Rente på andelsboliglån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • TorekjForfatter
    Indlæg
  • #96336
    TorekjForfatter

    Hej
    Her i går hjælper jeg min ven med nogle bank-papirer, da han ikke er så stærk i det danske sprog. I den forbindelse opdager jeg at han betaler 10 % på hans andelsboliglån. Det bliver jeg selvfølgelig meget forarget over da jeg selv betaler om 2,75%. Mit spørgsmål er nu: Må en bank vejledning en mand til at tage så dyr en andelsbolig lån? Velvidende at manden ikke mestrer dansk 100%. Findes der regler på det område? Vh. Den bekymrede ven.

    #231558
    morsdrengForfatter

    Hvis du ser på renten for andelsboliglån som den oplyses på dette forrum, svinger renten fra mellem ca. 3,5 til 10.6%. Hvad der skal til for at “gøre sig fortjent" til den laveste rente fremgår naturligvis ikke.

    Der findes INGEN maksimalrente i Danmark, alene den såkaldte procesrente på p.t. 8,05%, som skal betales af domsbeløb og andre skyldige beløb, hvor der ikke er aftalt en anden eller højere rente. Det har intet med vejledning at gøre, men kun om hvilken rente banken har fundet det rimeligt at kræve for sit andelsboliglån til din ven.

    Det er alene banken og ingen andre som bestemmer størrelsen på renten for dens udlån, hvilket bl.a. sker på baggrund af risiko, forretnings-omfang og mulighed for anden indtjening på den pågældende kunde. Det vil være i strid med god pengeinstitutskik at kræve en højere rente hos udlændinge eller personer som på grund af deres dårlige danskkundskaber eller andre forhold har svært ved at gennemskue situationen. Det samme er tilfældet hvis der er tale om diskriminering på grund af nationalitet, race, religion, alder m.m. Det vil dog være svært til umuligt at dokumentere eller bevise, at det er usaglige hensyn som ligger til grund for bankens rente på 10% .

    Undersøg på nettet, på dette forum eller på den pågældende banks hjemmeside, hvilken rente man normalt kræver for andelsboliglån og aftalt derefter et møde med banken, din ven og dig, hvor i fremsætter jeres argumenter for en rentenedsættelse på andelsboliglånet. Førter dette ikke til et positivt resultat, kan et bankskifte komme på tale.

    #231559
    TorekjForfatter

    Mange tak for dit gode svar. Dette tager jeg med videre.

    #231561
    peter holm larsenForfatter

    Hej Torekj,

    Jeg rådgiver en del om långivning. Må jeg spørge, hvilket pengeinstitut du har dit andelsboliglån i og hvilken belåningsgrad du ca. har?

    #231562
    testForfatter

    Torekj hvis jeg var dig ville jeg ikke oplyse nogen personlige data. Peter har i følge mange af hans opslag nærmest magiske evner. Me. Veksler mellem ville låne store beløb og sætte store beløb i banken

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.