hvad gør jeg med pensionen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • asger45Forfatter
    Indlæg
  • #91536
    asger45Forfatter

    Jeg er ikke ret godt inde i det, så håber nogen kan fortælle mig hvad jeg skal stille op.
    Jeg er begyndt og læse, og skal læse de næste 3-4 år, og er pt på su.
    Nu er jeg pludselig kommet i tanke om hvad der nu sker med min pension (arbejdsgiver pension)
    nu hvor jeg har sagt mit job op for at læse. Jeg kommer jo ikke til at indbetale noget de næste par år
    og hvad sker der så ? æder beløbet bare sig selv op?
    I må undskylde at jeg er noget uvidende omkring emnet, hvorfor jeg netop
    smider spørgsmålet op her.. I plejer at være ret kompetente herinde 😉

    #162308
    AnonymForfatter

    De gange jeg har skiftet job, er der kommet henvendelse fra pensionsselskabet, hvor de spørger hvad man ønsker der skal ske.
    Enten kan du vælge selv at fortsætte indbetalingerne, eller også skal ordningen stilles i bero.
    Hvis den stilles i bero, kan det være du skal tage stilling til hvilke evt forsikringsdækninger der skal fortsætte eller stoppes.
    Det kan også være du skal tage stilling til hvordan dit indestående skal placeres, her tænker jeg på hvilken type investering du foretrækker.
    Om den æder sig selv op afhænger nok af hvor stort depotet er, og hvor høje omkostninger der er. Ligeledes hvor godt depotet forrentes.
    Der er jo også muligheden for, at du vælger at hæve hele beløbet. Det udløser 60% beskatning.

    #162310
    AnonymForfatter

    har et spørgsmål
    hvad vis man ikke kan hæve beløbet??
    har en pensions ordning i pfa ,indtil jeg mistet mit job
    nu kan jeg ikke indbetale på den. og de siger jeg ikke kan flytte den eller hæve den
    fordi der er lavet en aftale med arbejdersgivern

    hilsen brian

    #162312
    AnonymForfatter

    Ja undskyld Brian, men hvis du ikke kan hæve depotet, så må du jo vente på at blive pensionist.
    Jeg er ikke klar over om PFA kan holde på dine penge, og hvilke aftaler de har indgået med arbejdsgiver. Men det lyder umiddelbart underligt at du ikke skulle kunne flytte din pension, mod et gebyr naturligvis.
    Prøv evt at spørge dem hvilke aftaler der forhindrer dette.
    Ja, jeg ved godt at de nok giver dig en sludder for en sladder, men hvis du er utilfreds med deres svar, kan du nok få din bankrådgiver til at forklare dig dine muligheder, evt under dække af at du gerne vil flytte pensionen over til banken.
    Ellers er der kun professionel rådgivning tilbage.

    #162314
    AnonymForfatter

    ja de er ikke til af stikke i ,det er det de sigger i en mail :((

    Tak for din henvendelse. Ordningen du har haft hos os er en arbejdsmarkedspension. En arbejdsmarkedspension er underlagt de regler der er, i den overenskomst du har været ansat under. En overenskomst er også med til at fortælle hvad der f.eks. skal være minimumsløn og kan ikke fraviges. Den overenskomst du har været ansat under åbner ikke op for tilbagekøb af din ordning eller flytning også selvom du er fratrådt. Vi kan derfor ikke tilbyde dig at få din ordning udbetalt, før du går på pension.

    Med venlig hilsen

    PFA Pension
    Sundkrogsgade 4
    2100 København Ø

    #162316
    AnonymForfatter

    har lige snakket med mit gamle arbejde..de vil gerne skrive under på af de ophæver
    klaosulen .så den kan flyttes/hæves .

    brian

    #162320
    ForbrugerenForfatter

    Det nytter ikke noget. Det er din fagforening og din arbejdsgivers arbejdsgiverforening, der skal give tilladelsen. Sandsynligheden for at dette ske er stort set 0. Du bør dog kunne få flyttet din pensionsordning til et andet pensionsselskab som har arbejdsmarkedspensioner, men det kræver, at du har fået job og pensionsordning inden for det område, som det selskab dækker. Du skal dog være opmærksom på, at ordningen bliver flyttet med en klausul om, at du ikke kan hæve pensionen i utide, så du kan ikke via den omvej komme til at hæve den i utide. Den eneste mulighed er, at du flytte til udlandet med permanent ophold, dvs. du skal opsige lejlighed, hvis du lejer en, eller sælge dit hus og melde flytning til udlandet og så vidt jeg husker, skal du også skifte statsborgerskab, så kan du hæve den i utide, men der skal stadigvæk betales 60 % afgift til den danske stat og måske skat til den udenlandske, du er flyttet til. Da det er en afgift, kan den ikke modregnes i den udenlandske skat i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst.

    Du kan under ingen omstændigheder få flyttet din arbejdsmarkedspensionsordning til en bank.

    #162322
    AnonymForfatter

    Ikke helt rigtigt, banken skal kunne oprette holde klausulen for at man kan flytte den. Dog kan der være livrente på pensionen, som banken ikke kan modtage. Men det kan lade sig gøre.

    Brain, du læse mere om dine muligheder her:
    https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/typer-af-pension/Sider/arbejdsmarkedspensioner.aspx?

    #162324
    testForfatter

    asger der er jo nok ikke så mange valg at fortsætte opsparingen mens du læser er vel næppe en option. det betyder så at din pension konverterres til en såkaldt fripolice altså et depot der udbetales den dag du går på pension

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.