Opsparing – godt forslag?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • fred’rikForfatter
    Indlæg
  • #94721
    fred’rikForfatter

    Var heldig for godt 3 år siden at vinde et større beløb i Lotto. Satte dengang pengene i banken på en 3-årig fastrenteaftale til 3,75 pct. (!)
    Nu er perioden desværre udløbet, og pengene bliver fri til 1. marts

    Nogen go’e forslag til, hvordan pengene investeres? Hus og bil er betalt, og pensionskontoen er fyldt op – så pengene skal blot stå og vente 5-6 år, til jeg bliver pensioneret.

    Har meget dårlig erfaring med aktiekøb og -salg – kan åbenbart ikke finde ud af at gøre tingene på de rette tidspunkter.

    Er der nogen go’e forslag?

    #212708
    fred’rikForfatter

    Glemte at skrive, at jeg naturligvis følger med på mybanker.dk’s oversigt over opsparingsmuligheder – og at de renter, der tilbydes i øjeblikket, jo ikke er særligt attraktive

    #212710
    MichaelForfatter

    Med 5-6 år til pensionen og ingen lyst til at kaste sig ud i aktiemarkedet er der ikke rigtigt nogen åbenlyse muligheder i dag for et pænt afkast. Gå hellere med det sikre og find endnu en såkaldt “højrentekonto" (?!). Det er fjollet at begynde at satse stort med så kort tidshorisont.

    Evt. kan du jo gå i aktier med et mindre beløb som du godt kan tåle at miste.

    #212712
    fred’rikForfatter

    Glad for at blive bekræftet i, at en tidshorisont i forhold til aktieinvestering på 5-6 år er for kort tid – når man nu ikke er en haj til at aflæse udviklingen i aktiekurserne

    Så det ender nok med en søgning på mybanker efter dagens bedste rentetilbud

    Tak!

    #212742
    HalliHalloForfatter

    Tillykke med formuen, hvis du havde købt Vestas aktier kunne du have opnået et afkast på hele 666%, idet LolleMichael har oplyst her, at det har han fået, så han er helt sikker blevet særdeles holden mand, da det vist er meget store beløb han opererer med.

    #212764
    sorringForfatter

    Der er vist ikke andre muligheder end at oprette konto i ikano-bank, der tilbyder højeste indlånsrente i øjeblikket. Bemærk, at rentetilskrivning først finder sted, når kontoen blive opgjort ved udløb – altså ingen løbende rentetilskrivning “undervejs". Kombinér eventuelt med parkering af nogle midler på indlånskonto i Santander-bank i en periode og se, om ikke renteniveauet bedrer sig i løbet af nærmeste fremtid.

    #212768
    HammerenForfatter

    Det afhænger vel lidt af størrelsen på beløbet og om du har brug for dem alle fra dag 1 af dit pensionsliv

    #212770
    fred’rikForfatter

    Beløbet er mindre end 100.000 kr., og nej, jeg skal ikke nødvendigvis bruge pengene fra pensionsdag 1 – de er tænkt som noget, der kunne “forsøde" tilværelsen – en rejse, en gave, fejringen af en rund fødselsdag – synes blot beløbet er for stort til at jeg kan være ligeglad med forrentningen

    #212780
    thsvForfatter

    Har du aldersopsparing?
    Denne beskattes mildere end opsparing i frie midler og er ifølge eksperter at foretrække.
    Ulempen er det relativt lille årlige beløb man kan indbetale.
    Ellers er det vist svært at stikke Ikanos satser for opsparing for tiden.
    Personligt ville jeg dog aldrig låse opsparingen i hele 3 år til kun 1,45% i rente.

    #212784
    fred’rikForfatter

    Har diverse tvungne pensionsordninger fra forskellige arbejdspladser, men ingen “Aldersopsparing" og er heller ikke varm på ideen

    Vil helst undgå ordninger med diverse restriktioner – ikke forstået som, at jeg ikke vil betale skat af afkastet, det gør jeg med glæde

    Ved godt, at det hele er en luksus-problemstilling, så jeg skal ikke på nogen måde beklage mig – håbede blot på, at nogen kunne give mig en ide til noget, jeg ikke selv havde tænkt på

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.