Lån af forældre til boligkøb

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92149
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg har med stor tilfredshed fulgt med i debatten her på siden de sidste par dage og lært en masse indenfor et ellers uoverskueligt område, som jeg ingen tidligere erfaring har med. Jeg har dog et enkelt spørgsmål som jeg håber i kan svare mig på.

    Vi er et ungt par, som begge kun har været lejere og nu ønsker at købe en andel eller en ejerlejlighed i forbindelse med samflytning.

    Vi har en fornuftig økonomi og indtjening, så det er fint muligt for os at få et andels- eller realkredit lån til det vi ønsker. Vi har dog muligvis mulighed for at låne en del af beløbet af vores forældre, det ville i så fald ville være rentefrit og naturligvis at foretrække frem for en rente på 5-6 %.

    Planen er, at vi låner f.eks. 200.000 kr. af vores forældre, som vi så ville afdrage på som det passede os over en periode på 10 år eller lignende. Dermed ville vi kun skulle låne og betale rente af 7-800.000 i stedet for 1 million til f.eks. en andel hos banken.

    Jeg hat fundet følgende link fra 2009, som forklarer at det vi har i tankerne burde være ganske lovligt. Men før vi evt. fører det ud i livet, ville jeg gerne sikre mig at det stadig er tilfældet og at reglerne ikke siden af blevet ændret, da vi naturligvis ikke er interesserede i at få et smæk fra skattevæsenet på et tidspunkt.

    Håber at i kan hjælpe med at besvare dette, forhåbentligt, simple spørgsmål 🙂

    http://www.dinepenge.dk/skat/ingen-graense-skattefrie-gaver-til-boern

    Mvh.

    #171696
    AnonymForfatter

    Jeg vil hellere have at I læser SKAT’s udmærkede vejledning på SKAT.dk

    Gaver
    Fold hele indholdsfortegnelsen ud
    Gaver

    Hvad er en gave?

    Hvornår skal du betale skat og afgift?

    Sådan anmelder du en afgiftspligtig gave og betaler afgiften

    Her står du: Borger > Vejledninger > Gaver > Hvornår skal du betale skat og afgift?
    Gaveafgift og beløbsgrænser
    Version: Gaver (Gældende fra den 11. februar 2011)

    #171710
    AnonymForfatter

    Tak, det har jeg dog allerede læst.

    Men vores idé handler netop ikke om en gave, men om et lån.

    Mit spørgsmål er sådan set blot, om det er lovligt for vores forældre (eller andre) at give os et rentefrit lån som vi betaler tilbage indenfor en aftalt periode? Og om der er i så fald er grænser for maksimumbeløb eller lignende.

    #171712
    AnonymForfatter

    Fuldt lovligt.

    Skal laves som et anfordringslån, idet I ønsker at lånet skal være rentefrit.

    Anfordringslånet betyder at lånet kan kræves indfriet af den/dem som har ydet lånet.

    #171714
    AnonymForfatter

    Tak for svaret 🙂

    Med søgeordet “anfordringslån", fandt jeg følgende, som beskriver netop hvad jeg søgte.

    Kan anbefale andre der går i samme tanker som os, at læse her: http://www.minadvokat.dk/gave/#rentefri

    #171716
    AnonymForfatter

    Husk desuden at der ikke skal indskrives noget om at lånet afvikles med 58.700,- om året (pr. forældre), da lånet så bliver betragtet som en stor gave.

    Men af det du skriver, så lyder det til at I vil betale det hele tilbage, så der skulle ikke være nogle problemer. 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.