Nordea eller Jyske Bank?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Indlæg
  • #172606
    HJLForfatter

    Først vil jeg sige at jeg udemærket forstår din trang til at dele tingene op. Det gjorde jeg også før, det blev bare så deprimerende med mange små beløb 🙂

    For at forstå dig på de forskellige prioritetskonti Nordea og Danske tilbyder så må du selv læse op på lektien for jeg ved ikke nok om Nordeas og andre har tydeligvis ikke læst op om de nye mulighedder hos Danske Bank.

    Et ved jeg med sikkerhed og det er at tilbage til dengang hvor Danske Bank opfandt produktet som de første da fandtes det kun som en lånemulighed under de 80 % og sådan var det i 3-5 år inden Nordea og Jyske kom på banen med deres totalkonto og så Nordeas prioritet 100 % (som sagt jeg kender ikke Jyske og Nordeas løsninger særlig godt).

    #172608
    HJLForfatter

    Som jo så er det jeg skrev længere oppe 🙂

    #172610
    AnonymForfatter

    Har egentlig læst på lektien og også haft møde med Nordea (og skrevet til dem og DB igen, samt Jyske med nærmere spørgsmål), derfor detu ndrer mig det du siger med Nordea og at realkreditten også kan “nyde godt af" prioriteringskontoen 🙂

    En anden ting, folk ikke rigtig har kommenteret på her er renteforskellene mellem Jyske Bank og så fx Nordea.
    Hos Nordea er det med hus “rimeligt" let at blive Fordel plus, altså 3,3% rente (Siger mybanker).
    Hvor Jyske har hhv. 3-5% med Topprioritet og 5,9-9,7% med Boligkredit.
    Det er da en kæmpe forskel på specielt boligkreditten?

    #172612
    thsvForfatter

    Det må være ÅOP.
    Renten er som sagt 2,85%.
    Du får ikke lånegebyrerne igen, så rentesatsen er vigtig i denne diskussion.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Priser/788972.html
    Boligkreditten ligger nok over 80%, og her er renten jo 5,2% hos Nordea.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Priser/877702.html

    For øvrigt flot at DB langt om længe har et tilsvarende produkt over 80%, så må vi se, om de reelt til samme rente som Nordea, deres interval går jo helt op til næsten 10%.

    Jeg har beskrevet hvordan vi har ialt 4 konti i et tidligere indlæg:
    Selve lånet
    Modkonto, budget og opsparing, samme rente på 2,85%
    og 2 forbrugskonti. pt. uden rente, indestående under 5.000 kr på hver.
    Hvis du har brug for flere konti til opsparing, så vælg JB, hvis de tillader så mange konti med samme vilkår.

    #172648
    HJLForfatter

    Hej igen

    Selvfølgelig har du læst på lektien du er jo “Elite" bruger herinde 😀

    Vedr. forskellene og lighedderne angående renterne så må du jo selv forholde dig til hvilken løsning der dur for dig.

    Hvilke renter du så kan forhandle dig frem til hos DB og Jyske conta Nordeas fordel + afhænger jo af dine talegaver 🙂

    Og hvad der giver dig størst overskud i sidste end ved kun du. Husk på at et par % af et beskedent beløb hist og pist kun bliver til mange penge i det MEGET lange løb. Der skal altså rimeligt store beløb til før et par % batter noget efter skat.

    Et forslag; Du kan jo sige du har forhørt dig på mybanker så får du nok det hele til det halve og i øvrigt ingen særlig service fordi banken til sidst ingen penge tjener på dig.

    Men det kunne da være interesant hvis du forhørte dig hos Danske og Nordea vedr. 2 konti til dit kommende prioritetslån. Du kan jo evt. sige at det er af afgørende betydning for dig ved valg af bank så kan det være de ser anderledes på sagen.

