Indfrielse af SU-lån eller ej?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Lukas Raahauge FrederiksenForfatter
    Indlæg
  • #95563
    Lukas Raahauge FrederiksenForfatter

    Hej,

    Jeg er pt. igang med at sælge min andelsbolig (til kr. 1.300.000).

    Jeg har et SU-lån på ca. kr. 290.000, et forbrugslån i banken på ca. kr. 82.000 og et boliglån på ca. kr. 680.000 – altså en samlet gæld på ca. kr. 1.052.000.

    Jeg skal ud og finde noget nyt at bo i, og har overvejet en ejerlejlighed til omkring kr. 2.100.000 (hvilket jeg er blevet godkendt til i banken).
    Ovenstående forudsætter dog en egenbetaling på ca. kr. 500.000, hvorfor jeg, i så fald, ikke ville kunne betale mit SU-lån ud.

    Ideelt set ville jeg helst betale samtlige lån ud- og dermed have ca. kr. 250.000 til udbetalingen på en ny lejlighed, men som min bankmand sagde, ville dette ikke given nogen mening, da renten er meget lavere på et SU-lån end et eventuelt banklån.

    Er der nogen, der har været i en lignende situtaution eller har gode råd/input til ovenstående?.

    På forhånd mange tak,

    Lukas

    #223974
    testForfatter

    umiddelbart ville man nok bare gi din bankman ret men du kan jo bede om et tilbud på et lån fra dem og sammenligne med studie lånet.

    #224002
    thsvForfatter

    Hvad er ydelsen på studielånet?

    Og banklån kan være meget billige nu om dage, ned til 3,75% er let set, så likviditetsmæssigt kan et banklån godt være et bedre valg end et ydelsestungt studielån. Ved at beholde SU-lånet sparer du også omk. til et nyt banklån og kan lettere omlægge det fastforrentede lån, skulle renten stige et par %.

    Men principelt bør du have råd til 1,6 mill. i ren RK-gæld, fastforrentet med afdrag og over 30 år, hvis dit studielån f.eks. har 10 år endnu.

    #224010
    NøragerForfatter

    Stop nu med det vrøvl thsv…
    Boliglån udover de 80% på 3,75% er IKKE let set…

    Som jeg har prøvet at forklare dig før er det først let set når lånet ligger indenfor de 80%… Igen i det her tilfælde er det nok mest realistisk med ca. 5%.

    #224016
    testForfatter

    mener rente på SU lån er 4% mens man læser og diskontoen plus 1% point når man er færdig. diskontoen er pt 0%

    så ja enig med nørager her. Som sagt spørg i banken eller andre banker, men bankens råd virker rimeligt solidt i det her tilfælde.

    #224026
    thsvForfatter

    Nørager, stop selv dit vrøvl, det var jo netop 3,75% over de 80% du selv anviste, din torsk!

    Du roder tingene sammen med de lån på 2,95% som du udokumenteret har undersøgt…

    #224032
    NøragerForfatter

    thsv

    Det mig en gåde at du kan blive ved med at brygge mærkelige historier, uden selv at blive forvirret….
    Nu er “torsk" måske ikke det værste jeg er blevet kaldt. Men igen ser jeg ingen grund til at blive personlig bare fordi du har en begrænset hukommelse!

    Sidst vi “talte" om samme emne skrev jeg nedenstående:

    1. Indlæg.
    Angående boliglånet, så er det i den høje ende ja…
    Det burde være muligt at få den forhandlet ned i 5,5% Og 5% er heller ikke umuligt.

    Absolut billigste boliglån er pt. 3,95% (De steder jeg har tjekket i hvert fald)

    At det så forudsætter at lånet er indenfor 80% er jo lidt la la… Hvorfor skulle man dog tage et boliglån til 3,95% hvis det alligevel ligger indenfor den belåningsgrad hvor et RK lån ville kunne optages i stedet.

    2. Indlæg.
    Jep… Og så er det ikke realistisk at kunne få det til de 3,95% (Eller 3,75% som det egentlig er nu jeg kigger efter)

    Det er lidt kunstigt at de siger at deres rentespænd er ned til 3,75%, da det kun er muligt at få den rente hvis det ligger indenfor de 80%…

    Men der er du ikke. Du låner de 80% i RK, og så skal du have et udover det. Derfor er det nok de 5-5,5% du bør gå efter.

    3. Indlæg.
    Ja… Sjovt at thsv ikke opdagede de 2,95% i første omgang… Eller hov.. Det er da ikke egentlig ikke sjovt. Det er jo bare menneskeligt at fejle. Men hov du rettede da bare dig selv… Vent nu kan jeg slet ikke se forskellen mere… Men det kan være du kan hjælpe mig…

    Men faktum er nu stadig at de steder jeg har forespurgt hvordan man kan opnå den lave rente, har svaret været at det kun kan opnås ved en bestemt belåningsgrad… Altså under 80%… Derfor er det irrellevant for trådstarteren, da han skal have boliglån over de 80%

    4. Indlæg.
    Nej thsv jeg bygger mine oplysninger på fakta…
    Jeg har forespurgt hos 3 andre banker, da jeg er igang med at kigge på om vi skal skifte bank… Alle 3 kunne ikke tilbyde den laveste rentesats, da det ikke er indenfor de 80%.
    De lå alle mellem 4,75 – 5,95%.

    Alt sammen kan ses her hvis du gerne vil dobbelttjekke: http://www.mybanker.dk/debat/bolig/9216-huskoeb-hjemtage-laan-feb-2017

    #224036
    Sandbæk FinansForfatter

    Hej Lukas

    I dette tilfælde bør du lytte til bankrådgiveren for så vidt angår, hvor meget du skal smide i købet.
    Men du skal, som en anden skriver, bede om et tilbud på finansieringen af købet. I tilbuddet skal gebyrer og renter fremgå, så er det nemmere at forholde sig til.

    /Brian

    #224046
    thsvForfatter

    Nørager, du fordrejer hvad du har skrevet!

    BankNordik tilbyder de ønskede 3,75% i intervallet 80-95%!
    http://www.banknordik.dk/Boliglaan.aspx?ID=7217

    Du må virkelig lære at læse, det står klart og tydeligt og jeg har henvist til dem før.
    Om alle så kan få det er mere tvivlsomt, ligesom det er de færreste der opnår laveste rente hos DB.

    #224048
    thsvForfatter

    Faktisk er maksimalrenten hos BankNordik 4,75% eller bedre end de 5-5,5% som Nørager fabler om.

    Dette fremgår både af Mybankers liste og BankNordiks prisliste…

    #224052
    Sandbæk FinansForfatter

    Hvis nu vi forsøger at hjælpe Lukas i stedet for at kaste med mudder – kan vi så blive enige om, at Lukas sikkert ikke bliver Premium kunde i Banknordik?
    Når det er sagt, hvordan hjælper det så Lukas, at I diskuterer hvilke renter det er “mulige" at få i markedet? Det kunne I måske oprette en ny tråd om, hvor I kunne diskutere det frem og tilbage?

    Jeg håber Lukas har fået svar på sit spørgsmål – ellers må han jo spørge noget mere 🙂

    #224058
    NøragerForfatter

    Helt enig sandbæk… thsv lever i sin egen lille bobbel…
    Derfor har jeg også skrevet at den REALISTISKE rente for Lukas ville være ca. 5%.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.