deling af gæld på bolig, hvordan kommer man nemmeste videre

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • _me and you_Forfatter
    Indlæg
  • #92884
    _me and you_Forfatter

    Hej alle,

    Jeg har lige et spørgsmål til alle jer 🙂

    Hvordan kan man komme videre når det hele bare køre fast, vi er som mange andre gået fra hianden og jeg kan næste overtage huset alene.

    Vores fælles gæld hvis huset skal sælges vil blive omkring de 300.000 kr til hver, der er så denne løsning at jeg kunne blive i huset hvis eks kæresten tog 160.000 kr med og det ville hun så godt, indtil hun skulle skrive under, så ændrede hun det til 135.000 kr, det vil sige jeg så aftalte med banken at ligge 25.000 kr op til de 160.000 kr, så venter man igen og da hun så skulle skrive under på det, vil hun så have at hvis jeg sælger huset om 8 år feks. skal jeg betale hendes lån ud, hvilket jeg nu har sagt nej til, synes ikke der er rimelighed i at jeg sparker en masse penge i huset (badeværelse og diverse) bare for så hun skal have overskuddet hvis der skulle være et ved evt. salg senere.

    Har prøvet at forklare hvad jeg ville vælge 135.000 kr eller 300.000 men det kan man ikke se.

    Da vi købte huset var jeg desværre så dum at “låne" hende 65.000 kr til et lån hun havde, kan man forlange dem tilbage ? så hvis man ser på det, er det rent faktisk kun 75000 kr hun skal af med og vi slipper for RKI og kan selv være med til at forhandle med banken.

    Kan man forhandle med banken om evt. at få delt lånene op til hver, så man ikke hæfter for hendes gæld ?

    Jeg modtager MEGET gerne gode råd 🙂

    #181804
    MichaelForfatter

    Svær situation. Din ex skal reelt betale dig for at komme ud af huset hvis hun vil helt ud af ejerforholdet, men det vil hun formentlig ikke. Sælger I huset vil I med al sandsynlighed skulle hæfte solidarisk for hele restgælden, men prøv da endelig at finde en løsning med banken så I deler gælden. Desværre er det sjældent banken går med til det, da de reelt forringer deres sikkerhed.

    De 65K du lånte hende kan du ikke gøre krav på medmindre I oprettede et gældsbrev.

    #181806
    thsvForfatter

    Sælg huset og få delt tabet, det er ikke rimeligt at du skal hæfte for ca. 150.000 kr af hendes gæld. Du vil igeledes få det meget bedre i en ny bolig, hvor du ikke hele tiden skal tænke på din ekskæreste.

    Lånet ved købet er nok svært at bevise nu, og hendes problem er jo nok de ca. 150.000 kr hun skal ud at låne som et forbrugslån uden sikkerhed.

    Så start med at få vurderet huset af en ejendomsmægler med hurtigt salg og få beregnet nettoprovenuet. Indbringer huset efter alle omk. f.eks. 1,2 mill. (salgspris 1,3 mill.), og der er gæld for 1,9 millioner ialt, bliver der jo 350.000 kr i gæld til hver, når huset er solgt. Det er sådanne nogle firkantede regnestykker du må stille op overfor din eks, så hun forstår, at det er en god ordning, hvis hun kan slippe med ca. 150.000 kr i gæld istedet for 350.000 kr, som var den fair løsning for begge parter.

    #181808
    AnonymForfatter

    Enig med THSV.

    Eneste holdbare løsning er at I realiserer huset og tager tabet. Du risikerer at komme til at stå med et kæmpetab.

    Der er i bedste fald udsigt til at boligmarkedet stabiliserer sig i løbet af et par år og at vi derefter vil se en flad prisudvikling på boligmarkedet.

    I værste fald skal boligpriserne, som Realkredit Danmark lige har vist i en ny analyse, falde yderligere 25%. Det sidste bliver virkeliggjort, hvis renten skulle stige til det niveau der var gældende i andet halvår 2008.

    #181836
    _me and you_Forfatter

    Kan man forhandle med banken, så jeg har min gæld og hun har sin egen.
    Har bare den anelse at hun er og bliver en dårlig betaler, vil gerne undgå at skulle betale hendes gæld igen.

    #181838
    MichaelForfatter

    Se det fra bankens side: Deler de gælden velvidende at din ex ikke kan/vil betale så har de tabt halvdelen af pengene. Hæfter I solidarisk kan (og vil) de kræve pengene af dig. Du har derfor ikke rigtigt noget at forhandle med, men det skal da ikke forhindre dig i at fremlægge situationen for banken og høre om de vil være med.

    Realistisk set er det bare ikke særlig tit at bankerne går med på idéen, da de som sagt forringer egen sikkerhed væsentligt.

    #181840
    _me and you_Forfatter

    Kan godt se det fra bankens side af….kan se jeg sidder med et kæmpe problem, ved sku ikke lige hvad der smartes at gøre…..kan bare mærke det på kroppen nu…det er noget skidt 🙁

    #181844
    AnonymForfatter

    Jeg synes, du skal sige til ekskæresten at hun har to valgmuligheder.

    1. at underskrive for de 160.000 kr.. ELLER

    2. at huset sælges og hun så sidder med en gæld på 300.000.

    Og jeg tror, at du skal sige det med fast stemme, overbevisning og virkelig mene det!!! Det eneste som folk kan forstå i sådan en situation er hvor mange penge, de skal af med. Og det er de kolde facts. Og hvis hun vælger de 300.000, så må det være sådan. I hvert fald bevarer du så din selvrespekt, og den er sørme meget værd.

    Held og lykke med det.

    #181856
    HalliHalloForfatter

    Jeg har desværre også lånt flere kvinder penge, ofte også store, pæne beløb, men har stort set aldrig fået dem tilbage. Men jeg lever lykkeligt af den grund.

    Heraf ses at kvinder ofte kun er ude efter mænds penge. Jeg skriver ikke for at nogen skal ynke mig, i sidste ende er man jo selv skyld, hvilket også gælder spørgeren.

    #181866
    testForfatter

    Men det gør vi skam, men sikke et liv du har de jo ikke den ting du ikke har prøvet

    #181868
    _me and you_Forfatter

    Desværre kan hun ikke se hvad dette vil bevirke, hun vil ikke nøjes med 135000 kr. Hun vil hellere have 300000 kr. Faktisk lidt sjovt at man ikke kan tænke sig bare lidt om 🙂
    Men sådan er det vel bare, det næste er sikkert at hun heller ikke vil være med til at sælge huset….

    #181870
    AnonymForfatter

    Det er jo klassisk “Game Theory" fra den kære professor Nash 🙂

    Google, wikipedia og filmen om det, burde give dig lidt indsigt i – hvilken vinkel du skal angribe dette fra!

    Hun har jo allerede presset dig 25K – nu går hun efter struben.. Bluffer hun, bluffer hun ikke?

    #181872
    HalliHalloForfatter

    Du står desværre i en meget kedelig situation Otto, men din partner må jo have lidt forstand på tingene, når hun kan tilbyde at gå med til det under forudsætning af at hun holdes skadeløst, såfremt du sælger inden 8 år med fortjeneste.

    I øvrigt må der jo være tale om en større villa, når den har mistet ca 700.000 kr. i værdi. Da I sikkert har haft den i mindst 5 år, så må der jo også været betalt en del af, så tabet måske er oppe på en hel million.

    Jeg håber inderligt I finder en mindelig aftale, så i kan gå hver til sit i nogenlunde enighed om tingene.

    Vend tilbage når sagen falder på plads, indtil da kan ingen herinde gøre mere for dig.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.