kan man overtage huset :-(

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • _me and you_Forfatter
    Indlæg
  • #92519
    _me and you_Forfatter

    Hej jeg har fået et problem..

    har en løn på ca. 33000 kr før skat.

    Vi har et hus med et rk f1lån på 1167000 og boliglån på 420000kr.

    giver ca. 8000 til banken for bolig så kommer der faste udgifter. ingen andre lån.

    kan jeg overtager dette hus med den løn ?

    Med venlig hilsen

    #177140
    testForfatter

    desvære er du selv den eneste der kan svar på det spørgsmål. Man kan godt gi dig et svar på det ud fra en tommelfinger regel, men det bedste du kan gøre er at lave et budget. Kan du betale din regninger og leve for resten?

    #177146
    _me and you_Forfatter

    Ja det ville jeg mene, men er lidt i tvivl på mit fradrag. Det er lige nu 4200kr…men det er vel fordi det lige pt er delt i to ikk…..så mit fradrag må være 8400 kr.
    Der udover ved jeg om man bare kan overtaget lånet,, eller banken vil kræve et rådighedsbeløb på 10000 – 12000 om måneden.

    #177156
    pppedeForfatter

    Hmm! Jeg synes den ser lidt tung ud Otto. Du er i hvert fald lige på grænsen. Dine udgifter stiger jo væsentligt ved at bo alene. Udgifter til fjernsyn, internet, bil – for at nævne nogle stykker – skal du selv stå for fremadrettet. Samtidig vokser din gældsfaktor til 3,5 – 4, og det er lige på vippen af, hvad bankerne synes er attraktivt for tiden.

    Som med alt andet afhænger det af en specifik kreditvurdering af dig, og så må du krydse fingre.

    #177162
    OBSForfatter

    Hvor mange personer skal din indkomst dække? Er det kun dig selv eller eventuelt også børn?

    Dit fradrag vil givetvis stige hvis du overtager alle lån men dog ikke med 100% da det også indbefatter personfradrag m.m. For at beregne din skat i tilfælde af du overtager huset kan du gå ind på Skat’s hjemmeside (www.tastselv.toldskat.dk) og indtaste tallene for din indkomst, fradrag m.m. og se hvor stort dit nye fradrag vil blive.

    Men det er stadig lidt svært at sige om du vil kunne klare en overtagelse økonomisk når vi ikke kender dine andre udgifter og øvrige forhold. Ellers må du gå til banken og høre hvad de siger til det.

    #177164
    MichaelForfatter

    Husk at du også overtager ejendomsværdiskatten 100% hvilket skal modregnes i det øgede rentefradrag.

    Personligt tror jeg ikke at banken vil lade dig overtage hus+gæld alene, men det stillestående boligmarked kan faktisk virke den modsatte vej idét huset jo skal sælges hvis banken siger nej.

    #177168
    _me and you_Forfatter

    Ifølge mit regneark, vil jeg ca have 5500 kr om måneden til mad, bensin osv. med det fradrag jeg har nu.
    Jeg regner bestemt med at el og vand vil falde, hvilket jeg ikke har regnet med, da dem jeg bor sammen med bruger al deres tid foran pc 24/7 🙁

    Fremover er der kun mig og hveranden uge min søn.

    Det er noget skidt hvis man bliver nød til at sælge, da priserne er for lave og bolig salget er = o.

    #177172
    AnonymForfatter

    Jeg læser at du/I har et hus på hånden ikke købt og godkendt i banken ? Har du prøvet at give et bud under udbudsprisen ?

    I dagens presse nævnes at 90% af hussalget sker til priser langt under udbud. Hvis sælger er sulten nok, kan køber altid presse prisen. Prøv se i boliga hvad huse sælges til i området og byd noget under 🙂

    #177176
    _me and you_Forfatter

    Jo vi bor pt. sammen, men når man ikke er glad mere når man skal hjem og det ikke er som det har været.
    Så det går ud på evt. at overtage et hus eller hvad gør man ellers/billigst for begge partner.

    #177182
    thsvForfatter

    Det bliver nok i underkanten, men tag en snak med banken om det, der er ingen på dette forum, der kan godkende, at du har gæld på ca. 1,6 million alene.

    #177186
    testForfatter

    Jo bedre forbedret du er jo bedre. Kan du tjene mere ved over arbejde hvis nødvendigt? Er der mere du kan reducere på? Ville eks konen acceptere at kautionerer for lånet? Bare forslag. Held og lykke

    #177188
    testForfatter

    Ps kan du leje noget ud?

    #177202
    AnonymForfatter

    Hej Otto

    5.500 kr./md. her og nu er fint, men du vil være sårbar overfor rentestigninger, når du har et variabelt forrentet realkreditlån og boliglån.

    Jeg synes, at i skal få vurderet huset. Hvis beregningen viser et STORT underskud (+200.000) og det ikke kan betale sig at sælge og banken er enig, så bør i overveje at dele underskuddet imellem jer, så den der bliver tilbage har lidt mindre gæld/udgifter. For at få en mere sikker boligøkonomi ville jeg evt. lægge realkreditlånet om til fast 4% eller et variabelt forrentet realkreditlån med lidt længere løbetid (X5-X10) og så kombinere det med 10 års afdragsfrihed (regner med at i betaler afdrag i dag).

    Man skal som regel have en advokat til at lave papirerne på overdragelsen og både banken og realkreditinstituttet skal godkende overtagelsen.

    #177228
    _me and you_Forfatter

    Kunne det være en fordel hvis jeg lavede lånet om til 10 års afdragsfrit….så kunne det også være at hus priserne var steget i mellem tiden så kunne man måske bruge nogle penge til fornyelse på huset…..
    Kan det passe at 1167000 kun koster 1700 kr om måneden ?

    #177232
    AnonymForfatter

    Ja, 1.700 kr./md. før skat passer meget godt med den lave rente på de 1 årrige variabelt forrentede lån (inkl. bidragssats) og uden afdrag.

    Personligt synes jeg, at det er risikabelt at blande 10 års afdragsfrihed med 1 årrige varriabelt forrentede realkreditlån, medmindre man har en stærk økonomi.

    A) Det varriabelt forrentede realkreditlån beskytter ikke din friværdi, som de fastforrentede, hvor lånet som regel bliver billigere at indfri, når renten stiger.

    B) Du afdrager ikke på realkreditlånet men i teorien kan renten stige ubegrænset. Ikke nogen god blanding og endnu værre hvis huspriserne forsætter med at falde. Så ville jeg i hvert fald bruge noget af besparelsen til at afvikle ekstra på mit boliglån.

    Selv hvis huset stiger i værdi, skal du nok ikke tænke i fornyelse, medmindre du tjener mere eller har fundet dig en ny samlever. Du skal jo stadig kunne betale ydelserne på lånet. Jeg tænkte mere på, at du forhåbentligt på dette tidspunkt kunne få solgt boligen med skindet på næsen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.