Vores muligheder for bolig og lån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91611
    AnonymForfatter

    Hej 

    Min kæreste og jeg overvejer huskøb, og vil gerne høre om vores tanker er realistiske, før vi gør mere ud af det.
    Lige nu ejer vi et hus i Nordjylland med en vurdering på ca 400.000. Det er købt kontant.
    Vi har kig på et hus i Storkøbenhavn, til en vurdering på 2.000.000, men som står til salg pt. til 2.500.000.

    Vi har en opsparing på ca 400.000, samt ca 100.000 vi ønsker at gemme til flytning og småting og forbrug.

    Min kæreste er studerende, og får praktikløn på ca 13.000 før skat, de næste 2-3 år.
    Jeg er nyuddannet civilingeniør. Jeg arbejder pt. projektansat frem til nytår, og skal derefter finde nyt job. Jeg har et par jobtilbud på hånden, hvor lønnen skønnes at blive ca 25.000. Jeg forventer kraftigt en højere løn senere i livet. Worstcase er at jeg kun har dagpenge i en periode, på ca 12.000 pr måned. 

    Vi har ingen gæld eller lån.
    Vi er vant til at leve på SU, så vores forbrug er lavt.
    Vi har planlagt at lave fælles økonomi hvis det er smartest.

    Jeg tænker det måske er smartest med et lån med lavt afdrag de første 5 år f.eks., og så et højere afdrag derefter. Måske en samlet løbetid på ca 20-25 år.

    Er det realistisk og fornuftigt og købe et hus i den prisklasse i vores situation?

    Hvis ikke, hvorfor ikke?
    Hvis det er, hvilke typer lån bør vi så kigge på? Og er det noget I kan hjælpe os med?

    MVH Dennis 

    #163906
    thsvForfatter

    Altså sælg huset i Nordjylland, og køb i Storkøbenhavn?!
    Du nævner vurdering, hvis det er den off. vurdering kan du ikke bruge den til noget.

    Åbenlyst, at I skal finansiere et evt. boligkøb med 4% OA, afdragsfrit i op til 10 år, og en kendt ydelse i 30 år ialt.