Investeringsforening

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87655
    AnonymForfatter

    Jeg har investeringsbeviser for 150.000 kr i jyske lange obligationer, er der nogen som kan fortælle mig om det vil være klogt at sælge dem, hvis renten stiger, bliver de vel endnu dårligere. Banken siger det ikke kan betale sig! Jeg tror ikke på dem!
    M.v.H.
    Stine

    #111566
    fk2001Forfatter

    Det er svært. Som du selv siger så falder kursen når renten stiger, og det gør den jo lige nu. For et par måneder siden regnede jeg med at renten var ved at nå toppen, men tysklands økonomi er stadig i fremgang så det vare måske lidt endnu før vi ser en vending.

    Den generelle økonomi i EU er afgørende for hvordan renten bevæger sig, men jeg tror nu også vi snart vil se vending, og så vil det være dumt at sælge lige inden. Med mindre du følger markedet dagligt tror jeg du skal beholde dem. Alternativt kan du sælge og vente med at købe igen når renten vender – men hvordan timer du lige det ????

    #111568
    AnonymForfatter

    Tak for svaret! Hvis jeg sælger nu, kunne jeg sætte pengene på en højrentekonto og vente på bedre tider.
    M.v.h.
    Stine

    #111574
    AnonymForfatter

    fk2001 udtaler sig om forventninger til kommende kurs- og renteniveau. Det vil jeg undlade denne gang og kun udtale mig om facts:

    Du kender sammenhængen (når vi taler obligationer): Hvis renteniveauet stiger, så falder obligationskurserne. Hvis man VED at renteniveauet stiger, så er det en god idé at sælge (‘gå i kontant’) i en periode og så købe igen når renteniveauet er stabilt igen eller direkte falder – dvs når obligationskurserne er nået bunden og begynder at stige.

    Men hvem VED det? Hvis du ved det og ingen andre ved det, så er du meget heldig og kan blive meget rig hurtigt. Hvis ALLE ved det, så er der ikke megen fidus, for så har obligationskurserne allerede indrettet sig efter det. ALLE kan jo heller ikke blive rige meget hurtigt.

    Det fk2001 gør med sin udtalelse er at HÅBE (håbede) på at han ved (tror) en smule mere rigtigt end mange andre. Som lovet: Det skal jeg afholde mig fra at gøre mig klog på.

    En lille bemærkning om obligationsbaserede investeringsforeninger:
    Som nævnt følger obligationskurserne alle sammen det samme renteniveau (der kan være lidt forskel på ‘lange renter’ og ‘korte renter’). Det samme gælder obligationsbaserede investeringsforeninger. De har bare en lille ekstra ting: der kommer en ekstra-udgift på (0.53% af den samlede formue i dit tilfælde) til administration og bestikkelse af din bank’rådgiver’. Så næste gang du skal investere, så køb selv dine obligationer. De giver ½% mere i udbytte. Og da alle obligationer og obligationsbaserede papirer stort set følger samme op- og nedture, så er der ikke spor mere risiko forbundet ved det. Bare lidt større udbytte. Det burde være kriminelt at tilbyde kunderne obligationsbaserede investeringsforeninger indrømmer min investerings’rådgiver’ i forbindelse med gennemgang af depotet hos Nordea for boet efter min far. Næste gang han foreslår mig noget, så er det alligevel en ‘obligationsbaserede investeringsforening’ – men denne gang i hans ‘egen’ forening.

    Du kan fx. selv købe direkte blandt nedenstående – 10-20.000 af hver så langt din pengepung rækker.

    Jyske lange – 5 største poster:
    2% Danm Skibsk. 2015
    2% Nykredit 90 D 2009
    4% Dansk Statslån st. 2010
    2% Realkr. Danm. 10 D 2009
    2% Realkredit Danmark 10 D 2011

    #111580
    AnonymForfatter

    Hov – ser lige at du havde 150.000 at gøre godt med. Så behøves du ikke at nøjes med poster på 10-20.000 kr. En 3-5 poster ialt er fint.
    De nævnte 2%-papirer papirer er fortrinsvis til dig der investerer frie midler (ikke penge der hører til en kapital- eller ratepension).

    #111582
    AnonymForfatter

    Tak for svar! Jeg har selv tænkt på at købe, dog kun i een 2% obligation, da det må fordyrer omkostningerne jo flere forskellige obl. man køber, jeg tænker på depotgebyr m.m.
    M.V.H.
    Stine

    #111584
    fk2001Forfatter

    Hvis du blot læser mit indlæg nogenlunde rigtigt ville du forstå at jeg anskulige gjorde nogle fakta som er afgørende for rentens udvikling. Jeg har på intet tidpunkt spået om udviklingen udover disse fakta som er velkendt af markedet og som du selv siger, nok er indregnet i kurserne. Men obligationer vil af flere grunde afspejle markedets nuværende økonomi eller forventet kortsigtede økonomi. Så på den baggrund kan man godt handle efter hvordan man forventer tilstandene ser ud i EU eller resten af verdenen på lidt længere sigt.

    Jeg har handlet med obligationer flere gange, da retningen er nemmere at forudsige end aktier. Men der er altid en sammenhæng mellem risiko og afkast, så gevinsten har sandelig også været til at overse.

    NB: Gå efter bolden fremfor manden

    #111586
    AnonymForfatter

    fk2001 >> Ja, sammenhæng mellem de generelle forventninger og så renteniveauet er god at kende. Tak for at bringe det på banen. Var det ikke Poul Schlüter i sin tid der faktisk fra talerstolen fik snakket folk – inkl producenter og ‘markedet’ frem til en positiv forventning til fremtiden?

    Men når vi kommer til generelle forventninger til udviklingen, så melder jeg bare pas. Jo, jeg tror, at hvis det gik fremad i går, så er der større sandsynlighed for at det går fremad i dag osse, fremfor at det går nedad. Men det er jo netop hvad ‘alle’ forudsiger. Mere ‘interessante’ forventninger såsom “vi snart vil se vending" lader jeg andre om. Ikke at jeg påstår at det er forkert. Jeg har ingen mening om, om det er forkert eller rigtigt.

    Stine >> Jo – der er en afgift – 0-25 kr/fondskode i obligationer. Men det er vel osse bedre end 0,53%. Jeg vil ikke påstå jeg er velovervejet m.h.t. at have flere obligationer, det er bare noget jeg siger uden at tænke mig så meget om (måske afsmitning fra aktier, hvor det ER vigtigt). Selv ejer jeg 3 fondskoder i obl., to forskellige Scandinotes (kunne simpelthen ikke få den foretrukne nogle gange hvor jeg ønskede at købe) og en lille post 18% TRY’er., men jeg er lige ved at købe nogle andre, simpelthen fordi 2% scandinotes 2011 udløber om et år, så de er lidt for korte. At jeg derved hæver mine depotomkostninger til 150 kr/år, det kan jeg leve med.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.