Max overtræksgrænse

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92695
    AnonymForfatter

    Hejsa. Jeg ville bare lige høre om der er nogen banker der tilbyder at man kan sætte en max overtræksgrænse? Er godt klar over at der er de der max 25.000 eller hvor meget det er, men jeg ville gerne kunne sige at jeg fx maksimum kunne overtrække mit Dankort med 500 kr og så blev det lukket? 🙂 Eller er det kun med de åndssvage electron kort at man er begrænset?

    #179274
    pppedeForfatter

    Kun med Visa Electron og Mastercard Direct

    #179300
    AnonymForfatter

    Hvis du er bange for at trække over så prøv med et almindeligt VISA Dankort fra Alm. Brand Bank… de spærrer kortet så snart der er overtræk, om så det kun 20 kr og der går løn ind dagen efter. Derefter skal man så bruge deres netbank til at kontakte dem for at få spærringen ophævet. Tro mig, man lærer at holde øje med sin konto op til en weekend 😉

    #179302
    OpgaveForfatter

    Hej Aalborg, det må Alm. Brand ikke.

    Selvfølgelig skal man ikke trække over, men de må faktisk ikke bare spærre kortet. Hvis du går videre med det, vil banken i sidste ende kunne miste licensen til at udstede kort til deres kunder.

    #179304
    AnonymForfatter

    Det har de nu altid gjort. Vi har oplevet det flere gange, senest i sidste måned, da vi har for sent med at overføre penge fra erhvervskontoen til den private konto. Vi har altid overført pengene, men kan ske, at det først bliver dagen efter, men da har det altid været for sent da kortet var blevet spærret.

    Vi har rettet henvendelse og bedt om at de kan lade være med at være så hurtige næste gang og måske lige give os en dag eller to inden de spærrer kortet, men dertil lød beskeden, at det kan de ikke gøre, da det sker automatisk i deres system og det er bankens politik, at så snart en konto går i minus spærres kortet. Derfor lyder det faktisk lidt mærkeligt, at de ikke har lov til det. Kan du henvise til noget på skrift som vi kan smide i hovedet på dem?

    #179306
    testForfatter

    Et overtræk er et lån. Et lån uden aftale er tyveri.

    F.eks. Må man tilbage holde leveringen af en vare på en aftale bare på mistanken om at modtageren ikke kan betale så at det skulle vær ulovligt at spærre et overtukket dankort lyder usandsynligt

    Man kan jo skrive havde man vil i et forum som vores med ejer af amagerbanken, DAB og daytradende i rki registrerede bistndskliente er et godt eksempel på

    Venlig hilsen fra test nu igen med proriters lån.

    #179308
    AnonymForfatter

    Vi har heller ikke betvivlet at banken havde lov til det, men skulle det være tilfældet, at de skal varsle først eller vente nogle dage ja så så vi gerne noget på skrift som vi kan gå videre med.

    I vores tilfælde har vi jo pengene stående på en anden konto i samme bank og det ville ind imellem være rart, om banken lige kunne vente en dag eller to inden de spærrede kortet således, at vi kunne nå at overføre pengene. Det kan de så ikke da det sker automatisk når en konto er i minus og dermed må det jo så være den perfekte bank for dem der gerne have et visa dankort, men er bange for ikke at kunne styre overtrækket.

    #179310
    OpgaveForfatter

    Hej Aalborg

    Mit bedste bud er Alm. Brands egne regler:

    http://www.almbrand.dk/idc/groups/abdk_web/documents/web_content/pdf_kortholderreglervisadankor.pdf

    Se punkt 10.1. De skriver at de skriftligt skal advare mod spærring af kortet, dog ved gentagende overtræk kan de spærre kortet uden varsel. Det kan være at de kan bruge gentagende overtræk som argument.
    Men som Test skriver, så er overtræk uden en aftale, faktisk en form for tyveri. Jeg vil anbefale dig at anmode banken om en kredit, som du undgår overtræk på kontoen, det kan du og banken kun være interesseret i. Jeg vil være påpasselig med at smide deres egne regler i hoved på dem, da de nok vil stemple dig som “en kunde der mener at overtræk er i orden".
    At systemet selv spærrer kortet ved overtræk tror jeg ikke på, det må være en dårlig undskyldning fra din rådgiver, som ikke selv tør tage ansvaret.

    Til Test: Nu brugte jeg ikke ordet ulovligt, men derimod “De må faktisk ikke bare spærre kortet".

    #179318
    testForfatter

    Aalborg du bliver helt set ikke behandlet rimeligt når du har pengene på en anden konto.

