Aldersopsparing til børn – kan det svare sig at overføre?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • lul123Forfatter
    Indlæg
  • #96071
    lul123Forfatter

    Inden årsskiftet fik jeg oprettet en aldersopsparing til hvert af mine to børn på hhv 1 og 3 år (så de potentielt kan gå 2 år tidligere på pension); er der nogle ulemper ved at overføre de maksimale 5100 kr. om året til hver af dem allerede fra nu af, eller hvordan ville de potentielt blive modregnet i folkepensionen (som jeg dog tror er væk til den tid om max 70 år)?

    Planen er at stoppe med at overføre, så snart de har fået fuldtidsjobs med arbejdsmarkedspension eller lignende. Rationalet er at give dem bedre muligheder for at kunne trække sig tidligere fra arbejdsmarkedet.

    #229274
    testForfatter

    Ja ja med der antal ændring der er sket i skatte og pension systemer de sidst 10 år . Er dit første spørgsmål hvordan de evt bliver modregnet i en folkepension der ikke eksistere ?

    Fornuften i at spare op til deres alderdom før de ha lavet de store investeringer i deres liv, bil, bolig og børn er også tvivlsom som ide eller koncept, dine børn ville være bedre tjent med at ha de midler som buffer i steder for den gæld de kommer til at skifte

    #229276
    testForfatter

    PS pension alderen bestremes jo ikke af en tilfældig opsparingsordninges tidligeste udbetaling men af om du har sparet nok op til at leve for. E.g. Vil de to pr tidliger på pension skal de “bare” spare to års lån op frie midler. At spare op nu og så lade dem låne til indskud, bil og boliglån er økonomisk en dårlig ide,

    #229278
    KrisserForfatter

    Afkast på aldersopsparinger beskattes med 15,3 procent. Hvis du i stedet sætter pengene ind på en børneopsparing, beskattes de med nul. Hvis vi antager et gennemsnitligt afkast på fem procent om året, giver det et merafkast på børneopsparingen på omkring 40 procentpoint over 21 år.

    Som andre også skriver, kan en lille formue ved 21 år være langt mere værd end en større formue ved 65 år. Hvis du indbetaler maksimalt hurtigst muligt, og får fem procent i afkast om året, vil de have omkring 150 000 kroner ved 21 år (=FV(5%;9;0;FV(5%;12;6000;0))). Det kan betyde at de ikke skal låne til indskud til lejlighed og lignende, eller måske kan undgå et for stort SU-lån. Et sådan forspring vil være langt mere værd end at de kan gå et halvt år tidligere på pension.

    #229280
    peter holm larsenForfatter

    Jeg er helt på linje med de andre debattører vi dog gå endnu længere – og nærmest sige at pensionsopsparingen du laver til dem sandsynligvis vil være blandt de dårligt pengeanbringelser du kan lave for dem. Giv dem hellere en afgiftsfri gave årligt på ca 60.000 kr. – så har de ca. 2 mio. kr. i nutidsværdi når de bliver 18 år. – hvilket vil give dem et godt afsæt til boligmarkedet til den tid – og du er garanteret et afkast på min 15 % i spare afgift.
    Men lidt praktisk snild kan I hvis i har to bedsteforældre give forældrene hver de 65.000 kr. og så kan bedste forældrene give d 2 x 65.000 kr til barnebarnet – og du og din partner kan give hver de ca, 65.000 kr. til jeres barn. Vupti så er der tryllet 260.000 kr. frem årlig og sparet næsten 40.000 kr. i skat årligt. Alene skattebesparelse giver på 18 år næsten 700.000 kr.

    Den anden fordel er at renteindtægter af børnenes formue fra bedsteforældrene nu også bliver skattefri så længe der er under personfradraget. Bingo banken ekstra 15.000 kr. i gevinst årligt. Kan du se fordelen i forhold til pension.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.