Opsigelse af lønkonto

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94504
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke været i stand til at betale af på mit banklån sidste måned og nu har banken opsagt både min NemKonto og mit lån og frosset både kort og konto selvom der står flere penge end jeg skylder på lånet. Kan fx ikke komme til min børnefamilieydelse og da jeg har basisbank en internetbank har jeg ingen mulighed for at komme til mine penge!

    ER DET LOVLIGT?

    Tak

    #210124
    MichaelForfatter

    Hvordan kan du ikke være i stand til at betale ydelsen når du efter eget udsagn har et indestående der er større end restgælden på lånet??

    #210126
    AnonymForfatter

    Det er fordi pengene er gået ind efter at ydelsen skulle være betalt og efter at de har opsagt/blokeret kontoen, men alligevel har de ikke åbnet op for adgangen selvom der nu står mere end det jeg skylder..

    Men jeg vil egentlig også bare gerne vide om de har ret til at blokere en NemKonto? De blokere

    #210128
    AnonymForfatter

    De har gjort følgende:

    1. Opsagt Lønkonto, kassekredit og lån.
    2. Spærret alle adgange til midlerne (de er en internetbank og har låst kontoen så der ikke kan overføres)
    3. Meddelt at juridisk afdeling måske vil behandle sagen i dag, men formentlig først i morgen.
    4. bekræftet at det er korrekt at kontoerne er låst.
    5 beholdt nemkonto så alle de penge (børnefamilieydelse, børnebidrag etc) tilgår dem uden adgang fra mig som kunde.

    Alt dette uanset at der er tale om en forsørger der netop har modtaget børnefamilieydelser, samt at børnefamilieydelsen har inddækket den skyldige saldo! ALT ER STADIG LÅST OG DE VIL IKKE LÅSE DET OP!!!!

    Hjælp!!

    #210130
    AnonymForfatter

    Banken er basisbank.dk

    #210174
    HalliHalloForfatter

    Har de låst dine konti op igen eller har de opgjort deres mellemværende med dig og smidt dig på porten?

    #210182
    AnonymForfatter

    Du burde uden problemer være i stand til at oprette en lønkonto i en hvilken som helst bank – en konto hvor du kan sætte penge ind og – via bankens eget hævekort – hæve fra bankens egne terminaler så længe der er dækning. Banken skal have en ganske særlig grund til at nægte dig en konto.

    Du kan selv rette din nemkonto til hvad du vil på http://www.nemkonto.dk/ og du kan opgive din nye konto til din arbejdsgiver hvis han ikke indbetaler til din nemkonto.

    Når det er gjort, så kan du fortsætte arbejdet med at få en forklaring fra din gamle bank og få frigivet nettoprovenuet.

    Men det er altså ikke pænt af dig ikke at overholde dine aftaler om at betale det du har lovet at betale til banken når du har lovet det. Du ville sikkert selv være blevet sur. Vær glad for at banken alligevel (via loven og egne etiske retningslinjer) er tvunget til at behandle dig nogenlunde rimeligt alligevel.

    #210194
    morsdrengForfatter

    Hvis du ikke betaler ydelserne på dit lån, kan banken opsige lånet til fuld indfrielse. Det samme er tilfældet hvis du overtrækker din kassekredit eller din løn- og/eller budgetkonto.

    I hvilke tilfælde banken kan opsige lån og kreditter, fremgår af bankens almindelige bestemmelser for udlån og kreditter.

    Hvis du har forfalden gæld til banken, f.eks. et opsagt lån eller overtræk, kan banken anvende de penge du måtte have stående på andre konti i banken til nedbringelse af lånet eller overtræk. Det kalder man modregning. MEN banken skal lade dig beholde så stort et beløb, at du kan klare dine løbende udgifter indtil din næste løn indgår, det kalder man trangsbeneficiet.

    Ved at forhindre dig i at disponere over dine indlånsmidler, handler banken i strid med reglerne i trangsbeneficiet, også selv om man endnu ikke har foretaget en reel modregning ved at overføre midler fra lønkontoen til dækning af det nu opsagte lån.

    At banken skulle vælge at opsige lån, kassekredit og lønkonto alene på baggrund af din manglende betaling af septemberydelsen på lånet, lyder usandsynlig. Inden man skrider til noget så drastisk som at opsige et udlån, vil banken normalt have rykket dig flere gange for den manglende ydelse. Så noget kunne tyde på, at der mangler oplysninger i sagen, bl.a. om baggrunden for opsigelsen af kassekredit og lønkonto.

    Men din situation er naturligvis uholdbar og du bør derfor omgående:

    Klage til bankens klageansvarlige. Nærmere oplysninger om dennes kontaktadresse skal fremgå af bankens internetside.

    Forhindre, at din næste løn- og/eller anden indbetaling kan udsættes for modregning eller blokering. Her kan du passende følge vejledningen i HenrikKrebs indlæg. Jeg kan dog ikke garantere dig, at oprettelsen af en løn- eller NemKonto kommer til at gå så let som HK påstår, da Finanstilsynet har den holdning, at et PI ikke er forpligtet til at oprette en ny NemKonto, så længe den kommende kontohaver fortsat har en eksisterende NemKonto i andet PI.

    Sidste mulighed inden anlæggelsen af en evt. retssag mod banken er at indbringe sagen for Pengeinstitutankenævnet. Men det vil pga. ekspeditionstiden ikke bringe en løsning på din aktuelle situation.

    Så derfor skriv til den klageansvarlige – jo før jo bedre.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.