    Opg beklager at jeg misforstod

    #179326
    AnonymForfatter

    Det er nu min samlever der har Alm Brand Bank og han er sådan set også på vej væk fra banken, Ikke på grund at denne sag, men fordi han kort før jul ansøgte om en kassekredit på 10.000 kr da der var en kunde der blev forsinket med en stor betaling og vores økonomi derfor var lidt presset med julegaveindkøb og flytte udgifter da vi stod for at flytte ugen efter. Vi troede ikke det ville være noget problem da de jo ved, at han har faste kontrakter på en stor del at indtægten, men nej, svaret fra Alm Brand Bank var at det ikke kunne lade sig gøre, da han var selvstændig og de har besluttet sig for at de ikke vil have mere med selvstændige at gøre. Han kunne beholde hans konti, men de anbefalede ham selv at lede efter en anden bank. Det er så det han er i gang med nu.

    Men nuvel, trådstarter spurgte til en bank hvor han ikke kan trække for meget over og jeg foreslog Alm Brand Bank fordi de selv havde sagt til os, at det er deres system automatisk spærrer kortet ved overtræk. Helt rigtigt at man får tilsendt et brev om det også. Men det er ikke et varsel – det er blot et brev man modtager automatisk når ens kort er spærret med besked om at man via deres netbank kan kontakte dem og bede om at få kortet låst op igen. Man kan ikke selv låse det op via netbanken, men skal vente på at en af deres medarbejdere læser beskeden og gør det. Og ja, det sker også hvis man har to konti i samme bank og først får flyttet pengene fra den ene til den anden efter kl. 16.

    #179354
    pppedeForfatter

    Aalborg

    Ja, det sker. Men det er ikke raketvidenskab at være på forkant med sin økonomi. Du har (måske) valgt at være en sløset kunde, og det straffer de åbenbart hårdt i Alm. Brand. I stedet for at få en kredit kunne man jo vælge at få sig en buffer i stedet. Men pøj med virksomheden – sådan var det jo heller ikke ment 🙂

    #179356
    AnonymForfatter

    Undskyld mig, men jeg syntes bestemt ikke at vi er sløset med vores økonomi og kan heller ikke se, hvad der skulle give anledning til at tro det. Ja, det sker at pengene fra firmakontoen til privatkontoen først bliver overført efter kl. 16 – og dermed kan privatkontoen gå i minus d. 1 når banken trækker til at betale private regninger, hvilket så resulterer i et spærret kort, men det er bestemt ikke ensbetydende med, at vi er sløset med økonomien, blot et udtryk for at vi altså indimellem ikke har tid til at gøre det i dagtimerne grundet arbejde. Og flytter vi pengene om aftenen ja så er det desværre for sent netop fordi Alm Brand Bank reagerer så hurtigt.

    #179358
    pppedeForfatter

    Hej Aalborg,

    Overtræk på en konto uagtet tidspunkt – uden for aftale – er sløset efter min mening. Så kan du vende og dreje den uanset hvordan du vil. Det er jeres valg hvordan I håndterer det med jeres bank. Jeg giver bare udtryk for min holdning. Jeg har bestemt heller ikke altid rent mel i posen, men jeg bilder mig ikke andet ind.

    Nu

    #179360
    AnonymForfatter

    Ok, fint du kan mene, hvad du vil – men jeg syntes nu ikke at man skal kalde det dårlig økonomi, blot fordi man ikke når at flytte penge mellem konti’erne inden kl. 16, men måske først kl. 19 om aftenen. Skulle vi afbryde et møde med en kunde og derved måske risikere at miste en indtægt blot for at nå på netbank indenfor bankens åbningstid?

    Det er du formentlig enig I vi ikke skal gøre. Så hellere tage et spærret kort.

    Og angående det med buffer istedet for kassekredit så havde vi netop det. Vi har ikke hør opereret med nogen form for kredit i banken, men kommer så i en situation i december, hvor vi får en uforudset tandlæge regning på 8000 kr, vi flytter til noget størrere og skal bruge nogle penge på dette samtidig med at en kunde er for sent med at betale godt 50.000 kroner. Derudover er der så jul… så vi regner os frem til at vi kommer til at mangle godt 8.000 – 10.000 kroner og spørger så i banken til en kassekredit. Vi forklarer dem, at pengene kan betales igen i januar, men svaret er nej da de ikke vil have noget med selvstændige at gøre mere. Vi løser problemet med et familie lån og vedkommende får sine penge igen en af de første dage i januar.

    Er det sløset økonomi? Nå ja, det er det jo så fordi vi ikke altid har tid til bankforretninger i dagtimerne!

    #179362
    pppedeForfatter

    For det første, så kan alle naturligvis komme i en situation – måske især selvstændige og mindre erhvervsdrivende – hvor der kan ske noget uventet fra måned til måned.

    For det andet, så er det sløset at komme i overtræk (ofte/jævnligt/af-og-til/en-gang-imellem). Overførslen kan laves dagen før, fast hver måned eller noget helt tredje. Er det ikke muligt, så er økonomien meget skrøbelig, og så må man arbejde ud fra det og forsøge at løse kilden til problemet.

    Mit sidste spørgsmål er så bare: Hvis det ikke jeres eget ansvar, hvis er det så? Og er banken ikke i sin fulde ret til at spærre kortet, hvis I går i overtræk?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.