Månedlige udgifter til hus

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Daniel (2)Forfatter
    Indlæg
  • #92199
    Daniel (2)Forfatter

    Hej, jeg ville høre om der er nogen der ved hvor man kan finde en ca total udgift per måned for at have et hus, jeg har brug for at sammenligne i forhold til hvad vi betaler for at bo til leje.
    Jeg tænker på ejendomsskat,forsikring, kloakering, vedligeholdelse etc., altså alle de faste udgifter der hører til et hus udover afdrag på lån.

    Jeg er selvfølgelig klar over at det varierer hus til hus, men bare for at få en ide.

    #172672
    MichaelForfatter

    Ja, det varierer fra hus til hus. Faktisk så meget at det ikke er muligt at give et fornuftigt svar på dit spørgsmål. Kig på de huse der er til salg i dit område og sammenlign nettoudgiften med din husleje.

    #172676
    thsvForfatter

    Start med at kigge i en salgsopstilling, der er afsat beløb til:
    Ejd.skat
    Forsikring af ejendommen (obligatorisk ved belåning)
    Grundejerforening, evt. fællesudgifter
    Renovation
    Ejd.værdiskat

    Ligeledes er der tit angivet udgifter til vand & varme.
    Vedligeholdelse, el og indboforsikring er dog ikke opgivet.

    http://www.danbolig.dk/pdf/133/A0979/A0979.pdf

    Eksempel fra lokalområdet. Endog udgiften til antenne er med i ydelserne.

    Jeg ville nok afsætte 1.000 kr i budgettet til løbende vedligeholdelse ved køb af sådant et hus. Større renoveringer i bad, køkken, tag eller vinduer ville jeg tage et tillægslån til. Eller spare op via min Boligkøbsprioritet.

    #172686
    Daniel (2)Forfatter

    Tak for oversigten og linksene, jeg er ved at lave en sammenligning i Excel, så jeg har en ide om myten “at leje lejlighed er at smide penge ud" holder, indtil videre har det vist nærmere været, det omvendte hvis man har købt hus inden 2008…

    #172688
    AnonymForfatter

    Hehe… fordi 3 års “analyse" gør jo også emnet særdeles veldokumenteret 🙂

    Hvis du nu kigger på de sidste 10-20 år, så ville jeg mene du kunne komme med et brugbart postulat, men absolut ikke ved 3 år. Huskøb gør man over lang tidshorisont.

    #172690
    thsvForfatter

    Kommer helt an på tidshorisonten.

    Et hus købt i 2006-8 er ihvertfald faldet i værdi siden da.

    Og har selv lavet et teoretisk eksempel med en lejelejlighed og en tilsvarende ejerlejlighed. Man skal eje boligen i 6-7 år før end der er overskud, når købs- og salgsomk. er fratrukket. Og det er under ideelle forudsætninger. Jeg vil nok forvente ret voldsomme fald de kommende år med de fremtidsudsigter vi ser på.

    Hidtil har min prognose gået på ca. samme priser i 2020 som i 2010 med et dyk på 10-15% frem mod 2015 efterfulgt af en stigning. For ejerlejligheder et lidt lavere estimat, men kommer meget an på den korte rente og muligheden for forældrekøb fremover.
    Renten tror jeg på sigt normaliseres omkring 3-4% i F1-rente og 4-5% i lang rente. Måske endda 6% i lang rente i en periode.
    Dagens renteforhøjelse er derfor ingen overraskelse, der kommer flere, indtil rentespændet mellem kort og lang rente er omkring 1,5% igen.

    Huspriserne vil osse på langt sigt følge købekraften i samfundet, altså indkomsten og ikke den falske inflation, som der beregnes, et hus kan købes udfra prisen på mæk og fladskærme.

    #180024
    AnonymForfatter

    Omkring 25000

    #180056
    HalliHalloForfatter

    Tak for dette gode brugbare svar Louisefor jeg vidste ikke at beløbet lige var på 25.000 kr.

    Mange tak!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.