For mange penge overført fra udlandet

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91303
    AnonymForfatter

    Hej,

    Lad os antage, at man 10.000kr stående i en bank i Schweiz.
    En dag beder man den schweiziske bank om at lukke éns konto og overføre pengene til éns konto i Danmark.

    Lad os antage, at den schweiziske bank, i stedet for 10.000kr, kommer til at sende 50.000kr.

    Kommer man i lovmæssige problemer, hvis man bare holder min mund og bruger pengene?

    #158582
    AnonymForfatter

    Ja

    Om ikke af bank/skattemæssig årsager så af moralske, på et tidspunkt finder banken/skatten alligevel ud af det.

    Jeg kan fortælle, at da min svoger døde (det var mig, der stod for boets afvikling)Sendte banken hele hans kapitalpesion uden skattetræk – og ja, det var fristende – meeen på et eller andet tidspunkt bliver man alligevel fundet, og er det så dét værd?

    Den stakkels bankassisent, der havde lavet fejlen, var mere end lykkelig over, jeg reagerede – men tror I banken sagde tak?
    Nej, den reagerede som om det var mig, der var forbryderen – jeg fik dem så på bedre tanker, hvordan vil jeg IKKE afsløre, men det virkede

    #158586
    AnonymForfatter

    Ja, nu da du nævner skattefar…

    Hvis nu de 50.000kr blev returneret til banken i Schweiz, vil skattefar så ikke alligevel have del i de penge?

    Man kan da pluselig komme til at betale skat af 50.000kr, som man aldrig har haft (bortset fra, at de stod på kontoen i et par dage)?

    #158588
    AnonymForfatter

    Igen et hypotetisk spm. HVEM tror du kan åbne en bankkonto i Schweiz ?

    Det kan Stephen Kinnock, men har arbejder og bor der også de fleste af ugens dage 😉

    #158590
    AnonymForfatter

    Du skal selvfølgelig kun betale skat af dine renteindtægter, færdig slut.

    Jeg 200% sikker, men du kan da også lige dobbeltchecke det ved at ringe til det kære skattevæsen.

    #158592
    AnonymForfatter

    OK, tak.

    Nu mangler jeg bare at vide, om det er ulovligt at ‘glemme’ at informere banken om, at de har sendt for mange penge. 🙂

    #158598
    ForbrugerenForfatter

    Det kommer an på om du er i god eller ond tro. Her er du helt klar i ond tro, hvis du beholder pengene, fordi du ved, at de ikke er dine. Hvis banken opdager, at de har overført for meget, så vil de bede dig, om at føre pengene tilbage. Nægter du det, så kan de indgive politianmeldelse mod dig. De kan til gengæld ikke få din bank til, at føre pengene tilbage uden din tilladelse.

    #158608
    testForfatter

    du har ingen speciel pligt til at oplyse banken om den fejl de har lavet men de vil naturligvis på et tidspunkt kræve pegende retur fra dig.

    #158618
    AnonymForfatter

    Og hvis de ikke gør? 🙂

    #158624
    madsvForfatter

    Måske nogle af juraeksperterne her kan bekræfte det.

    Så vidt jeg husker fra erhvervsret, så er det ulovligt at beholde penge som ikke er ens egen lige meget hvad. Det er vel også meget logisk, om banken siger noget eller ej, gør det ikke mere eller mindre ulovligt. Hvis det ikke bliver opdaget, og det bliver det helt sikkert, så bliver man måske ikke straffet, men det er jo stadig ulovligt. Hvis en person stjæler en ting, så har han stadig begået tyveri selvom at det ikke er opdaget endnu. Beholder man penge fra evt en bank som ikke er ens egen så er det ulovlig omgang med hittegods.

    Straffeloven §277 For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

    Så det er efter min opfattelse ulovligt.

    #158630
    AnonymForfatter

    Jep, det er et spørgsmål om god elelr ond tro. Og man kan ikke påberåbe sig god tro, hvis der helt uventet pludselig står et større beløb på ens konto. 😉

    #158636
    testForfatter

    som jeg husker min erhvervs jura mener jeg ikke at det at undlade at gøre opmærksom på en sådan fejl i sig selv ville være strafbart.

    men det blive ikke til “ens penge" uanset om banken opdager fejlen eller ej. Banken vil til en hvertvivl kunne gære krav på at få pegende igen med den undtagelse at man virkelig kunne påvise at man troede det var ens penge og allerede havde drukket dem op. Investere man dem f.eks. der i mod har banken krav på at få dem retur. Denne lille sidste detajle med at drikke dem op husker jeg relativt tydeligt fra erhvervsret. så skål

    men hvis du beder om min mening er det total usandsynligt at banken ikke opdager fejlen.

    #158646
    AnonymForfatter

    Hvad hvis man bare holder mund, og lader beløbet stå i – lad os sige – et års tid.
    Og man stadig ikke hører noget fra banken after et helt år….
    Kan man så formode, at de aldrig opdager fejlen, og bare bruge [drikke] løs? 🙂

    #158648
    AnonymForfatter

    Det er jo et spørgsmål om man vil tage chancen. Men jeg kan ikke forestille mig, at bankens revision ikke opdager det.

    #158986
    AnonymForfatter

    Jeg husker en historie om en studerende som fik overført et kæmpe beløb til sin konto pga. en fejl i banken. Det var rigtige mange millioner. Jeg husker det som om han ville blive i SU fordi at renteindtægten ville være for stort i forhold til hvad man må tjene ved siden af SUen.

    Pointen var, at eftersom det var hans egen bank, så kunne de blot tilbage fører pengene med en dato fra den dag de lavede fejlen. Derfor skulle han havde flyttet pengene til en anden bank, og lade dem stå på den konto uden at røre dem. Der med vil han havde opbevaret pengene forsvarligt indtil banken henvendte sig pga. deres fejl. Når han så flyttede pengene tilbage fra den ‘midlertidige bank’ til sin egen, så kunne han beholde renteindtægten.

    Hvis jeg fik 10 mil ind på min konto, ville jeg lade dem stå. Tænk hvis det var en gave!!! Men jeg ville nok forvente indenfor de næste par dage at få en henvendelse om ‘en mindre fejl’ 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.