Boliglån,

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87321
    AnonymForfatter

    Den absolut billigste bank at optage en andelsboligkredit i er Agri Egens Sparekasse i Ebeltoft, jfr. Ekstrabladets artikel af g.d. Den næstbilligste er Skandiabanken.

    Den allerdyreste bank at optage en boligkredit er ikke uventet Jyske Bank, hvor en 20 år kredit på 500.000 kr. er 500.000 kr. dyrere over den samlede løbetid. Så hvem kan dog finde på at vælge Jyske som bank? Desværre sætter mange kunder sig ikke ind i sagerne, men mener – blot som personen bag sidstnævnte, at servicen var god o.s.v. Hvem fanden har ikke en god service……og når man oven i købet skal betale så meget ekstra, så burde du vel nok tilbydes mere end god service.

    Og Jyske bank var iflg. undersøgelsen også den dyreste når det gjaldt etableringsgebyrer, hvor de skulle have hel 10.600 kr. for 2 minutter arbejde med lige at taste tallene ind i computeren etc., hvorimod Skanandiabanken ikke tager så meget som en rød øre.

    Nu vil en eller anden jo nok sige, at man kan forhandle om renteni Jyske banken, men hvorfor skal han snydes, som ikke sætter sig godt nok i sagerne?????????? Alle har jo det indtryk at jyder er særdelses fornuftige, når det gælder pengesager, men det er jo nok mere en gammel myte end det er sandheden. Ved at vælge en “rigtig bank" kunne de jo nok tjene mere end ved at spænde trailerne efter bilen og køre til Flensburg for at købe 10 kasser dåsecolaler+et par kasser øl.

    Nå, men det var bare et lille sidespring, men et godt råd til alle kunder i Jyske: Kom væk væk hurigst muligt. Deres prispolitik er usmagelig!!!! Har dog aldrig selv været kunde i banken!!!Men nu er det belyst at det er Danmarks absolut dyreste bank at være kunde i.

    #107538
    AnonymForfatter

    Hvor er det bare typisk at folk tror at dét at lave et lån ‘bare er et par tryk på et par knapper’. Det er det altså IKKE. Der skal laves kreditvurderinger og lægges budgetter og undersøgers nærmere og involveres diverse offentlige institutioner hvis der skal tinglyses og så videre og så videre.
    At der så er forskel på prisen, det er jo fair nok og det skal der være med konkurrencen for øje. Jeg synes ikke det er underligt at Skandiabanken kører uden gebyrer, de tager jo udelukkende kunder de er sikre på der ikke kommer noget tab på og som de kan tjene penge på på lang sigt. Så vidt vides har de dog fortsat røde tal på bundlinien..

    #107556
    AnonymForfatter

    Okay kloge-åge.
    Men da jeg, som har været kunde i danske bank i mange år gik ned for at høre med lån, malede hun fanden på væggen og var 1½ time om at tilbyde mig et lån med variabel rente på 5,75 som hun mente ville stige vildt pga. krig og oliepriser.
    Så gik jeg ned i Jyske Bank som indenfor få minutter tilbød mig en bedre rente samt langt bedre service, da de var fagligt kompetente. Så det kommer vel an på, hvilken rentesats man kan forhandle sig ned på og god service. Så i mine øjne ser jeg ikke at Jyske skulle være dyrere end f.eks. danske bank, men hvad ved jeg, da jeg jo kun er førstegangskøber.

    #107564
    AnonymForfatter

    Problemet med de banker der har den politik, at de kunder der har ordet i deres magt eller forstår at forhandle kan få en bedre rente end andre, mens andre der ikke har de samme evnter, men måske en ligså godt økonomi, som førstnævnte, må betale “kassen" til enten Jyske Bank eller Danske Bank.

    Jeg har for mange år siden haft lån i både Danske bank og Spar Nord Bank, og hver gang renterne faldt, glemte begge banker altid konsekvent at nedsætte renten til den aftalte laveste rentesats.
    Med andre ord prøver disse banker nok at lokke nogen i med en mindre rentesats for så efterhånden at prøve at få den løbende forhøjet uden at kunden er klar over det.

    Det er min erfaring, så du skal hele tiden selv holde øje med om du nu også får den til enhver tid lave aftalte rentesats.

    Som følge heraf foretrækker jeg da også en bank, hvor man ikke skal forhandle om prisen, ligesom det er foretrække en bank, som ikke tager etableringsgebyrer m.v.

    #107566
    MichaelForfatter

    I et frit marked med fri prisdannelse, skal man jo altid selv holde øje med priserne og handle der hvor det er billigst og bedst. Det samme gælder i alle brancher. Den samme vaskemaskine bliver jo solgt til mange forskellige priser til forskellige kunder i Elgiganten, selvom der kun står én pris på skiltet. Præcis det samme gør sig gældende for bankområdet, omend det er noget mere komplekst end andre brancher.

    #107582
    AnonymForfatter

    Ja, det har du ret i Michael, og derfor er det så meget desto vigtigere altid at vælge en bank, som ikke “kører" med forskellige rentesatser fra kunde til kunde, men alene ser på den sikkerhed som kunden kan stille.

    Selv for de kunder hvor alt umiddelbart ser godt kan der pludselig opstå tab, hvis ikke sikkerheden er i orden.

    Personlig har jeg da meget ondt af alle de kunder, som bliver “snydt" fordi de ikke ved eller har lyst til at forhandle deres rentesats med banken. Og hvis alle kunder var prisbevidste, så var “priserne" forlængst sat ned i de store banker.

    #107586
    AnonymForfatter

    I sidste ende er det de frie markedskræfter der fastsætter “prisen på grisen", og i det her tilfælde er det blot et køb og salg af penge.

    Vær kritisk overfor din bankrådgiver(sælger), ka godt ske at personen er noget så sympatisk, men i sidste ende er det for den pågældende forretningen, altså banken og “betaling ved kasse 1" der tæller.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.