Hvilket realkreditselskab?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91757
    AnonymForfatter

    Vi er i gang med boligjagt og håber på at snart kunne komme til at købe vores første hus. Men er meget forvirret over financeringsmulighederne. Vi har den fordel at vi har i forvejen en del opsparing så vi formentlig vil kunne undgå en stor del eller måske hele boliglån hos banken, og kun optage realkreditlån.
    Har læst på nettet, at der er en del forskel på priserne fra forskellige realkreditselskaber, så det er værd at at undersøge hvad det koster. Men: må man godt optage realkreditlån i et andet selskab end den, ens egen bank er tilknyttet? f.eks. vi har Danske Bank, så de vil selvfølgelig have, at vi låner hos Realkredit. Men vi har selv tænkt Nykredit. Kan vi vælge dem uden at skal skifte bank?

    #166510
    AnonymForfatter

    Ja I bestemmer naturligvis selv valg af realkreditinstitut – men husk at gøre jeres bankrådgiver opmærksom på det.

    Men hvorfor lige netop vælge Nykredit? Realkredit Danmark er billigere på adm.bidraget.

    #166512
    testForfatter

    sidste jeg undersøgte det for år tilbage var RD billigere især med deres 12 terminslån

    #166538
    AnonymForfatter

    Tak for svaret!

    Det fremgår af prissammenligning på Mybanker.dk, at på et realkreditlån på 1,800,000, har Nykredit lavere bidragssats (0,425%) og dermed årlig bidrag på 8,917 kr., hvorimod RDs bidragssats er 0,524% og årlig bidrag 9,376. Derfor har vi tænkt at høre Nykredit. Nu er vi total grøn på området, derfor ved vi heller ikke, om det præcis er dér, man skal kigge på, når man skal vælger realkreditinstituter? Men et eller andet må vi jo begynde :o)

    #166540
    AnonymForfatter

    Undskyld et dumt spørgsmål: hvad er 12 terminslån?

    Som du jo nok kunne se vi er nybegyndere :o)

    #166542
    thsvForfatter

    Det lån eksistere ikke, lånet er med 4 årlige terminer, men månedsvis betaling, hvorved RD yder rabat på adm.bidraget.
    Nykredits adm.bidrag ved 2,3 mill. og 1,8 mill. er iøvrigt 4,95% (oog ikke 4,25%).

    Ved fuld belåning som I ønsker er Nykredit ganske rigtigt marginalt billigere end RD, men forskellen er yderst marginal, husk osse at checke de samlede gebyrer ved hvert lån og evt. kurser på samme obl.: f.eks. 4% 2041, som er 4% 30 år.

    #166544
    thsvForfatter

    Ikke ved 80% belåning!

    Og det er ikke et 12 terminslån, der er 4 årlige terminer, og månedlig betaling, hvilket udløser en pæn rabat på adm.bidraget, men over ca. 70% belåning er Nykredit dog billigst.

    #166570
    testForfatter

    Vel hvis man checker hvad termin betyder er det vist ret klart at et lån der forfalder månedsvis kan kaldes et 12 termins lån.sku nok ha skrevet at det er adskillige år side jeg checkede rds pris

    #166572
    MichaelForfatter

    Jeg opfatter mig selv som ganske prisbevidst, men lige præcis bidrag og realkredit er ét af de områder jeg slet ikke gider shoppe rundt for. Dit eksempel giver en besparelse på 26 kr. om måneden og sammenholdt med hvad du ellers skal bruge på at bo er de 26 kr. inderligt ligegyldige. Noget andet er, at har man først valg selskab så hænger man reelt på selskabet resten af lånets levetid, da omkostningerne ved at flytte er uforholdsmæssigt høje. Hæver Nykredit bidragssatserne om et års tid er man jo lige vidt. Bemærk at Nykredit faktisk ville have sat bidragssatserne op pr. 1/7 (tror jeg det var), men det fik de ikke lov til af Konkurrencerådet:

    http://www.konkurrencestyrelsen.dk/index.php?id=29346

    Men ok, man er jo heldigvis frit stillet for at shoppe rundt, men 26 kr. ud af måske 12-14.000 i månedlige boligudgifter kan ret beset være fløjtende ligegyldigt.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.