Sp. ang. 60%+20% i kreditlån

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93268
    AnonymForfatter

    Hej derude

    Jeg står og skal købe ejerlejlighed i Randers NV.

    Den er sat til 510.000,- i ejendomsværdi. Købeprisen er 470.000,-

    Min bank, Jyske Bank, har sagt god for købet, men siger at kreditforeningen kun vil dække 60%. Lånet er et 30 års til 3,50% med 10 års afdragsfrihed.

    De sidste 20% skal indgå i bankens boliglån, så det samlet når op på 40%.
    Lånet er sat til 8,50% med en løbetid på 10 år.

    Lejligheden er fin og meget velholdt. Det blev sat nye vinduer i og nyt tag på bygningen for små 5 år siden.

    Grunden til nedslaget i købsprisen skyldes liggetiden/dobbelt husleje for sælger.

    Hvorfor vil kreditforeningen kun dække 60%, når købsprisen er så meget under den offentlige vurdering?

    Overvejer seriøstb at høre en anden bank i håb om at få hævet kreditforenings-procenten.

    #188986
    AnonymForfatter

    Der sneg sig en tastefejl ind.

    De 40% af købsprisen er sat til 7,05%

    #188994
    MichaelForfatter

    Den offentlige vurdering er ligegyldig. Hvis du køber lejligheden til 470.000 kr. så er den 470.000 kr. værd.

    Grunden til at de ikke vil belåne >60% skyldes med al sandsynlighed, at den er meget lidt attraktiv hvilket den lave pris og lange liggetid jo også antyder.

    Men ellers står det dig jo frit for at spørge i en anden kreditforening.

    #188998
    grgForfatter

    Tror nu mere det skyldes at Totalkredit/Nykredit er begyndt på tolagsbelåning (60%+20%) og at de ikke ønsker at etablere et lån på 94.000.

    Hvis du i stedet kan få lånet hos Nordeakredit, Realkredit Danmark eller BRF (i denne prioriterede rækkefølge) vil du kunne 80% belåning til den lave sats. Det kræver selvfølgeligt at du kan blive kreditgodkendt hos henholdsvis Nordea, Danske Bank eller BRF.

    Jyske Bank kan formentligt også etablere lånet hos BRF hvis du truer med at skifte til Nordea/Danske Bank (der er bare ikke noget de råber højt om) – det tilbød de i hvert fald en af mine bekendte da han fortalte Jyske Bank at de flyttede til Nordea grundet tolagsbelåningen…

    #189000
    MichaelForfatter

    @grg

    Det er nok ikke tilfældet eftersom trådstarter skriver:

    “Lånet er sat til 8,50% med en løbetid på 10 år."

    Selvom der er tale om tolagsbelåning så er det yderste lån stadig et RK-lån og så vil renten ikke være 8,50%

    #189002
    grgForfatter

    @Michael

    Tror vi taler forbi hinanden.

    Jeg forstår trådstarter således at de tilbyder ham 60% realkreditlån og 40% banklån.

    (mit gæt er så at det er fordi de ikke vil etablere 60-80% lånet på blot 97.000.

    Vil tro at han (forudsat kreditgodkendelse) kan få 80% realkreditlån hos Nordeakredit, RD og BRF.

    #189018
    Mr RForfatter

    Enig med grg det lyder som en sandsynlig forklaring.

    Desuden har alle RK forskellige regler.

    Tit har lejligheder i områder der er uatraktive ikke så strenge regler som huse i samme prisklasse.

    #189022
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar.

    Tror at jeg vil nævne muligheden, om de ville etablere lånet hos BRF.

    Lige et sidste spørgsmål:

    Kan det passe at BRF kræver en udbetaling på 10%. Det skal man minimum indtaste jf. deres beregner?

    Hos Jyske Bank, ville gerne acceptere 5%.

    #189028
    AnonymForfatter

    grg: “mit gæt er så at det er fordi de ikke vil etablere 60-80% lånet på blot 97.000"

    Vil du udbyde dette? Er det noget med etableringsomkostninger eller…?

    #189032
    grgForfatter

    Det er blot et gæt at de har et mindstebeløb for etablering af lån, som Mr R skriver og kreditforeningerne forskellige regler/retningslinier.

    #189036
    OpgaveForfatter

    Ja enten har de mindste beløb og ellers prøver banken at score en lille ekstra indtægt på renten af de 97.000 kr.

    Prøv Nordea/Nordea Kredit, der kan du nok få 80% og banklånet (80-100%) som Fordel+ kunde er renten 6,7% eller prøv evt. Danske Bank/Realkredit Danmark.

    #189038
    AnonymForfatter

    Det kan også skyldes at de ikke ønsker at financere så uattraktive lejligheder. Der er tidligere meldt en 500.000 kr grænse ud, så måske man bare skal være glad for de 60%, når lejligheden kun er 470k værd.

    Men det koster jo ikke noget at forhører sig andre steder.

    #189040
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres brugbare svar :o)

    #189056
    HalliHalloForfatter

    Hvis jeg havde være i din situation, så havde jeg da spurgt långiveren direkte for at høre om årsagen. Her er der jo ingen der kender din konkrete sag, men det er da godt at du kan kunnet bruge svarene til noget.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.