Privat gæld – Hæftelse

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91033
    AnonymForfatter

    Situationen er den at min kæreste, da han var gift, sammen med sin x-kone har lånt penge af hendes forældre. Flere af beløbene der er lånt er dog uden hans viden. De har pt været skilt i ca 1½ år. Bodelingen går skidt, alle ting er delt for 2 år siden da de flyttede fra hinanden, men den økonomiske del hænger stadig. Vi har nu valgt at få en advokat til at hjælpe os i sagen, da hun kommer med 20.000 dårlige undskyldninger om hvorfor det trækker ud, og tager ting med som er irrelevante for selve bodelingen. Hendes forældre har nu anmodet om at han betaler ½ af det de har lånt gennem tiden. Hvordan står de i denne sag? – Der er ikke noget gældsbrev, blot et regneark hvor de har skrevet dato og beløb! Min kæreste havde mange penge med ind i forholdet, men kom ud med stor gæld.. Hun lader alt økonomisk sejle, og tænker ikke på konsekvenserne. Er ligeglad med at fogeden står i hendes dør! Hun skylder ham en masse penge, større end det beløb som skyldes til x- svigerforældrene.
    Er der nogen som kan fortælle mig hvordan forældrene står, og komme med gode råd? Hæfter de solidarisk eller hvordan?

    #154604
    MichaelForfatter

    Tja, hvis der ikke er noget gældsbrev er der heller ingen gæld. Et regneark er ikke dokumentation for noget som helst. Det er formentlig komplet umuligt for en advokat i en sådan sag at dokumentere hvem der har lånt hvad hvornår.

    Så det er selvfølgelig ærgeligt, at din mand har mistet en masse penge, men så kan han jo se sådan på det, at hendes forældres tilgodehavende også er tabt og at de ingen sag har overhovedet.

    Så ligesom i det andet indlæg er jeg nødt til at sige: Familierelationer kombineret med økonomiske tilgodehavender DUR IKKE

    #154606
    AnonymForfatter

    Jeg kunne ikke være mere enig med dig i at man IKKE skal låne penge mellem familie/venner..

    Min tanke var det samme som du at intet dokument.. Ja bare ærgeligt. Selvfølgelig mener jeg at man skal betale tilbage hvad der skyldes.. Altid! Men historien her er bare meget anderledes, så kan ikke helt se årsagen til at give dem en krone! Desværre. Jeg tror jeg holder mig til den oprindelige plan.. Vi “kender" ikke noget til sagen.

    Mange tak for svaret.

    #154608
    testForfatter

    som udgangspunkt har man sær råden og særhæften i et ægteskab. Jeg synes det er en rigtigt god ide at få en advokat på. Man skal aldrig lave en bodeling uden. Som jeg forstå og vurdere reglerne hæfter man kun for den gæld som man selv laver stifter eller f.eks. skriver under på i banken sammen. Så selv om forældre til den ene part ende kunne fremvise et gældsbevis hvor den ene part i ægteskabet havde skrevet under på en gæld ville den anden ikke hæfte for det i en bo deling. Man deler den fælles gæld og det fælles indbo. Det her tilfælde bliver så enu mere grotesk da forældrene kun kan fremvise et regne ark. Det er slet og ret ikke nok til at dokumentere deres krav.

    så få en advokat på og få den bodeling gennemført i en fart.

    #154610
    AnonymForfatter

    Der er advokat på. Ikke at det hjælper, x-konen igonerer også dette. Vi har kort fortalt hende om dette lån, og hun sagde at det intet havde med bodeling at gøre (x-konen mente at hun skulle have de penge som min kæreste skylder svigerforældrene med i sin del af boet.. Altså at hun skulle have penge af os!)
    Igen jeg tror bare vi skriver, til x-svigerforældrene at vi intet kender til denne gæld til svigerforældrene.

    #154612
    AnonymForfatter

    Det er trist, at moralen er så lav.
    Hvorfor snyde svigerforældrene i denne sag.

    #154624
    testForfatter

    Der er ikke tale om at snyde nogen jeg hæfter f.eks.da ikke for de lån min kone op tager uden at jeg ved det. Her er der så yderligere tale om at man efter skilsmisse kommer med et regneark og ud fra det rejser et krav om betaling af halvdelen af gælden. Der sker hvem hvem siger at man ikke lige har fordoblet beløbet.

    #154626
    testForfatter

    Lad du advokaten lave bodelingen og bed hende om i fremtiden at gå via advokaten med sit krav

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.