Salg af privat gæld

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93946
    AnonymForfatter

    Hej,
    Min mand havde er fælleslån med sin ex , de havde begge underskrevet det og der er lavet bodelings attest hvor hun også skriver under på hun skylder de penge. Hun har så aldrig betalt og vi har lige betalt lånet ud. Jeg har læst man kan sælge gælden til et inkassofirma, er der nogen der ved noget om det ?

    Hendes andel er ca 185 k, h linket gør det vil være rigtig dyrt for os selv at køre en sag mod hende.

    #201990
    MichaelForfatter

    Definitionen på et fælles lån (solidarisk hæftelse) er, at begge personer hæfter for HELE gælden. Hvis der ikke er indgået aftale med kreditor om deling af gælden så er der intet juridisk at hente. I kan ikke undsige jer den solidariske hæftelse med en bodeling. Lånets grundvilkår er præcis de samme.

    Der er med andre ord ingen gæld at sælge.

    #201992
    AnonymForfatter

    Vi har talt med en advokat der siger vi har en sag, jeg ved ikke om jeg så har formuleret det forkert. De har et forbrugslån, begge navne står på gældsbrevet.. Og da hun ikke har betalt, skylder hun jo min mand den andel der var hendes

    #201994
    AnonymForfatter

    Det skal siges kreditor ville ikke opdele lånet, det er jo nemmere for dem at få pengene ved at lade lånet være i begge navne

    #201996
    testForfatter

    ja i har en sag mod din mands eks men i det dansk system er det svært at få andet ind moralsk ret i fodgde rette og som michael siger hæfter din mand for gælde hvis hun vælger ikke at betale. Så din mand kommer til at betale og må så køre en fodgesag mod eks. Den vil advokaten sikkert gerne køre for jer da hans regning nok skal blive betalt af jer.

    hvis du kunne få advokaten til at accepter at ham dækker sin regning i 10% af det han kradser hjem ville det jo være fantastisk men nok urealistisk

    #201998
    MichaelForfatter

    Undskyld! Læste ikke dit startindlæg ordentligt.

    Hvis I har lavet en bodeling hvor I indbyrdes aftaler hvordan gælden skal fordeles mellem jer så ja: Så har I et retskrav på beløbet hos ex’en. Hvis I vil indkræve det skal I gå gennem fogedretten.

    Men om I kan sælge denne gæld stiller jeg mig stærkt tvivlende over for må jeg indrømme.

    #202000
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt vi selv kan køre en fogedsag og et langt stykke uden advokat, men der kommer jo et tidspunkt der skal advokat på sagen og pga størrelsen på gælden er den lidt dur st hive i retten og jeg spørger derfor om der er nogen der kender et inkasso firma der køber den slags sager.

    Advokaten vi snakkede med, var hos den gratis retshjælp, så nej han var ikke ude i at tjene penge – det ville jo aldrig være ham vi brugte.

    #202002
    AnonymForfatter

    Jeg mener bare at have læst et sted man kan sælge det til et inkassofirma, så så tager 30-70 % af det de kradser ind, mod de så har de omkostninger der vil være..

    #202004
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor vil da sælge gælden for måske en slik? Det kan da være at ekskonen kommer til penge i form af lottogevinst, arv eller hvad ved jeg, og så får I jo alle pengene og sagen er ude af verden.

    Apropos bodeling: Hvorfor er der lavet sådan en, hvis der tilsynelande kun er gæld i boet? Og hvad har sådan en opdeling kostet?

    Jeg vil på det kraftigste fraråde nogen at optage fælleslån, da man så ikke ville stå i sådan en uheldig situation som denne.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.