intern flytning

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87309
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg skal flytte internt i min andelsboligforening og skal i den sammenhæng betale 1.200.000 for min nye andelslejlighed og forventer at få 700.000 for den gamle.

    Jeg regner med at der vil være tre dage imellem at jeg skal betale de 1.200.000 og få de 500.000, således at jeg efter 3 dage kan betale 700.000 af på et lån til 1.200.000, eller hvordan det nu stykkes sammen.

    Jeg har brug for nogle råd. Min egen bank siger, at jeg skal betale stempelafgift på 1,5%, et gebyr på 3.000 til banken, og at lånet bliver med variabel rente med udgangspunkt i 5,1 %.

    Er det et godt tilbud?

    #107410
    AnonymForfatter

    Hej
    På renten er det et ok tilbud, men der er fortsat billigere banker, især på gebyret.
    Hos Basisbank er den variable rente lige nu 4,75% og oprettelsesgebyret er 1.500 kr. Jeg ved ikke om Skandiabanken ikke også kan gøre det billigere, men som nævnt tidligere, så mener jeg ikke de har rådgivning, så man skal vist være forsigtig med at vælge dem, hvis man ikke selv har helt styr på økonomien.
    Det er korrekt med de 1,5% i stempelafgift til Staten (satans osse) og så husk 1.400 kr. i tinglysning, samt evt. gebyr til din andelsforening.. Det bør stå i overtagelsesaftalen.

    Mvh
    Madsen

    #107440
    AnonymForfatter

    Tak Madsen – kan du hjælpe mig med at forstå, hvad det er for et beløb, der skal beregnes stempelafgift for? Er det de 700.000, de 500.000 eller andelens værdi?

    #107442
    AnonymForfatter

    Hej igen
    Ja, det er det beløb som din bank tager i pant i din andelslejlighed, typisk det der svarer til lånebeløbet. Andelens værdi har som sådan ikke noget med det at gøre. Så hvis du skal låne 700.000 kr. i sidste ende, så er det dét du skal betale stempelafgift af. De 500.000 kr. du får i provenu ved salg af din nuværende lejlighed laves som en ‘mellemfinansieringskredit’ som kun løber i den tid der går mellem du køber den nye lejlighed og får udbetalt provenuet fra din gamle. 🙂

    Du er velkommen til at spørge til du er kommet rundt om det hele, det kan godt være svært at hitte rede i 🙂

    Hilsen
    Madsen

    #107528
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg fik det løst og havde undervejs nogle interessante erfaringer.

    Nogle banker påstår vredt, at stempelafgift til et pantebrev svarende til hele lånebeløbet er lovpligtigt. Andre fortæller, at dette kan vi snakke om.

    Jeg landede på at vælge Roskilde Bank, der har den laveste rente for andelslån, det halve gebyr af konkurrenterne og var tilfredse med sikkerhed i et pantebrev på under det halve af lånebeløbet. Jeg fik en meget fin service og har nu skiftet bank.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.