svigerfar og pension

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #92699
    kodenForfatter

    Min svigerfar på 68 har 2 kapitalpensioner.
    1 i SEB og en i Nordea

    på pensionsinfo kan jeg se at der står pension ved 70 år.

    Vil det sige han ikke kan få dem ud før han bliver 70?
    trækkes der 40% ved udbetalingen?

    Desuden kan jeg på kontoudskrift se at de giver minus afkast.. i hvert fald den i Nordea.
    Tror der er lidt for meget i aktier…. burde ens bank ikke kigge lidt på kundes alder og spørge om det ikke var på tide at komme i obligationer. Skulle vist være sket for mange år siden?

    Det hele er lidt for sent… men jeg kan godt se at man bliver snydt så vandet driver hvis man ikke følger lidt med….

    #179368
    OpgaveForfatter

    De kan sagtens udbetales nu, kontakt bare banken så sætter de gang i udbetalingerne.

    Ja der trækkes 40% til staten.

    Banken kigger på alderen, hvis den står i pulje så nedtrapper den automatisk i risiko hen mod udløbsalderen, ved jeg at den gør det hos Nordea. Men du/din sviger far er selv lige så forpligtet til at følge med i hvordan den er placeret, så jeg vil nu ikke sige at I bliver snydt, det er jo udviklingen i verden der gør hvordan afkastet bliver. Hvis alt gik fremad, så brokkede du din nok ikk :o)
    Obligationer giver intet afkast længere..

    #179390
    kodenForfatter

    Tak for svaret.

    jeg troede man overlod pengene til pensionsseskabet for at de kunne forvalte dem bedst muligt.
    Specielt for dem der ikke har en brik forstand på penge.
    Så kan han jo lige så godt sætte dem i banken til 3,5%

    jeg synes virkelig de har været nogen amatører..

    generelt synes jeg at pensionsbranchen er gennemsyret af snyd og burde overtages af ATP og lign. som ved hvordan man kan lave et ordentligt afkast.

    #179398
    BertelsenForfatter

    Hvad har din svigerfar aftalt med Nordea? Hvilke puljer er det aftalt at pensionen skal investeres i ?

    #179400
    BertelsenForfatter

    Du har ikke helt ret “Opgave"… Obligationer gav faktisk et meget pænt afkast i 2011.

    Lange obligationer gav 8,7% i Nordeas puljeinvest.

    Indeksobligationer gav 10,8% i Nordeas puljeinvest.

    #179408
    pppedeForfatter

    Koden:

    Du er hurtig til at dømme Nordea for amatører. For det første er alle investeringer risikobetonede – og derfor er negativt afkast i perioder kun helt naturligt. Sekundært så har man selv et ansvar for at vide hvad man har aftalt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.