F5 lån eller 4% fastforrentet

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91148
    AnonymForfatter

    Vi ved ikke om vi skal vælge 4 % fastforrentet eller F5 lån.

    Vi har fornylig købt hus og lånt pengen i nordea og nordea kredit.

    Boligprioritet, 4.75 % i rente: 25% af husets værdi

    Realkreditlån F1 med afdragsfrihed: 1.4% i rente: 80% af husets værdi

    Vi ville først have taget stilling til konvertering eller ændring af rentetilpasningsfrekvens til december, hvor F1-lånet skal refinansieres. Men nu er 4% fastforrentet pludselig blevet mere attraktiv.

    Vi planlægger at blive mange år i huset, og vi planlægger også at skulle udskifte vinduer og køkken om en 5 års tid.
    Vi har et stort rådighedsbeløb hver måned, som skal bruges til at nedbringe det dyre banklån. Hvis vi vælger et F5 lån, vil det med den nuværende rente være muligt for os at nedbringe hele banklånet + købe ny bil halvvejs på de 5 år uden at det bliver presset.

    Hvis vi vælger 4% fastforrentet bliver det nok til en brugt bil :-), men så ved vi også, hvad vi har om 5 år.

    En tredje mulighed var selvfølgelig at fortsætte med F1 lånet og så droppe bilen, hvis renten går amok.

    Hvad skal vi have i tankerne for at træffe valg af lån?
    Synes folk snakker om store kurstab på F5 lån, men som jeg har forstået det, kan man jo indfri det til kurs 100 efter 5 år eller hvad?

    #156204
    testForfatter

    Se det er jo svært at svare på men et f5 giver synes jeg en falsk sikkerhed
    Du resikere at skulle om prioritere på et meget skidt tidspunkt som du ikke selv bestemmer. Så fastforentet hvis du ikke kan leve med risikoen
    I realiteten er forskellen mellem f-16 og 4% ikke stor hvis vi forudsætter at krisen ikke vare evigt altså at krisen ikke vare ved.

    #156206
    AnonymForfatter

    test

    du mener falsk tryghed, hvis jeg skal ud af det før de 5 år eller hvad? Folk er meget kritiske over for F5 lån, men den ligger lige nu på en rente på 2.2% så jeg forstår ikke helt hvorfor.
    Er der noget jeg overser?

    #156208
    testForfatter

    Ja det var det jeg mente. Det der gør mig kritisk over for et f5lån er netop bindingen på 5år.

    #156210
    thsvForfatter

    Alle jeres mange planer kræver jo penge, så jeres optimale finansiering er ihvertfald afdragsfri realkreditlån i kombination med boligkøbsprioriteten (og evt. et tillægslån senere hen).
    Med F5-lånet går I glip af den ultralave korte rente rente lige nu og satser på følgende F1-udvikling:
    2011: 1,6%
    2012: 2,6%
    2013-14: 3,85%

    Jeg ville ved de opnåelige rentesatser nok vælge F3-afdragsfri, og kende min rente i 2½ år, og så afdrage maksimalt på boligprioriteten.
    Så det er S3 I skal vælge i mine øjne, når I skal låne i Nordea-regi.
    Prøv evt. selv Nordeas låneguide, hvor I kan sammenligne låneydelsen for de forskellige lån.

    4% afdragsfri bliver i en for lav kurs i mine øjne.

    #156220
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar. Vi har lavet et komplet excel-ark med budget, skat og finansiering ligesom, det man får af banken, så jeg har prøvet at lege lidt med det frem og tilbage. Havde slet ikke lige overvejet en mellemting, men fokuseret meget på de 5 år som en milepæl, da jeg godt kan lide at der er en plan. 🙂

    Kan da godt se at S5 æder meget af fordelen ved den lave rente lige nu.

    Fuck, nu har jeg fået endnu en mulighed at tænke over. Det er vildt at ens hus finansiering har så stor betydning for ens økonomi, så jeg kan ikke lade være med at bruge tid på det.

    #156226
    thsvForfatter

    Nu er en binding til 2,25% i 4½ år jo ikke det værste man kan forestille sig!
    Det er jo en fin lav rente, men vil sikkert føre til kurstab, hvis renten ikke stiger ret meget, og man vil omlægge om 3 år, f.eks.

    Værre for dem, der låste F5 for et 1-2 år siden til 4,5% eller deromkring, der koster det virkeligt kassen at komme udaf lånet, da kurstabet jo er ret voldsomt, nu kursen er steget, grundet den ultralave korte rente.

    Ønsker trådstarter en sikker opsparing de næste 4½ år (til 31/12-2014), så er S5-lånet da en ret sikker havn, men ingen kan spå om den korte rente om 5 år.
    Tror trådstarter på faldende rente, er et F1-lån nu og senere omlægning til 4% 30 år OA det optimale, hvor man senere kan sikre sig en kursgevinst.

    #156230
    testForfatter

    Ja men tjavs det har du da ret i. Der var så bare nogen der mente at renten sku højre op
    Og hvis man nu om to år taler om korte renter på 7% efter de 4 år fra idag er man låst. Men måske er der ingen muligheder for. Renter på det niveau længere?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.