Hvad gør vi..?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92962
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Konen og jeg har lige skrevet under på vores første hus til en pris på 1035000 kr. Vi har selv 115000 kr til udbetaling, og diverse andre flytte omkostniger. Vi har pt. et billån på 85000 kr.

    Vi har 2 små børn, og konen skal gå på barsel det næste halve år. Årsindkomsten lyder brutto på ca. 570000 kr.

    Vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal skrue lånene sammen. Vores bank ( Nordea ) har foreslået os et afdragsfrit priotets lån på lånet på over de 80% (Renten er pt. på 6,45%). Vi tager et fastforrentet 3 eller 3,5 % realkreditlån.

    Jeg er lidt i tvivl om det ville være “smartere" for os tage en adragsfri periode på realkreditlånen og få banket mest muligt at prioritets lånet + billånet som jo begge er til en højere rente. Jeg kan dog også godt se det smarte i en afdragsfri periode på prioritets lånes som jo kan bruges som en slags kassekredit.

    Hvad ville være smartest?

    #182912
    grgForfatter

    Helt klart afdragsfrihed på realkreditten indtil I har afviklet prioritetslånet og billånet.

    Som jeg forstår Nordeas prioritetslån er der intet til hinder for at det bruges som en kredit selvom I har afdragsfrihed på realkredittenlånet – det kan dog være at de løbende nedskriver maks. på prioritetslånet, men det burde I også få luft til med afdragsfrihed på kreditforeningslånet.

    Og ikke mindst – tillykke med købet

    #182914
    fk2001Forfatter

    Helt enig. I skal have afdragsfrihed på det billigste lån (Realkreditten) og afdrage alle de dyreste lån først.

    En anden vigtig ting. Fastforrentede lån med afdragsfrihed er mere kursfølsomme, hvilket betyder at hvis renten stiger så falder kursen på lånet forholdsvis mere, og kan herved indfries billigere.

    Tillykke med huskøbet.

    #182920
    ChrisMForfatter

    Jeg synes at en privat kassekredit er dumt, det fører ofte til overforbrug, som er svært at vende om på igen.

    Det vil være smartest at betale banklånet ud først, men selvfølgelig vil banken hellere have at i betaler renter.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.