Indskydergaranti – hvad med kursen på Euroen….?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92252
    AnonymForfatter

    Kan ske det er eet “dumt" spørgsmål men jeg vover pelsen alligevel:

    Der garanteres idag 100.000 Euro = ca. 745.000 DKK.

    men hvad nu hvis Euroen mod DKK falder til eks. kurs 7,00 kr. og ens bank går konkurs –
    er man så kun sikret de 700.000 kr istedet for de 745.000,-???
    Der kan jo ske meget ude i verden – det har vi jo i frisk erindring.

    I så fald skal man jo også til at tage hensyn til dette udover bankernes tilstand!

    Håber meget jeg ikke har noget at bekymre mig om her men byd ind hvis nogen ved mere
    om dette emne – jeg har aldrig set det kommenteret tidligere…..

    Mvh
    PC

    #173694
    AnonymForfatter

    Danmark fører en fastkurs-politik mod euroen, DKK/EUR kan kun svinge meget lidt , jeg tror det er ca fra 7,43 til 7,47.
    Hvis den danske krone bliver for “stærk" i forhold til euroen, sænker nationalbanken renten, så spekulanterne taber lysten til DKK, og dermed falder kursen igen tilbage. Omvendt ved en “svag" krone.

    Men man kan selvfølgelig tænke sig en situation hvor danmark opgiver fastkurs-politiken.
    Hvad der så sker med indskydergarantien, ved jeg ikke. Men verdensøkonomien vil nok være i en elendig forfatning hvis det sker.
    Så vil mit råd nok være, at dele dit indskud op i 2 portioner, og åbne en konto i en anden bank.

    #173696
    AnonymForfatter

    Helt enig i svaret omkring kursen på euro!

    Husk også at gøre plads til rentegevinsten, når du placerer dine penge.

    #173704
    AnonymForfatter

    Danmark er tilknyttet ERM-II aftalen med et udsvingsbånd over for euroen +/- 2,25 % omkring en centralkurs på 7,46038 kr. pr. euro. Det er således nationalbankens ansvar at holde kursen inden for dette interval. Hvis der opstår pres mod kronen, som nationalbanken ikke kan forsvare, forpligter ECB sig i princippet til at stille ubegrænset likviditet til rådighed for nationalbanken, så spændet på +/- 2,25% kan holdes. Med andre ord bør du ikke binde mere end ca. 729.000 kr. (inklusive renter), hvis du vil gå med livrem og seler.
    Jvf:
    http://www.eu-oplysningen.dk/leksikon/alle/erm/

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.