorar til byggestyring. Alt i alt ser jeg – og bankerne – budgettet som solidt og sikkert.

    Vi skal optage lån på vegne af ejerne til renoveringen. Vi har fået 2 bud fra 2 forskellige banker:
    – I begge fungerer det først som en byggekredit, siden som lån
    – Begge skal afdrages over 20 år
    – I begge banker kan her enkelt ejer indfri deres andel til enhver tid mod et gebyr på 1000 kroner

    Alt i alt ret ens tilbud.
    Bank A har tilbud 2,75 p.a i variabel rente
    Bank B har tilbud 2,5 % p.a i variabel rente

    Er det rimelige tilbud? For mig at se – når tilbuddene er så ens – er der jo nærmest tale om standardtilbud og standardvilkår. Kan vi betinge os at låse renten? Kan vi forsøge at forhandle renten længere ned – og hvad er så realistisk?

    Tak for hjælpen!
    /Kristian

    #231683
    testForfatter

    er det et rimeligt tilbud: Når man som indkøber har flere tilbud der er tæt på hinanden vil man enten antage at det er markedsprisen eller at de er er aftalte priser. To tilbud og en sag er en meget lille vurderingsgrundlag.
    Løsningsforslag
    -tal med en professionel rådgiver hvis en sådan kan findes måske jeres advokat,
    – indhente flere tilbude,
    – hvad er prisen på komplimentære produkter (andre boliglån)

    Kan vi betinge os at låse renten? Er vel ente en produktparametre eller en forhandlings sag.

    Kan vi forsøge at forhandle renten længere ned – og hvad er så realistisk?: forhandle kan man altid men du har to priser der ser meget ens ud og ikke andre alternativer.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.