2 andelslejligheder

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92277
    AnonymForfatter

    Hej
    Må man eje 2 andelslejligheder i Københavns kommune? Jeg vil gerne købe 2 andelslejligheder i København og have bopælsadresse i den ene og leje den anden ud. Er det muligt?
    Ser frem til at modtage jeres vejledning!

    #173994
    AnonymForfatter

    Det er i orden at eje to andelslejligheder og bo i den ene og udleje den anden, hvis andelsboligforeningen giver tilladelse til udlejning. Det, man ikke må, er selv at bo i begge andelslejligheder.
    Det er vigtig at få tilladelsen til udlejning fra andelsboligforeningen inden købet. Vær opmærksom på, at mange andelseboligforeninger forventer, at beboerne deltager i fælles vedligeholdelse på aftalte datoer og indgår i turnus om trappevask samt have- og gårdarbejde. Tror du, at du kan få din lejer til at overholde denne forpligtelse, eller vil du selv bidrage i begge andelsboligforeninger?

    #174000
    AnonymForfatter

    Hej Tove!
    Tusind tak for dit svar. Den ene andelslejlighed vil jeg udleje til min søster, så hun vil helt sikkert deltage i foreningens arrangementer og pligter.
    Hilsen,
    jessie

    #174002
    HalliHalloForfatter

    Jessie, du kan takke Tove nok så mange gange, men jeg tør næsten garantere at du ikke får lov til at videreudleje en nyindkøbt andelsbolig til din søster eller nogen andre i Københavns Kommune, se venligst reglerne her:

    http://www.ejendomsadministration.nu/udlejning.htm

    Andelsboliger er ikke for spekulanter eller bolighajer.

    Arbejdspligt i andelsboligforeninger har jeg ikke hørt om, kun i enkelte kolonihaveforeninger. Hvis det forekommer, så er det kun i foreninger med 1 opgang eller 3-4 lejemål, hvor man arbejder selv for at holde udgifterne nede.

    #174076
    AnonymForfatter

    Tusind tak for den nyttige information!!!

    #174078
    thsvForfatter

    Det er da ellers helt normalt i mange foreninger.
    De grønne fællesarealer skal jo holdes,og det bruger man gerne 2 dage og aftener på i løbet af året, mere eller mindre tvunget.

    I vores gamle forening var der et mindre gebyr, hvis man ikke deltog, men de ældre fik så opgaver de kunne løse.

    Jeg har skam kendskab til flere foreinger med 40 andele, hvor der er fælles arbejdsdage.
    Og gerne kombineret med en beboerfest bagefter.

    #174116
    HalliHalloForfatter

    Normalt tror jeg ikke det er, men kan forekomme.

    Jeg har boet i flere, store som små, andelsboligforeninger i Valby, Amager, Østerbro samt Glostrup, men har aldrig oplevet at jeg blev sat til at vaske trapper, klippe hæk eller slå græs etc.

    Endvidere kender jeg ret mange mennesker, der dels har boet, dels bor i andelslejligheder, hvor der heller ikke er/var arbejdspligt.

    Det ene sted jeg boede oplevede jeg at genboejendommen, en ejerlighedsforening, havde arbejdspligt i enkelte weekender, med efterfølgende fest og larm (for åbne vinduer) hele natten.

    #174122
    thsvForfatter

    Trappevask er sjældent, men fælles havearbejde og maling af f.eks. kælderlokaler er meget almindeligt. Det hele er jo et spørgsmål om økonomi, hvis havearbejdet skal udføres af professionelle, ja så stiger boligafgiften. Og de fælles arbejdsdage styrker bestemt sammenholdet.

    Vi havde skam 2 arbejdsdage i vores forening i Valby, til stor glæde for dem, der deltog.

    Trappevask og græsslåning klarede viceværten dog, men resten af havearbejdet blev ordnet på arbejdsdagene.

    #174128
    thsvForfatter

    Lån pengene til din søster istedet for, og lad hende selv købe andelen!

    #174266
    AnonymForfatter

    I min forening på nørrebro kan man godt. Der er vist ikke nogen der har gjort det endnu, men iflg. vedtægterne er det tilladt. Kaldes “forældrekøb", men dækker også over køb (og efterfølgende udlejning) til forældre, børn eller søskende. Normalt er der bopælspligt i andelslejligheder, men “forældrekøb" kan altså være undtagelsen

    #174330
    AnonymForfatter

    Tak Salamander! Jeg er glad for du skrev det til mig. Jeg har lige kontaktet en ejendomsmægler og han sagde at vi skulle se på vedtægterne, men nu vil jeg også spørge ham mht reglerne for forældrekøb, tak for det!

    #174368
    AnonymForfatter

    Selv tak. Men vær opmærksom på at forskellige andelsforeninger har forskellige vedtægter og der er måske ikke så mange foreninger der tillader forældrekøb (eller køb til familiemedlemmer). I vores forening er det som sagt muligt, men det ville ikke være tilladt at købe en lejlighed direkte med henblik på udlejning til andre end nærtbeslægtede. Dette for at undgå spekulation i udlejning (man må selvfølgelig gerne fremleje til fremmede, men skal så selv have boet i lejligheden først). Det er nok en god idé at lade en advokat se på de forskellige muligheder. Der findes vist forskellige modeller mht. forældrekøb. Man kan enten købe lejligheden til personen eller man kan låne pengene til personen.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.