    #172652
    AnonymForfatter

    thsv, kan sagtens være ÅOP. Vidste ikke lige hvad det blev regnet i 🙂
    Tak for links, når jeg kigger på dem, så forstår jeg det som at Nordea Prioritet SDO er et banklån for 80-100% af boligkøbet.
    Og Nordea Prioritet Boligkøb er både 0-80% realkreditlån OG 10-15% boliglån/banklån.

    Vil gerne finde ud af om modregningskontoen tæller for både banklån og realkredit. Læser viudere, men så fortsætter det med at tale generelt om Nordea Prioritet og ikke konkret om, hvorfor realkreditten også er med i dette modregningsprincip.

    Er det kun lånet af de 80-95% af boligkøbet, som modregnes ved Nordea Prioritet Boligkøb? Hvis I ikke ved det, må jeg lige maile dem.

    “Et forslag; Du kan jo sige du har forhørt dig på mybanker så får du nok det hele til det halve og i øvrigt ingen særlig service fordi banken til sidst ingen penge tjener på dig."

    Det lyder som en lidt blandet fornemmelse 🙂 Du tænker det vil give en bedre pris, men også at jeg vil miste servicen fra deres side? Man gider jo ikke have en kold bnak, bare fordi man ikke vil betale overpris 🙂

    #172654
    HJLForfatter

    Tja jeg ved bare at din kommende bankrådgiver vil blive træt af dig hvis du kun fokusere på renten. Banken kan godt lide glade kunder og især hvis du er glad for alle de tilbud banken kommer med 🙂 og især hvis du rent faktisk også tager imod nogle af de tilbud banken kommer med. Omvendt er der så meget fokus på renter og gebyrer i disse dage så de er nok vandt til det efterhånden.

    De fleste banker inddeler jo sine kunder alt efter hvor meget de tjener på dem, men ligegyldigt hvad hvis du har bolig og lidt af de andre produkter så burde du alt andet lige ende med at blive en af de kunder banken holder lidt ekstra øje med. Hvis du så bare roser banken og kommer med lidt købssignaler på de andre produkter så skal du såmænd nok opleve masser af smil og god service. 😀

    #172656
    AnonymForfatter

    Hehe, jeg frygter lidt at det er den holdning, man vil møde.
    For jeg vil aldrig komme til at tilbyde banker at betale mere, end jeg behøver. Ligesom jeg tvivler på, de vil kaste tilfældige pengesække efter mig.

    Det er for os begge en forretning.
    Det jeg kan tilbyde er en god økonomi (trods lav indtægt, men stabil og med overblik) og en lav risiko for svigt. Renten er jo til for, at jo mere satset lånet er, jo højere rente (som man ser med diverse hurtiglån).

    Så sikre, lave indtægter må være det, jeg kan tilbyde 🙂 Er det ikke nok, er det bare synd…

    #172658
    thsvForfatter

    Du ævler.
    SDO-lånet er 0-max. 80%, skal være 1. prioritet. Altså i realkredit delen.
    Boligkøb er over de 80% og evt. op til 105% incl. lån til renovering/istandsættelse.
    Sidstnævnte kan let ligge efter et kreditforeningslån, som dog skal være i Nordea Kredit.

    Der er ikke modregning for realkreditlånet, kun banklånet.
    Men der kan jo foretages et ekstraordinært afdrag, hvis opsparingen bliver så stor.

    #172660
    thsvForfatter

    Typisk finansiering af hus til 2,5 millioner
    2 mill. som realkreditlån efter eget valg, f.eks. F1 eller 4% 30 år.
    400-600.000 kr som Nordea Noligkøbsprioritet.
    Kun banklånet giver modregning på tilknyttet modkonto.
    Men kan være fra 80% og op til over købsprisen, så den skarpe grænse på 95% du sætter, forvirrer kun.
    Det kan jo let være at man skal bruge 200.000 kr til istandsættelse ved indflytning.
    Og så rækker 150.000 kr til udbetaling og købsomk. ikke særligt langt.

