Vores muligheder for bolig og lån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91611
    AnonymForfatter

    Hej 

    Min kæreste og jeg overvejer huskøb, og vil gerne høre om vores tanker er realistiske, før vi gør mere ud af det.
    Lige nu ejer vi et hus i Nordjylland med en vurdering på ca 400.000. Det er købt kontant.
    Vi har kig på et hus i Storkøbenhavn, til en vurdering på 2.000.000, men som står til salg pt. til 2.500.000.

    Vi har en opsparing på ca 400.000, samt ca 100.000 vi ønsker at gemme til flytning og småting og forbrug.

    Min kæreste er studerende, og får praktikløn på ca 13.000 før skat, de næste 2-3 år.
    Jeg er nyuddannet civilingeniør. Jeg arbejder pt. projektansat frem til nytår, og skal derefter finde nyt job. Jeg har et par jobtilbud på hånden, hvor lønnen skønnes at blive ca 25.000. Jeg forventer kraftigt en højere løn senere i livet. Worstcase er at jeg kun har dagpenge i en periode, på ca 12.000 pr måned. 

    Vi har ingen gæld eller lån.
    Vi er vant til at leve på SU, så vores forbrug er lavt.
    Vi har planlagt at lave fælles økonomi hvis det er smartest.

    Jeg tænker det måske er smartest med et lån med lavt afdrag de første 5 år f.eks., og så et højere afdrag derefter. Måske en samlet løbetid på ca 20-25 år.

    Er det realistisk og fornuftigt og købe et hus i den prisklasse i vores situation?

    Hvis ikke, hvorfor ikke?
    Hvis det er, hvilke typer lån bør vi så kigge på? Og er det noget I kan hjælpe os med?

    MVH Dennis 

    #163906
    thsvForfatter

    Altså sælg huset i Nordjylland, og køb i Storkøbenhavn?!
    Du nævner vurdering, hvis det er den off. vurdering kan du ikke bruge den til noget.

    Åbenlyst, at I skal finansiere et evt. boligkøb med 4% OA, afdragsfrit i op til 10 år, og en kendt ydelse i 30 år ialt.
    Men 38.000 kr i brutoløn lyder i underkanten til et hus til 2,5 millioner, selv om I har de 20 %, I skal nok ned omkring de 2 millioner i købspris for at kunne klare økonomien under kærestens studier.
    Jeg ville nærmere gå efter en lejlighed (måske en andel) eller et rækkehus med den økonomi skal man bo i hovedstadsområdet.
    Eller vente med køb til du har fået fast arbejde og en god indtægt.

    #163908
    MichaelForfatter

    Med én “måske"-indtægt på 25K og en studerende er det ganske umuligt at købe i den prisklasse. I har en fin opsparing og ingen gæld, så hold fast i det indtil I begge har en fast indkomst i form af arbejde. Så vil I ikke have nogen problemer med at finde et fornuftigt hus og måske endda i prisklassen omkring 3 mio.

    #163920
    AnonymForfatter

    Hej Dennis.

    Jeg er mere optimistisk, med hensyn af købet af bolig i kbh, og ud fra de tal du oplyser. I sidste ende skal der selvfølgelig udarbejdes beregninger fra bank, men hvis vi lige tager de oplysninger du giver, syntes jeg ikke det ser skræmmende ud.

    Nuværende værdier:
    Bolig i Nordjylland til tkr. 400, og opsparing på tkr. 500. Altså i alt tkr. 900… Noget skal bruges til ejendomdsmælger mv, og noget til flytningen, og til sidst finansieringsomk. ved køb af den nye bolig. Så lad os sige i har tkr. 700 at smide i den nye ejendom. Ved køb til tkr. 2.500, og egen betaling på tkr. 700, vil i få et kreditforeningslån på tkr. 1.800,-. For nemhedens skyld, lad os så sige, i skal betale 5% i rente, og tager afdragsfrihed, mens din kæreste læser. 5% i rente, vil give en årlig udgift på tkr. 90 før skat og omkring tkr. 60 efter skat. Altså tkr. 5 hver måned i rente.
    Derudover kommer der de andre udgifter som der er forbundet med bolig, men dem har i vel også nu, i jeres ejendom i Nordjylland. Så det burde ikke ændre det store.

    En anden god ting, er jeres store egen betaling. Har i vist i kan leve for et lille rådighedsbeløb (Idag har i en stor opsparing), og i har evnet at spare op, ser bankerne meget positivt på dette. Plus i skal IKKE låne i banken til boligen, hvorfor de rent risiko mæssigt ikke har noget i klemme. Skulle økonomien så blive klemt, har i stadig (Medmindre der sker yderligere prisfald) en friværdi, hvorfor der er muligheder for at hjælpe jer, i en kortere periode, såfremt i oplever midlertidigt nedgang i indtægt.

    I mine øjne er det langt fra urealistisk, men der skal som sagt en udregning til, med præcis jeres tal.

    mvh
    Bonkfish

    #163922
    AnonymForfatter

    Det et en pæn stor udbetaling I kan lægge ja, men det kan nu alligevel godt blive problematisk med at skulle låne de resterende 1,8.

    Som tommelfinger regel kan man låne 3 gange årsindkomsten og hvis I har henholdvis 25.000 og 13.000 brutto per måned giver det 456.000 x 3 = 1,368.000 plus opsparing på 900.000 = 2,268.000. Det kan godt tænkes at banken ikke vil gå over det beløb selvom der selvfølgelig er undtagelser. Men en bolig til 2 millioner fremfor 2,5 er nok mere realistisk.

    Disse beløb forudsætter også at du er i fast arbejde og har de 25.000 hvilket ikke er tilfældet lige nu samt at I sælger huset til 400.000. Du skriver ikke om det allerede er sat til salg, men I får ikke lov at købe før det er solgt og du har dit faste arbejde.

    Hvis i ikke kan købe den bolig i gerne vil bo i de næste 10 år så ville jeg i jeres tilfælde tage en lejebolig i København, fortsætte med at spare op og når i så begge har fast arbejde købe et hus til omkring 3 millioner.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.