Finland forbereder sig på opløsning af euroen

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #185610
    AnonymForfatter

    Test

    Og jo til dels meget enig

    Dit Citat:
    temaet med euro sammenbrud skyldes jo nettop at en fastkurs politik ikke altid er det rigtige

    Det synes at være en udvej for en del af de sydeuropæiske lande (at bruge den samme model som Island)

    Altså devalueringsvåbnet , at resten af os bliver ved med at smide penge i et dybt hul som man pr. idag stadigvæk ikke kan se bund i – giver i min optik ikke mening.

    Løsningen er nok en anden for de gældsplagede lande.

    #185614
    testForfatter

    Vt det er ikke hverken hove eller hale i det du skriver. Da den svenske krone mistede ca 20 procent af sin værdi var der ingen der talte om penge der blev helt i et hul og heller ingen der kunne eller ville gøre noget. Hvorfor mon? Som du vist selv skriver ved du ikke så meget om national økonomi

    #185620
    AnonymForfatter

    Test

    Du bliver altså nød til at være lidt mere uddybende i dine spørgsmål og svar.
    Jeg har en lille smule svært ved og være sikker på om konteksten er forstået.

    test skrev:
    Da den svenske krone mistede ca 20 procent af sin værdi var der ingen der talte om penge der blev helt i et hul og heller ingen der kunne eller ville gøre noget

    Så vidt jeg ved så har svenkerne nedskrevet deres valuta flere gange
    Jeg forstår ikke rigtigt hvor du vil hen med svensk valuta(værdi)

    Det eneste jeg snakker om er sikkerheden i det at have faste/kendte priser i samhandelsøjemed (ikke hvad S.kr er værd)

    Udfra ovenstående betragtning(er jo teoretisk)

    Norsk virksomhed køber i dag en maskine i DK (pris 25 Mio.kr) – er da nød til at være sikker på at den ikke skal betale 26 Mio kr i morgen og så fremdeles

    ———

    Nej jeg er ikke økonom! har jeg også nævnt tidligere – gentager det gerne igen

    Citat:
    Som du vist selv skriver ved du ikke så meget om national økonomi

    Måske du vil gøre mig den ære at dele ud af din store indsigt i svenske nationaløkomomiske forhold

    Ellers tilbage til trådens udgangspunkt- Obligationslån i Euro

    #185628
    testForfatter

    sprøgsmålet er vel også om euro lån i det heletaget burde udbydes til folk der ikke har nogen som helst mulighed for at vurdere den risiko de løber.

    en nedskrivning af en valuta er noget der sker hvis man f.eks. som danmark “i gamle" dage er med i et valuta kurs samarbejde.

    Den svenske og norsk krone flyder frit.

    Euroen bryder som fælles valuta på et eller andet tidspunkt sammen med mindre en af to forhold opfyldes. Enten skal arbejdskraften i EU flyde frit eller den økonomiske udvikling skal følges ad i hele eurozonen.

    hvis det ikke kommer til at ske overlevere euroen i den nuværende form ikke.

    hvis eller når lande som Grækenland, Spanien og Portugal forlader euroen vil den tilbage værende euro sikkert betragtes som mere sikker. Det vil nok betyde at det er slut med det negative rente spænd til tyskland. Hvis vi bevare vores fastkurs aftale med de eurolande der er tilbage er der ingen gevinst til dig. Hvis vi kommer under pres og ikke længe har vores aftale kan det meget vel faktisk betyde det modsatte altså at din gæld stiger.

    #185632
    AnonymForfatter

    Ud fra den betragtning – så bryder Euro’en sammen.

    Det er urealistisk at antage at arbejdskraften kan flyde frit
    hvor skulle man eks.vis re-allokere 30% af den spanske befolkning hen ?

    Det er heller ikke realistisk at den økonomiske udvikling følges ad
    National staternes nedgraderes til at modtage “blok tilskud" fra staten EuroStat (hmm..)

    Citat:
    hvis eller når lande som Grækenland, Spanien og Portugal forlader euroen vil den tilbage værende euro sikkert betragtes som mere sikker. Det vil nok betyde at det er slut med det negative rente spænd til tyskland.

    Ikke helt enig her
    hvis lande som italien ,spanien,portugal og grækenland (og måske Frankrig) forlader Euro’en

    Vil der så ikke efterlades der et masivt tab ? – dvs de smutter fra deres lån(regningen)
    som de resterende så hæfter for (specielt tyskland) og man kan da stille sig tvivlende
    overfor soliditeten i flere af de øvrige deltagere’s økonomier. ?

    Din formodning om at reaktionen vil : vil den tilbage værende euro sikkert betragtes som mere sikker

    Ja måske – men det er da vist først på lang sigt – hvis ellers de resterende formår at overholde budget disciplinen

    —————————-

    Citat:
    Hvis vi bevare vores fastkurs aftale med de eurolande der er tilbage er der ingen gevinst til dig. (Ja det kan jo ligesom ikke være anderledes – status quo)

    Hvis vi kommer under pres og ikke længe har vores aftale kan det meget vel faktisk betyde det modsatte altså at din gæld stiger.

    Ja det er vel allerede realistisk i dag – hvis ellers Euroland får vedtaget “en financiel national stat" og resten som ikke er fuldgyldige medlemmer bliver smidt af toget(on your own) – Men god pointe du har.

    Citat:
    sprøgsmålet er vel også om euro lån i det heletaget burde udbydes til folk der ikke har nogen som helst mulighed for at vurdere den risiko de løber.

    Hvordan synes du lige selv at det går med de professionelles risiko afdækning og vurderinger ?

    Uden at skulle provokere nogen nu!
    Så har de små (ikke professionelle) investorer vist performet langt bedre og opnået langt bedre afkast/gevinster

    Sammenholdt med det de store økonomiske investeringshuse/rådgivere har leveret til dem som har fulgt deres ekspert udsagn og investeret efter disses prognoser

    Det er der vist lavet excell modeller over -;)

    Tak for dit indlæg , har da givet lidt til eftertanke
    Det er det bedste indlæg i tråden – ifht. obligationslånere i Euro

    #185742
    AnonymForfatter

    Test

    Du kan snart se frem til en endnu bedre rente på dit SDO
    Mon ikke snart National banken sætter renten ned igen

    http://www.business.dk/oekonomi/bundesbank-kritiserer-draghis-plan
    http://www.business.dk/global/rigmand-skubber-til-frygt-for-euroens-fremtid

    Det er vist rimeligt sikkert at Euro’en falder igen og hvor langt har Euro’en mon igen

    Og stakkels de svage Danske Bank kunder

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.