    Og læg mærke til at hvis I overtager et hus med 2,4 mill. i i belåning, sparer I faktisk 36.000 i tinglysningsafgift i forhold til nybyggeri eller et gældsfrit hus, da 1,5% stemplet jo kan overføres.

    #172662
    AnonymForfatter

    Jeg citerer blot Nordea:

    “En traditionel bolighandel finansieres med et realkreditlån på 80% af købesummen og et boliglån/sælgerpantebrev på 10-15%."
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%C3%B8b+af+bolig/Mere+fakta/876522.html

    Det tolker jeg som et 80-95% banklån, det sidste. Kan have misforstået det 🙂
    Tak for informationen ang. modregning kun var for banklån, mente det også men det lød ikke sådan på hjemmesiden, så blev i tvivl.

    Du har ret i, at det er med at tænke på startudgifter og evt. renovering også. Ligesom da vi skulle have bil, gik fra max budget på 150.000 til 180.000 og da den så skulle købes, var der jo lige penge til maling, vinterdæk, forsikring osv osv og så var den pludselig på 200.000 🙂

    #172664
    AnonymForfatter

    JEg kontaktede Nordea ang. muligheden for at dele det op i to konti, så man ikke var nødt til at kaste budget og opsparing sammen. Svaret var:

    “Hej Jamie

    Forstår godt dit “problem" – har selv været ansat i Jyske Bank.

    Men, men – du kan ikke få 2 konti via Prioriteten – desværre. Så enten eller…."

    Det kan jo stadig godt være, der er nogle der kan forhandle sig til det, men her lyder det som om det ikke er en mulighed. Regnede på det, og det er jo opsparingen der står mest på. Budgetten pt står på max 15.000 og kommer med hus måske op på 20.000, men det er ikke mere end 3-400 sparet om året.
    Det er naturligvis stadig noget, men formentlig ikke ift. efter lavere rente nordea kan tilbyde.

    Afventer svar fra DAnske Bank også.

    #172666
    thsvForfatter

    “Nordea Prioritet SDO er for dig, der har en friværdi i din helårsbolig eller dit fritidshus. En friværdi, der er inden for 80% af helårsboligens værdi"

    Du ævler stadigvæk, SDO-lånet har skrevet ovenstående allerførst på mit link:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/Køb+af+bolig/Nordea+Prioritet+SDO/79812.html

    En smule længere nede i dit link:
    “Det ændrer vi med Nordea Prioritet, Boligkøb. Det nye lån lægges oven på et realkreditlån i Nordea Kredit, og tilsammen dækker de to lån alle udgifter – også kontantbehov."

    Boligkøbsprioriteten ligger over de 80%.
    Sandsynligvis er fordelen ved de månedlige betalinger hos RD større end Nordeas fordel, men ellers kan du som boligejer let opleve meget voldsomme opsparinger til f.eks. ejd.skat, som let kan være 15.000 kr 2 gange årligt og til terminerne, der på 2 millioner jo er ca. 35.000 kr hver 3. måned, for 5% 30 år med afdrag, og incl. adm.bidrag.
    Der kan altså let stå over 50.000 kr på budgetkontoen i nogle måneder, og husk at al opsparing ligeledes honores med de 5,2%, når blot det står på modkontoen.

    #172756
    AnonymForfatter

    Ville ikke oprette et nyt topic bare for dette spørgsmål, så spørger her…

    Hvordan finder jeg bedst ud af, hvilken rente jeg formentlig kan få på huslån ved fx Danske Bank og Jyske Bank, som opgiver deres Mybanker ÅOP på Boligkassekredit i en bred procentrække?

    Er der nogle nogenlunde “krav" eller sammenligningsmuligheder med andre? Det er jo meget afgørende, om nan får 9% eller 5% fx.

    #172758
    HJLForfatter

    Ved at spørge i banken…

    Hvad mener du med det?

    Ps. har forhøt mig i DB 2 konti til prioritetslånet er praktisk talt en umulighed, det findes men det praksiseres IKKE. 🙁 så der er de åbenbart = Nordea.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.