Skat af index investering for frie midler

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • laugejepsenForfatter
    Indlæg
  • #94070
    laugejepsenForfatter

    Hej.

    Jeg har efterhånden akkumuleret en pæn lille sum penge i frie midler som jeg ønsker at investere med en lang tidshorisont. Jeg er interreseret i at foretage passiv investering vha. indexfonde for at holde omkostninger og kompleksitet nede.

    Jeg har efter megen research og søgning over de sidste måneder stadigt ikke fået et overblik over præcist hvordan jeg beskattes (og dermed hvad der giver bedst mening). Jeg kan bla. forstå at den ‘lette’ løsning, ETF’er, ikke egner sig pga. af beskatningen. Især er jeg i tvivl om hvornår jeg lagerbeskattes og hvornår jeg realisationsbeskattes.

    Er der et setup som tillader mig at:

    – Investere passivt via en eller flere indices
    – Holde gebyrer til et minimum
    – Have en god spredning over hele det globale marked
    – blive realisationsbeskattet

    Hvis nej, hvilket setup kommer så tættest på? Er der andre ting jeg overser?

    På forhånd tak,
    Lauge

    #203774
    Den interesseredeForfatter

    Prøv at stille dit spørgsmål på Miranovabloggen, f.eks. nederst på følgende site

    http://www.miranova.dk/verdens-storste-fond-leverer-varen.html

    Her ved de noget om passive investeringsfonde (ETFere).

    Du kan også overveje Sparinvest eller OptimalInvest, men prøv først at stille dit spørgsmål på ovennævnte blog. Det er gratis.

    #203788
    Mikey 68Forfatter

    OP: Om du lagerbeskattes eller realisationsbeskattes afhænger af de enkelte papirer, som du har investeret i (helt præcist om de udbetaler udbytte eller ej)
    Du kan se mere her:
    Realisationsbeskatning: http://www.ifr.dk/composite-1384.htm
    Lagerbeskatning: http://www.ifr.dk/composite-1385.htm

    Som du selv er inde på, så får ETF’ere indtil videre særbehandling i det danske skattesystem (= ikke til vores fordel), så de er knap så interessante til frie midler.

    Mht. det praktiske, så er Nordnet fx ret billigt – alene det man sparer i depotomkostninger i forhold til de fleste banker, er lidt af en øjenåbner…
    Spredningen og beskatningstypen står man så selv for, så det kræver lidt mere arbejde selv…

    Som Den Håbefulde også skriver, så er Sparinvest et godt bud: http://www.sparinvest.dk/afdelinger/index.aspx, du kan se de er udbyttebetalende (= realisationsbeskatning) og de har flere gode brede indexpapirer…

    NB: Jeg er på ingen måde rådgiver eller uddannet i branchen, så ovenstående er bare min egen uprofessionelle mening 😉

    #203790
    Den interesseredeForfatter

    Til almindelig oplysning om aktiebeskatning:

    Sådan er reglerne

    Gevinst: Både gevinster fra salg af aktier og udbytter bliver beskattet som aktieindkomst. Satsen er på 27 procent for beløb under 48.300 kr. og på 42 procent for avancer over den grænse (2013). I 2014 skal du betale 27 pct. i skat af de første 49.200 kr. og 42 pct. af aktieindkomst ud over 49.200 kr. Gevinster skal indberettes til Skat på selvangivelsen i det år, aktierne er solgt.

    Tab: Hvis du har et realiseret tab på aktier, kan det fradrages i 1) udbytter af aktier optaget til handel på et reguleret marked, samt 2) realiseret gevinst ved salg af aktier optaget til handel på et reguleret marked.

    Hvis du ikke har mulighed for at anvende tabet i det år, det er realiseret, kan du fremføre tabet på ubestemt tid og bruge det til fradrag i fremtidige udbytter og/ eller avancer fra samme type aktier. Det er et krav, at du fortæller Skat om købet af aktierne, for at du efterfølgende kan fradrage et eventuelt tab på aktierne.

    For at du kan fratrække tab, skal du oplyse Skat om, at du har købt de aktier eller investeringsbeviser, du har haft tab på. Når der er tale om aktier i dansk depot/handlet via dansk bank, sker underretningen automatisk. Kun ved handel via udenlandske værdipapirhandlere, skal man foretage sig noget aktivt over for Skat.

    For aktier købt før de nye regler trådte i kraft 1. januar 2006 og solgt efterfølgende gælder en række overgangsregler.
    Aktier på et ureguleret marked (unoterede)

    Gevinst: Avance ved salg af unoterede aktier bliver beskattet på samme måde som de børsnoterede aktier.
    Tab: Realiseret tab på aktier kan fradrages direkte i det år, hvor aktierne er solgt. Et tab giver en skattemæssig fradragsværdi i anden indkomst på mellem 28 og 42 procent i året, hvor tabet realiseres.

    Sådan beregnes skatten.

    Beregningen af ens aktieindkomst er en forholdsvis svær øvelse. Gevinst og tab opgøres efter gennemsnitsmetoden.
    Gevinsten skal opgøres som forskellen mellem salgssummen for de solgte aktier og den gennemsnitlige købssum for aktierne.
    Den gennemsnitlige købssum beregnes på grundlag af købssummerne for samtlige aktier i hvert selskab forud for salget.
    Aktier, der kan sælges skattefrit efter overgangsreglen for aktier og investeringsbeviser, købt før 1. januar 2006 og båndlagte medarbejderaktier skal du dog ikke tage med.
    Når du opgør gevinsten, skal du tage hensyn til eventuelle ændringer af stykstørrelsen, fondsudvidelser med videre.

    Kilde: Skat

    #203832
    laugejepsenForfatter

    @Morten:

    Hmm, måske kan du hjælpe mig med at forstå forskellen på de to siturationer, for jeg syntes ikke de giver mening. Altså:

    1] Jeg investerer med frie midler i en udbyttebetalende investeringsforening som dermed er realisationsbeskettet. Resultat: Efter et år udbetales overskudet -> Jeg beskattes af dette.

    2] Jeg investerer på anden vis. Efter et år bliver jeg lagerbeskattet på overskudet.

    I begge tilfælde ser det ud som om at jeg betaler skat af whatever overskud der har været. Hvad er det jeg overser? 🙂

    Mvh
    Lauge

    #203834
    laugejepsenForfatter

    @Den håbefulde:

    Tak for links. Siden fra skat.dk har jeg allerede været over et par gange, jeg må lige prøve at give Miranova.dk et kig (dog var ligenøjagtigt ETF’er jo noget jeg ville undgå 🙂

    #203836
    Mikey 68Forfatter

    Forskellen på 1 og 2 er at du i 2 beskattes af det teoretiske overskud (og fradrages teoretisk underskud) – altså det du ville have tjent/tabt HVIS du havde solgt aktierne…

    I (1) beskattes du først af den fortjeneste når du rent faktisk sælger…

    Sådan har jeg forstået det i hvert fald…

    #203838
    laugejepsenForfatter

    Hmm, som jeg ser det kunne man bare vælge at sælge alle sine aktiver i 2 lige ved årets udgang. Så ville situtationen være identisk med 1. Hvordan ser skattesiturationen ud i tilfælde af et tab på investeringen (i 1)? Det kan være det er i den sammenhæng at forskellen/fordelen begynder at dukke frem?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.